Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-03-25, 12:46   #1
Daemon
Registered User
 
Daemons avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: 054
Inlägg: 468
Post Funderingar angående ryggträning.

Tjänna!!

Jag har lite funderingar angående min träning för nedre rygg.

Mitt veckopass ser ut som följande:

Mån: Fram + baksida lår & Nedre Rygg
Tis: Vader, Axlar & Mage
Tors: Övre rygg & Biceps
Lör: Bröst & Triceps

På måndagen kör jag Knäböj Marklyft Stela Marklyft Benpress Lårcurl i nämnd ordning. Problemet är att det tar förjävla mycket på korsryggen. Jag körde tidigare marklyftet på Torsdagar då jag körde övrig rygg men det fungerade inte. Knäböjen + Stela marklyftet tar helt enkelt för mycket på nedre ryggen så jag var fortfarande stel tre dagar senare och jag vill helst bara köra varje muskelgrupp en gång/vecka.
Jag lyckas dock köra stångrodd på Ryggdagen.
Hoppas att jag inte svamlat till det för mycket...

Hur mycket ska Knäböjen ta på nedre ryggen? (Jag är förhållandevis starkare i ryggen än i benen och misstänker att jag tar för mycket med ryggen)

Hur har ni placerat Knäböj, Marklyft, Stela Marklyft och Stångrodd under veckan för att slippa att bli övertränade?

Mvh Daemon

[ 25 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Daemon ]
__________________
"I have not fought my way to the top of the foodchain to be a vegetarian"
Daemon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 15:02   #2
Qwert
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 14
Post

Tjena!

Nu har ju inte jag så lång erfarenhet av styrketräning, men jag tror att du tränar korsryggen för mycket. Själv har jag svårt att köra stela marklyft efter knäböjjarna pga skakiga ben och att korsryggen redan fått sitt i knäböjjarna. Och marklyften tror jag att du hellre ska köra på ryggdagen.

Jag har minst en, just nu 2 dagar mellan ben och rygg träning just pga att knäböjjarna tar mycket på korsryggen och att jag kör marklyft på ryggdagen. Har precis börjat köra marklyft och knäböj efter ca 4 månaders vila pga skada i korsryggen som jag tror berodde på överträning.

Så mitt tips till dig: Knäböj och marklyft på olika dagar med minst en dag vila emellan. Men det är ju bara vad jag tycker

// Q
Qwert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 22:10   #3
HenkeGr
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Knäböj tar alltid mer eller mindre även på korsrygg/erector spinae beroende på hur mycket du fäller överkroppen. Försök att vara så upprätt (blicken snett uppåt funkar bra för mig) som möjligt så tar det mer på framsida lår.
Personligen så skulle jag stryka en utav marklyftsvarianterna, och flytta den andra till torsdagen. Knäböj är en superövning som man inte ska behöva ta det lugnt i för att orka senare övningar.
Kul att du upptäckt tunga basövningar, var beredd på att få byta garderob när låren och ryggen börjar svälla!

/Henke
  Svara med citat
Gammal 2002-03-26, 08:39   #4
Daemon
Registered User
 
Daemons avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: 054
Inlägg: 468
Post

--Henrik
Jag ska testa att ha kroppen mer upprätt och se vad som händer. Jag har inte kört Böj så länge (typ 6 mån.) och kämpar fortfarande med tekniken, hade benpress som bas förut.
"Vanligt" marklyft har jag kört desto längre.

Jag har som sagt funderingar angående placering av dessa övningar, det fungerar hyfsat men det borde kunna fungera bättre.
Jag avstår helst inte från någon version av marklyftet eftersom de tar så olika.

Vaddå ta det lungt i en övning?? Man kör den övning man har framför sig, vad som kommer senare saknar betydelse!!

//Daemon

[ 26 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Daemon ]
__________________
"I have not fought my way to the top of the foodchain to be a vegetarian"
Daemon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)