Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-13, 13:51   #1
Klicken
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 378
Hjälp! Koppla Nintendo 8 bit till platt-tv.

Jag gick upp på vinden idag och hittade en jäkla massa nintendo 8 bit, n64, super nintendo konsoler med tillhörande spel som jag hade som liten grabb. Jag hade tänkt att koppla in Nintendo 8bit till min LG 42 tum.

Jag har strömsladden, men var tvungen att köpa nya ljud/video kablar som fattades. Jag köpte en sladd med vit, gul, röd i båda ändarna och en scart-adapter. Jag sätter in gul/röd i nintendot och gul/röd i scart-adaptern. Jag får bild, men inget ljud. Jag kan dessutom inte spela. Så jag startade om säkert 100 gånger och blåste i osv och lyckades klicka på start, men då dog spelet lika fort. Jag har testat flera olika spel utan att lyckas spela eller får ljud, men bild får jag. Vad gör jag för fel?
Klicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 13:52   #2
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Sätt på rätt kanal, ofta är det någon av AV-kanalerna. Ibland kan man få söka på frekvenserna manuellt.

Edit: Jag läste för snabbt. Glöm det jag skrev ovan.



En av de färgade kablarna du har är ljud. T.ex gul är video. Prova att stoppa i den vita istället för den röda, om du bara har 2 kontakter.

Senast redigerad av Juxta den 2013-08-13 klockan 13:54.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 14:08   #3
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Om spelet dör så har det nog inte med kontakten att göra. Det låter snarare som att konsolen är trasig.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 14:13   #4
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Som sagt, men kanske något otydligt.

Ljud har två kablar i din kompositkabel. Det är vit och röd. Bilddelen behöver en och det är genom den gula bildströmmen går. Koppla in alla tre i scartadaptern så borde det funka. Har du en komposit-scart adapter så ska den kunna ta emot alla.

MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 14:24   #5
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Vilket fynd, riktigt avis.


Le iPhone
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 14:39   #6
Klicken
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 378
Tack för alla tips. Jag har ca 10 stycken Nes konsoller och testade runt lite nu. Jag testade även att koppla in vit sladd i scarten och det verkade funka. Dock så kommer det vita sträck ibland över bilden som är rätt störande.

Det var inget fynd, det var en riktigt tidig julklapp. Jag trodde vi hade gjort oss av med alla spel men idag gick jag upp och kollade och jag känner mig som en 12 åring igen.

Svullet knä, ömmande rygg, bula i huvudet efter att ha klättrat och tagit mig an många kartonger. Men det var det värt.

Ett litet smakprov av vad jag hittade:

Nintendo 64 konsoler: 2
Nintendo 8 bit konsol: 10
Nintendo 64 spel: 20+
Nintendo 8 bit spel: 50+
Supernintendo konsol: 2
Sen gamla spel jag aldrig sett förr.
Och en jävlar massa handkontroller, kablar, spelfodral osv.

Edit: Dom svarta och vita sträcken som kommer helt random stör jag mig på. Det kanske har med att jag inte satt i någon kabel tillräckligt? Just nu orkar jag inte kolla det för jag har så jävla roligt när jag sitter här och spelar super mario 1

Senast redigerad av Klicken den 2013-08-13 klockan 14:43.
Klicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 14:43   #7
Grotesk
Hissen går inte alls
 
Grotesks avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 983
Ett hett tips är att inte blåsa dock.
Grotesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 14:47   #8
Klicken
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av Grotesk Visa inlägg
Ett hett tips är att inte blåsa dock.
Pfft, när jag inte fick igång spelen som liten ropade jag på farfar som både spottade och blåste i spelen, och det funkade på första försöket varje gång!

Haha, tack för tipset, hade helt glömt bort det. Allt för längesen jag spelade. =)
Klicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 14:47   #9
Klicken
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 378
Kanske slänger upp en bild på allt senare när jag fått iordning på allt. Sitter med 7-8 banankartonger med spel och tillbehör.
Klicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 15:46   #10
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Får man fråga varför du hade 10st neskonsoler?
Kan man inte modda handkontrollerna så de får usb och koppla till en pc och köra emulator? Det hade varit sjukt smidigt ändå.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 16:00   #11
Klicken
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Får man fråga varför du hade 10st neskonsoler?
Kan man inte modda handkontrollerna så de får usb och koppla till en pc och köra emulator? Det hade varit sjukt smidigt ändå.
Min farmor och farfar var ofta på loppmarknader och köpte hem en sjuhelvetes massa spel och olika grejer. Det går säkert att modda om man är kunnig.
Klicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 16:01   #12
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
All cred till dem, fasen vad skoj hitta sådant på vinden. Ingen gammal commodore 64 liggandes?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 16:02   #13
Klicken
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 378
Testade säkert 20 olika spel och många var trögstartade och en del omöjliga att starta. Måste rengöra samtliga spel och eventuellt konsoler. Efter en snabb googling så verkar tops och t-röd vara bra, men man måste ha ett speciellt verktyg för att öppna upp spelen.
Räcker det att köra tops och t-röd i springan eller är det öppna upp och rengöra ordentligt som gäller?
Klicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 16:05   #14
Klicken
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
All cred till dem, fasen vad skoj hitta sådant på vinden. Ingen gammal commodore 64 liggandes?
Inte vad jag kunde se! Det jag hittade var super nintendo, 8bit, n64, sega och något annat jag glömt namnet på.
Klicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 16:10   #15
qozmox
Registered User
 
qozmoxs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 468
Citat:
Ursprungligen postat av Klicken Visa inlägg
Min farmor och farfar var ofta på loppmarknader och köpte hem en sjuhelvetes massa spel och olika grejer. Det går säkert att modda om man är kunnig.

har själv gjort denna modd på ett nintendo, jävligt lätt.
hade dock ingen modular (ingen synth med CV för den delen heller) att testa med.
det står fortfarande hos mina päron, funkar även som vanligt nintendo.
__________________
My mother said,
"You sucked my pussy when you came out. Don't ever talk back. I handed you life and I'll snatch it back"
qozmox är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)