Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-31, 02:52   #1
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Hjärtklappning efter måltid/dryck

Jag har ett återkommande fenomen som är rätt jobbigt.

En period på ett par dagar så får börjar jag må dåligt ca en timme efter jag ätit, pulsen går från runt 60 till 120-180 i ca 10-20 minuter, känner mig smått obekväm under tiden, medtagen, smått illamående. Sen lägger det sig på ca 5 min, puls tillbaka till 60 och allt känns bättre igen. Det här kommer och går i perioder, tydligt samband i hur min mage mår i övrigt. Brukar vara max en gång om dagen efter måltid förövrigt, idag fick jag det två gånger. Jag brukar få såhär kanske några dagar, sen märker jag inte av det på ett par veckor, sen får jag det igen ett par dagar, osv, lite beroende på hur magen mår verkar det.

Det går snabbare om jag dricker, låt säga att jag sveper en shake, då sker samma sak efter en ca 15 min efter intaget. Jag har läst lite om "dumping syndrome", dvs en för snabb tömning av magsäcken vilket verkar ha liknande symptom, men det verkar vara nästan bara för folk som har opererat magen som får detta.


Känner någon igen det? Börjar tröttna.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2013-12-31 klockan 02:54.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 02:58   #2
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Kanske ska tillägga:

Har haft såhär i kanske 5 år, gjort ett par gastroskopier, ultraljud, kontrasströntgen, koloskopi, och säkert ett par till grejer jag glömt, de hittar inget speciellt. Testat för laktos, gluten. Känner inte att det spelar någon roll vad jag har ätit/druckit just innan när det väl sker. Förutom vatten, minns inte att vatten har ställt till det. Verkar också få mer/högre risk för problem om jag är hungrig/törstig innan jag äter/dricker.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2013-12-31 klockan 03:00.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 03:45   #3
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Hur mätt blir du när du äter och hur ofta äter du?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 04:07   #4
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Vanliga måltider, jag blir "normalt" mätt.

Jag äter var 4-5 timme ungefär. Inga speciella dieter.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 07:18   #5
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Har du kollat hjärtat med tex Holger EKG i hemmet (långtids EKG) ? Finns en hel del arytmier som triggas av vagus stimulering, gaser i magen, ätit mkt mat, druckit kall dryck etc. De är i flesta fall ofarliga och går att åtgärda. Problemet är att de är omöjliga att upptäcka om man inte lyckas fånga en episod på EKG.
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 07:20   #6
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Är förresten pulsen regelbunden när det händer? Du kanske skall leta upp en kardiolog och diskutera saken.
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 07:29   #7
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag har något liknande fast inte så hög puls, pulsen går från 60 till 75 efter måltid och slagen är skithårda, inte ojämna eller så men hårda så jag känner det slå i hela kroppen. Känner mig då trött och har obehag.

Tar en timmes vila innan de försvinner, eller gå och träna kondition

Det kan vara vad som helst

Du misstänker inte att du kan ha brist på något, typ b-vitamin?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 07:48   #8
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
händer det under diet perioder? / underskott?
stressad?
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 10:36   #9
Gpajpen
Registered User
 
Gpajpens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 677
Allas puls höjs efter matintag, ju större matintag/svårare att bryta ner ju mer får hjärtat jobba. Många människor "har inte koll" på sådana saker utan lever i en "bubbla" medans folk som jag som kollar min vilopuls minst 1gång/dygn (ful ovana) märkte detta tidigt.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 11:24   #10
cAase
Registered User
 
cAases avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 689
Har gjort en liknande tråd, än idag har jag inget svar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178288

Hos mig är mönstret tydligt när jag intagit kolhydrater. Min puls åker upp ifrån 60 till kanske 100 och stannar där i 5 timmar ungefär. Jag kan även få huvudvärk.
cAase är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 12:47   #11
amini
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 242
för snabb ämnesomsättning??? kanske...
när jag kört hårt och tar in större portion händer mig också, fast jag har aldrig mätt hur högt
amini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 13:05   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av amini Visa inlägg
för snabb ämnesomsättning???
Huh?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 13:26   #13
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Hände mig senast igår. Jättemätt och satt hopkrupen i soffan. Hjärtat började slå lite extraslag, obehagligt. Satt mig mer ordentligt upp, djupandades lite så släppte det efter bara någon minut. Ofarligt vad jag vet i alla fall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 14:31   #14
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av jego Visa inlägg
Har du kollat hjärtat med tex Holger EKG i hemmet (långtids EKG) ? Finns en hel del arytmier som triggas av vagus stimulering, gaser i magen, ätit mkt mat, druckit kall dryck etc. De är i flesta fall ofarliga och går att åtgärda. Problemet är att de är omöjliga att upptäcka om man inte lyckas fånga en episod på EKG.
Ja jag har haft långtids-EKG , men tyvärr inte under en episod. Jag får arytmier som triggas av magen. Rätt ofta får jag dubbelslag som fastnar i en sån rytm, från "dunk.. dunk..dunk.." till "dunkdunk......dunkdunk......" i en kvart kanske, sen släpper det. Har gjort en rad undersökningar av hjärtat, ekg, ultraljud, arbetsprov, retlledningstest för att försöka trigga igång vilket misslyckades. Man har inte hittat något speciellt vid undersökningarna. För jag har också haft episoder där hjärtat rusar iväg i arytmier, "rundgång", dock rätt sällan, men obehagligt.

Efter måltider så slår det inte oregelbundet och inte hårt, bara snabbare, och det ökar successivt under ett lopp av någon minut, och avtar på samma sätt, så det känns inte som arytmier på så sätt, men det är inte omöjligt. Det är regelbundna slag, faktiskt mer regelbundna än "vanligt" då det kan hoppa över ett slag eller så dubbelt då och då vanligtvis i vila. Så det känns som kroppen är upptagen att fixa nåt.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2013-12-31 klockan 14:34.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 14:47   #15
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av cAase Visa inlägg
Har gjort en liknande tråd, än idag har jag inget svar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178288

Hos mig är mönstret tydligt när jag intagit kolhydrater. Min puls åker upp ifrån 60 till kanske 100 och stannar där i 5 timmar ungefär. Jag kan även få huvudvärk.
Intressant, jag har också märkt att kolhydrater är bra på att sätta igång detta. Jag brukar mixa ~700 ml mjölk och 2 stora bananer efter träning och dricka, och då kan jag få detta efter någon kvart eller så. Och faktiskt riktigt starka hjärtslag, ~10 min från 70 bpm till ca 140-180 och må illa. För min del går det i perioder, kan vara symptomfri i ett par månader, och sen få problem varje dag ett par dagar. Det verkar bero på vilket skick magen är i (Jag har känslig mage, kan inte äta för salt/stark exempelvis) Hur är det för dig? Har du detta i perioder eller har du detta jämt?

edit: Fast nu när jag tänker efter så har fet mat också lett till samma problem, stekt gul lök i massa olja exempelvis.

Min teori såhär långt är att magsäcken tömmer lite för snabbt, kroppen får en chock att bryta ner maten i tunntarmen. Det skulle förklara varför det tar ca 1-1,5 timme med vanlig mat innan jag mår dåligt, och ca 15-20 min av ex mjölk mixat med banan. Jag provade för någon vecka sen att mäta blodsockret, men tyvärr lyckades jag inte mäta förrän jag började må bättre och pulsen hade lagt sig (förbannade mätstickor) men hade jag 5,2 vilket är bra. Jag är verkligen inte påläst om sånt här men kanske det blir en insulinchock?
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2013-12-31 klockan 14:56.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)