Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-17, 10:53   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Effekt av citrullinmalat på styrketräningsprestation

Citat:
The purpose of this investigation was to test the efficacy of citrulline malate supplementation on exercise performance, blood lactate, heart rate and blood pressure during lower-body dynamic resistance exercise. We hypothesized that citrulline malate ingestion prior to performing submaximal repeated bouts of multiple lower body resistance exercises would improve performance. Twelve advanced resistance trained male subjects participated in a randomized, counterbalanced, double blind study. Subjects were randomly assigned to placebo or citrulline malate (8 g) groups and then performed repeated bouts of multiple lower body resistance exercise. Specifically, subjects performed five sequential sets (60% one-repetition maximum) to failure on the leg press, hack squat, and leg extension machines. Blood lactate, heart rate, systolic blood pressure, and diastolic blood pressure were determined pre and post exercise. The exercise protocol resulted in sequential significant (p < 0.05) decrease in the number of repetitions in all three exercises. However, subjects in the citrulline malate group performed significantly (p < 0.05) higher number of repetitions during all three exercises compared to placebo group. Blood lactate and heart rate were significantly increased (p < 0.05) post-exercise compared to pre-exercise, but were not significantly different between citrulline malate and placebo (p > 0.05). No significant (p > 0.05) differences were detected for blood pressure measurements. In conclusion, our results suggest that citrulline malate supplementation may be beneficial in improving exercise performance during lower-body multiple-bout resistance exercise in advanced resistance trained men.
J Strength Cond Res. 2014 Sep 15. Effects of Supplemental Citrulline Malate Ingestion During Repeated Bouts of Lower-body Exercise in Advanced Weight Lifters.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-21, 01:49   #2
Krille 87
Registered User
 
Krille 87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 617
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
J Strength Cond Res. 2014 Sep 15. Effects of Supplemental Citrulline Malate Ingestion During Repeated Bouts of Lower-body Exercise in Advanced Weight Lifters.
Intressant, har sett studier på att de klassiska Nitric Oxid tillskotten, marknadsförs som en pre-workout som ska vidga dina kärl för bättre pump, bara är skräp för friska personer då tillskottet förändras på vägen. Dock Citruline Malate men även rödbetsjuice ska öka prestationen likt studien ovan. Vet du något om det King Grub?
__________________
"Jag spenderade mycket pengar på bilar, sprit och brudar... Resten slösa jag bort" George Best
Krille 87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-21, 08:54   #3
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Krille 87 Visa inlägg
Intressant, har sett studier på att de klassiska Nitric Oxid tillskotten, marknadsförs som en pre-workout som ska vidga dina kärl för bättre pump, bara är skräp för friska personer då tillskottet förändras på vägen. Dock Citruline Malate men även rödbetsjuice ska öka prestationen likt studien ovan. Vet du något om det King Grub?
Innehåller/är inte rödbetor samma sak som vad Nitric Oxid?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-21, 15:32   #4
Krille 87
Registered User
 
Krille 87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 617
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Innehåller/är inte rödbetor samma sak som vad Nitric Oxid?
Tror levern förändrar compounden, negativt för NO tillskott, positivt för Citruline och rödbetor. Nu är jag ute på djupt vatten dock.
__________________
"Jag spenderade mycket pengar på bilar, sprit och brudar... Resten slösa jag bort" George Best
Krille 87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 16:42   #5
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Sök på beetroot och nitrate.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 08:37   #6
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Vad var det för ratio mellan citrullinet och malatet i studien?

Också, någon som vet om malatet her någon effekt eller om det enbart används för att binda citrullinet på något sätt? (I stort sett alla citrullinmalat tillskott har en 2:1 ratio, och verkar som många studier använder 1:1 ratio?)
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 11:22   #7
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Läser man studier om arginin-alfa-keto-glutarat är alfa-keto-glutaratet med för att levern ska fånga in glutaratet och låta argininet passera vidare ut i blodet till musklerna som ska göra kväveoxid av det.

Rimligen skulle malatet ha samma funktion. Göra det möjligt för citrullinet att komma förbi levern.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 17:30   #8
Akagi
Registered User
 
Akagis avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 296
Är inte 8 gram lite hög dos?
__________________
Journalen
Akagi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 10:45   #9
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Innehåller/är inte rödbetor samma sak som vad Nitric Oxid?
Jag körde rödbetsjuice innan Göteborgsvarvet förra året och jag märkte stor skillnad i uthållighet och prestation. Placebo eller inte kan jag dock inte svara på. Skulle va spännande att se hur det verkar på min styrketräning också.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 10:33   #10
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 23:52   #11
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Akagi Visa inlägg
Är inte 8 gram lite hög dos?
Jag testade 4 gram idag och märkte inte ett skit. Vi får se hur det går när jag testar 8 gram imorgon. Försöker komma fram till vad det är i PWO:n Beowulf som ökar repståligheten varför jag köpte rent citruillinmalat för att utvärdera. Hade hoppats att det inte var en stimulantia som gav den effekten. Vet sedan innan att citrullinmalat (eller arginin eller agmatine) inte gör ett skatt för pumpen (åtminstone inte hos mig; å andra sidan får jag ingen som helst reaktion på kolhydrater heller), men nu utvärderar jag CM i annat syfte som åtminstone verkar ha lite evidens.

Från det ena till det andra har jag nu under denna icke-deffperiod börjat med ALA för förbättrad insulinkänslighet (alltså en ren hälsogrej). Någon annan som tycker att vilotonus ("trycket") i muskulaturen blir märkbart högre när man går på ALA? Inbillar jag mig?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2015-07-11 klockan 00:00.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 03:55   #12
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Från det ena till det andra har jag nu under denna icke-deffperiod börjat med ALA för förbättrad insulinkänslighet (alltså en ren hälsogrej). Någon annan som tycker att vilotonus ("trycket") i muskulaturen blir märkbart högre när man går på ALA? Inbillar jag mig?
Jag har upplevt den effekten av liponsyra. En ganska logisk effekt med tanke pa att liponsyra bade aktiverar glut4 och paverkar NO.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 13:02   #13
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Från det ena till det andra har jag nu under denna icke-deffperiod börjat med ALA för förbättrad insulinkänslighet (alltså en ren hälsogrej). Någon annan som tycker att vilotonus ("trycket") i muskulaturen blir märkbart högre när man går på ALA? Inbillar jag mig?
Kan du sluta hypa kosttillskott hela tiden!!!!!!!!!
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 13:23   #14
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Kan du sluta hypa kosttillskott hela tiden!!!!!!!!!
Har läst någonstans här på Kolo att vissa byggare använder ALA pre-contest som en del av laddningen. Möjligt att jag inte hade noterat "fylligheten" om jag inte hade läst detta innan. Placebo? Skulle vara kul att höra från fler hur som helst, och från aktiva tävlande.

Åter till ämnet: citrullinmalate. Körde 8-9 gram idag inför mitt ben/mage-pass. Det gick bra, hade bra repstålighet åtminstone första halvan av passet men det är jäkligt svårt att jämföra med "en bra dag" eller "efter Beowulf", sistnämnda eftersom den innehåller en/flera stimulantia som inte är koffein och också ger ett visst "tagg". Jag ska fortsätta köra på den här dosen citrullinmalat och se om jag blir klokare.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 14:31   #15
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
OT. Eftersom det inte gäller citrullinmalat utan ALA.

Ja. Det finns flera som skrivit själva eller berättat att de kört 1 - 2 gram ALA när de fyllt på med kolhydrat innan tävling.

Skulle inte själv köra eftersom kroppen skriker efter kolhydrater när man deffat i månader. Glykogensyntetaset bara ligger och väntar på att få bygga glykogen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)