Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-12, 21:19   #1
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Göra en kniv, tips?

Jag fick bland annat ett knivblad av min syster precis och bestämde mej för att tillverka en kniv av det. Det på bilden nedan är de material jag har tillgång till:

(Det är inte mina saker utan en bild jag hittat på google, mitt handtag är inte i valnötsträ)

Jag har sett att det finns olika modeller på handtagen, någon där det är ett slags skydd så att inte fingrarna halkar in mot bladet och någon utan.

Med skydd:


Utan skydd:


Rent spontant känns det vettigt med ett sånt skydd, men eftersom det finns knivar utan gissar jag att det är en anledning till detta, eller är det rent estetiskt?
Det är redan hål för bladet i träbiten. Jag hade tänkt rita ut den form jag vill ha och såga med sticksåg, sedan tälja kanterna och slutligen slipa och ompregnera. Efter det limmar jag fast bladet. Jag läste någonstans att dansk olja skulle vara bra för impregneringen och att epoxylim skulle vara bra för att fästa bladet. Är det någon med erfarenhet av detta eller liknande som kan säga om detta är ett bra tillvägagångssätt samt för- och nackdelar med utformningarna på handtagen?
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-12, 21:56   #2
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Jag äger en kniv med en "haka" som skyddar fingrarna. Det har uppskattats när jag använt den, vilket varit i "vildmarken".

Tror nog det beror på användningsområde. Om du ska använda kniven i lugna rörelser så behöver du inte skyddet som jag ser det.

Om du ska tälja, hugga (för konservburk t.ex.) eller annat där det är mer kraft i rörelserna kommer du uppskatta att det sitter ett skydd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-12, 22:22   #3
farmer_power
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 0
Ta dig en titt på svensk knivförenings hemsida www.svenskkniv.se och framför allt beskrivningarna i deras internetforum.

Kan även tipsa om guiderna hos den finska materialfirma Brisa www.brisa.fi

Där finns gott om information om hur man går till väga. Jag har själv gjort ett 20-tal jakt och bruksknivar genom åren så om du har några funderingar så skriv och fråga så ska jag försöka hjälpa dig efter bästa förmåga.
farmer_power är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-12, 22:34   #4
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av farmer_power Visa inlägg
Ta dig en titt på svensk knivförenings hemsida www.svenskkniv.se och framför allt beskrivningarna i deras internetforum.

Kan även tipsa om guiderna hos den finska materialfirma Brisa www.brisa.fi

Där finns gott om information om hur man går till väga. Jag har själv gjort ett 20-tal jakt och bruksknivar genom åren så om du har några funderingar så skriv och fråga så ska jag försöka hjälpa dig efter bästa förmåga.
Det här är så gött med kolo. Det finns så otroligt bred kunskapsbas eftersom huvudämnet med brädan är något som tilltalar så många.

Personligen har jag gjort 4-5 knivar och i ett fall smitt ett eget blad, men det var år och dar sedan och jag bara snickrade på utan att direkt veta vad jag pysslade med - så jag lämnar tipsen till någon mer kunnig ^^
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-12, 22:41   #5
watertouch
Här står det nåt vitsigt...
 
watertouchs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: sweden
Inlägg: 785
Klart du ska ha ett parerskydd, Angående själva bladet så om det är i rostfritt stål så är det extremt jobbigt att arbeta med.

Så du behöver en sån här för att få till eggen.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elv...-BG-150-17177/
__________________
Let me see your warface! You call that a warface. This is a warface AAAAAAAAHH!!!!!!

He is the Painkiller.... He is the Threadkiller!!! AAAHHH!

Senast redigerad av watertouch den 2014-08-12 klockan 22:42.
watertouch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-12, 23:05   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det blir mycket meckigare att göra slidan om du ska ha parerskydd. Jag har ägt flera knivar utan parerskydd och rensat fisk på fjället mm ett flertal gånger utan minsta tillbud. Tycker inte detta är nödvändigt. Men det beror väl på vad man ska göra med kniven.

Om jag var du skulle jag göra en lappkniv (samekniv). Gå på bibblan och låna en bok om sameslöjd och lär dig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 08:51   #7
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Det blir nog ett skydd då. Att det blir svårare med slidan får jag ta då. Jag har ritat upp formen nu på träbiten. Slipmaskin har min far
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 10:28   #8
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Skydd är väl ändå för mesar?

Skämt å sido....

Här är en kniv som en man hemifrån gjorde till mig som liten. Renhorn bland annat.



__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 20:13   #9
farmer_power
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 0
Tänkte jag skulle försöka inspirera trådskaparen till att sätta igång med slöjdandet genom att posta bilder på några av mina skapelser som jag gjort genom åren.









http://d2b4wtkw5si7f7.cloudfront.net...1280h1280_.jpg




Är ingen mästarklass på mina knivar ännu men för varje kniv som blir gjord lär man sig något nytt.
farmer_power är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 20:16   #10
Tricklew
W för Vendetta
 
Tricklews avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 155
Den näst sista var oerhört snygg farmer power.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Sen är väl penis funktion även att fungera som en svamp så att en man med lång penis och rejält ollon kan suga ut den tidigare mannens sperma och lämna sin egen kvar efter akten.
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 20:23   #11
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
jag har en med en inbankad tomhylsa i bakkant, en liten rolig grej. Det är kul att göra knivar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 20:23   #12
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 10:20   #13
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Riktigt snyggt farmer! Jag har legat lite lågt med min kniv ett par dagar nu, har inte varit hemma hos mina föräldrar där verktygen finns. Men jag har använt en rasp och fil för att få till en rätt bra form, ska sandpappra den också så att ytan blir fin. Jag är osäker på om materialet i handtaget är tillräckligt hårt, det knakade lite när jag satte den i skruvstädet och det är lättbearbetad. Vet inte riktigt vad det är för trä, men ljus är den. Är det kinkigt med kvaliteten på träet?
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 11:40   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det ser ut som om din träbit (bilden i TS) är masurbjörk. Dvs björk som vuxit konstigt i en vril. Det är hårdare än vanlig björk och ett av de träslag man brukar ha i knivar. Så det borde funka för dig med.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 12:06   #15
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
det här är så gött med kolo. Det finns så otroligt bred kunskapsbas eftersom huvudämnet med brädan är något som tilltalar så många.
+1
cero är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)