Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-20, 09:12   #1
Faran
Like a fuQing orange
 
Farans avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 156
Platta/dator för anteckningar/skolarbete

Jag funderar på att köpa en dator eller surfplatta för mina universitetsstudier. Den kommer främst användas för anteckningar, programmering odyl, så jag antar att den inte behöver ha den absolut bästa prestandan.
Förutom studier så kommer jag väl använda den vid resor, för att kolla på film och så.

Den bör med fördel:
- vara lätt
- vara tunn
- ha bra batteritid
- ha möjlighet till både tangentbord och penna
- ha bra program/appar för anteckningar och annat skolarbete
- vara lätt att använda. Till exempel så hatar jag att man måste använda itunes när man vill lägga in saker i iphonen.
- Inte kosta mer än 6000 kr. Den får gärna kosta nån tusenlapp mindre.
Om jag missat nåt viktigt, så tipsa gärna.

Jag kan tillägga att jag studerar till civilingenjör, så det är mycket matematik och olika projektarbeten.
__________________
Does the brain control you or are you controlling the brain? I don't know if I'm in charge of mine.
Faran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 05:22   #2
Faran
Like a fuQing orange
 
Farans avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 156
Ingen som har koll på det här området? Eller är 6000 kanske för lite för att få att få en hyfsat bra platta?
__________________
Does the brain control you or are you controlling the brain? I don't know if I'm in charge of mine.
Faran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 06:50   #3
awesomooo
Groggluder
 
awesomooos avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 499
Ja surfplatta får du vad som helst för 6k, iPad, surface pro, galaxy tab, galaxy note etc. men det är skitjobbigt att föra anteckningar på en surfplatta om du inte har tangentbord till.

En liten platt dator hade varit ett bättre alternativ som MacBook Air exempelvis.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Det är svensk hockey. Kjolen på, trosorna bör matcha strumpbyxorna annars kan du få 2 min för felaktig utrustning.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 07:27   #4
EnJoker
"Full spätta!"
 
EnJokers avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 80
Det låter som en Surface Pro är vad du letar efter, med den budgeten dock så får du leta begagnat eller ta en gammal (tjockare) model.

Annars får du nog välja mellan att anteckna eller programmera. En vanlig platta kan du inte programmera med. Jag använder själv en platta att anteckna på och det fungerar jättebra.

Alternativet är att köpa dig en vanlig laptop som inte är användarvänlig att anteckna på men där du kan programmera.

Universitetet har ju datorsalar där du kan programmera så du kan ju fundera på om du behöver ha en egen dator för det.
EnJoker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 08:16   #5
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av EnJoker Visa inlägg
Alternativet är att köpa dig en vanlig laptop som inte är användarvänlig att anteckna på men där du kan programmera.
Varför skulle en dator inte vara användarvänligt att anteckna på?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 08:30   #6
HVR
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 85
Skall du kunna köra med både tangentbord och penna samtidigt som datorn skall vara tillräckligt kraftfull för att programmera o dyl. är det i princip bara Surface Pro som duger (utbudet av bra plattor med full W8.1 är rätt begränsat). Nu när SP3 har kommit ut kan du få SP2 (om 10,2" funkar för dig dvs) för ungefär den pengen du är villig att ge. Har själv en SP2 128gb till liknande uppgifter som du beskriver jag är kanonnöjd med den.
HVR är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)