Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-19, 12:53   #1
jflycore
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 3 275
Skadat gods - Vem är ersättningsskyldig?

Jag driver en butik och säljer produkter via nätet.
Jag skickade häromdagen iväg några tidningar till en kund i ett vadderat brev, och idag ringde kunden och va besviken för att tidningarna va kantstötta.
Detta beror ju såklart pga Postens hantering och jag ville såklart inte ersätta kunden genom att bara skicka 2 nya magasin, utan att få tillbaka dom kantstötta exemplaren. Och kunden ville såklart inte betala portot tillbaka.

Jag är rätt insatt i både konsument/distansköplagen så det är så att vid reklamation så står kunden för returfrakt, om inget annat avtal finns.

Jag menar på att i dettta fallet är det Postens fel som hanterat godset oaktsamt och att det är dom som är ersättningsskyldiga, eller åtminstone skyldiga för returfrakten för kunden.

Men ändå blir jag osäker.

Skulle uppskatta om det är någon som har några infallsvinklar om hur man bör gå tillväga.

Mvh//J
jflycore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 12:57   #2
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av jflycore Visa inlägg
Jag driver en butik och säljer produkter via nätet.
Jag skickade häromdagen iväg några tidningar till en kund i ett vadderat brev, och idag ringde kunden och va besviken för att tidningarna va kantstötta.
Detta beror ju såklart pga Postens hantering och jag ville såklart inte ersätta kunden genom att bara skicka 2 nya magasin, utan att få tillbaka dom kantstötta exemplaren. Och kunden ville såklart inte betala portot tillbaka.

Jag är rätt insatt i både konsument/distansköplagen så det är så att vid reklamation så står kunden för returfrakt, om inget annat avtal finns.

Jag menar på att i dettta fallet är det Postens fel som hanterat godset oaktsamt och att det är dom som är ersättningsskyldiga, eller åtminstone skyldiga för returfrakten för kunden.

Men ändå blir jag osäker.

Skulle uppskatta om det är någon som har några infallsvinklar om hur man bör gå tillväga.

Mvh//J
Goowill betyder så sjukt mycket mer än fraktkostnader. Alla seriösa butiker står för kundens fraktkostnad vid retur, speciellt vid fraktskada.

Det är du som anlitat posten, så det är du som ska reklamera den skadade transporten. Du ansvarar för godsets skick till dess att det är i din kunds händer.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 12:58   #3
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Nja skulle väl vara om du kan bevisa att posten hanterat de extremt oaktsamt. Du kan ju inte skicka vadsomhelst hursomhelst och sen skylla allt på posten.

Har du vidtagit fullgoda åtgärder för att de ska kunna gå genom postens normala hantering?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 12:58   #4
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Var inte brevet försäkrat finns det nog inte så mycket du kan göra.

Posten slarvade bort ett kort som SL skicka till mig med tickande reseperiod. Fick inget för det.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 13:11   #5
jflycore
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 3 275
Jag har ju skickat säkert upp mot 40-50 magasin på exakt samma sätt. Men inte haft några tidigare "reklamationer" från andra kunder. Och tidningarna är ju som sagt skickade i ett vadderat brev. Jag skickar även burkar i glas i samma typ av brev.
Tidningarnas värde är 129 kr/st, så jag vet inte riktigt hur petig man kan vara som kund egentligen. Dom ska ju läsas, inte ställas ut en modeshow.
Ofc, man vill att dom ska vara i bra skick. Men ändå.

Jag bytar som sagt gärna ut magasinen, men jag tänker inte stå för den dyra returfrakten. Utan tycker att det är antingen kunden/Postens angelägenhet då jag garanterar att magasinen va i 100% när jag överlämnade dom.

Vi kan säga så här, om det hade varit en TV som jag skickat, i ett tillräckligt tåligt paket, och fraktbolaget av nån konstig anledning råkar tappa TV'n så den går sönder, vem är då ersättningsskyldig?
jflycore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 13:15   #6
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av jflycore Visa inlägg
Jag har ju skickat säkert upp mot 40-50 magasin på exakt samma sätt. Men inte haft några tidigare "reklamationer" från andra kunder. Och tidningarna är ju som sagt skickade i ett vadderat brev. Jag skickar även burkar i glas i samma typ av brev.
Tidningarnas värde är 129 kr/st, så jag vet inte riktigt hur petig man kan vara som kund egentligen. Dom ska ju läsas, inte ställas ut en modeshow.
Ofc, man vill att dom ska vara i bra skick. Men ändå.

Jag bytar som sagt gärna ut magasinen, men jag tänker inte stå för den dyra returfrakten. Utan tycker att det är antingen kunden/Postens angelägenhet då jag garanterar att magasinen va i 100% när jag överlämnade dom.

Vi kan säga så här, om det hade varit en TV som jag skickat, i ett tillräckligt tåligt paket, och fraktbolaget av nån konstig anledning råkar tappa TV'n så den går sönder, vem är då ersättningsskyldig?
Du, fram tills att kunden kvitterat ut varan då ansvaret går över till kunden. (eller efter att posten levererat till postadressen)
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 13:16   #7
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av jflycore Visa inlägg
Jag har ju skickat säkert upp mot 40-50 magasin på exakt samma sätt. Men inte haft några tidigare "reklamationer" från andra kunder. Och tidningarna är ju som sagt skickade i ett vadderat brev. Jag skickar även burkar i glas i samma typ av brev.
Tidningarnas värde är 129 kr/st, så jag vet inte riktigt hur petig man kan vara som kund egentligen. Dom ska ju läsas, inte ställas ut en modeshow.
Ofc, man vill att dom ska vara i bra skick. Men ändå.

Jag bytar som sagt gärna ut magasinen, men jag tänker inte stå för den dyra returfrakten. Utan tycker att det är antingen kunden/Postens angelägenhet då jag garanterar att magasinen va i 100% när jag överlämnade dom.

Vi kan säga så här, om det hade varit en TV som jag skickat, i ett tillräckligt tåligt paket, och fraktbolaget av nån konstig anledning råkar tappa TV'n så den går sönder, vem är då ersättningsskyldig?
När jag jobbade på DHL var vi ersättningsskyldiga om vi sabbade något, men det är alltid avsändaren som hade avtal med oss, så avsändaren får göra reklamationen mot oss. Mottagaren gör sin klagan/reklamation hos avsändaren, inte hos speditören.

Det är upp till dig att reklamera frakten om den skadat din kunds gods.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 13:18   #8
ducedo
Registered User
 
ducedos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 181
Nu var det förvisso några år sedan jag drev e-handel men har för mig att du som företag har ansvaret fram till dess att kunden tagit emot paketet. Uppstår det något problem under frakten så är det alltså du som bör vända dig till Posten för ersättning.

Posten säger dock följande om brev:

Citat:
Brev (till exempel ett vanligt 1:a-klassbrev eller ett vykort) som inte har någon tilläggstjänst (till exempel REK eller Värde) kan du inte få någon ekonomisk ersättning för. - Källa
Skulle jag som kund krävas på returkostnaden så vore det utan tvekan sista gången jag hade kontakt med det företaget.
__________________
// Stefan Nilsson | Twitter

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 15:32   #9
DekeThornton
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
Nu var det förvisso några år sedan jag drev e-handel men har för mig att du som företag har ansvaret fram till dess att kunden tagit emot paketet. Uppstår det något problem under frakten så är det alltså du som bör vända dig till Posten för ersättning.

Posten säger dock följande om brev:



Skulle jag som kund krävas på returkostnaden så vore det utan tvekan sista gången jag hade kontakt med det företaget.
Mycket riktigt. Att kunden står för returfrakten gäller när köpet ångras enligt distansavtalslagens regler om ångerrätt, som gäller felfria varor. Vid retur av en vara på grund av ett fel i varan står näringsidkaren kostnaden för returen.
DekeThornton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 16:40   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det är ju bara att tänka sig in i kundens situation. Saxat ur personen ifrågas välbesökta blogg:

Citat:
Betalat 250:- för att få två glossiga fina magasin. Istället kom det två knöliga tidningar i ett vadderat kuvert. Han som sålde dem sade att jag skulle få två nya men bara om jag själv pröjsade för att skicka tillbaka dem. Vilken sopa, det är väl inte jag som sabbat tidningarna!?!? Varning till alla, köp aldrig tidningar från www.jflycore.com.
Ingen höjdare för dig...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 16:47   #11
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är ju bara att tänka sig in i kundens situation. Saxat ur personen ifrågas välbesökta blogg:



Ingen höjdare för dig...
Fan, trodde det var på riktigt tills jag klickade länken...
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 16:51   #12
jflycore
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 3 275
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är ju bara att tänka sig in i kundens situation. Saxat ur personen ifrågas välbesökta blogg:



Ingen höjdare för dig...
HAHA Staaaahp.

Nej men okej. Iaf, jag orkar egentligen inte bråka om en sån här sak med kunden eller Posten. Whatever. Det kostar mig ett par hundra kronor, men kommer posta 2 nya magasin och att kunden kan behålla dom andra magasinen han redan fått.
Så kan han sitta där och känna på sin "kantstötta" magasin och gråtrunka.

Får man väl hoppas bara att han känner sig jävligt nöjd.
jflycore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 16:59   #13
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av jflycore Visa inlägg
HAHA Staaaahp.

Nej men okej. Iaf, jag orkar egentligen inte bråka om en sån här sak med kunden eller Posten. Whatever. Det kostar mig ett par hundra kronor, men kommer posta 2 nya magasin och att kunden kan behålla dom andra magasinen han redan fått.
Så kan han sitta där och känna på sin "kantstötta" magasin och gråtrunka.

Får man väl hoppas bara att han känner sig jävligt nöjd.
Varför skulle han känna sig jävligt nöjd? Han har ju inte ens fått det han har betalat för än... Dessutom har han ju inte gjort en enda grej fel i ärendet.
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 17:08   #14
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Varför skulle han känna sig jävligt nöjd? Han har ju inte ens fått det han har betalat för än... Dessutom har han ju inte gjort en enda grej fel i ärendet.
jflycore anser att kunden borde nöjt sig med det skadade godset eller ersatt säljaren för frakten, när jflycore inser att det inte fungerar så behöver han ventilera lite ilska. Så länge det är här och inte mot kunden så är det ju inga större problem med det.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 17:21   #15
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Asså jag orkar inte ens läsa vad som står. Skicka två nya magasin. Sluta tjafsa. Nöjd kund. Problemet ur världen. Snålfan.

Böcker brukar skickas med två kartongbitar som läggs 90 grader mot varann och viks. Foton från onlinelabb kommer i vikt kartongförpackning. Bara som tips.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)