Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-11, 18:58   #1
Cameltotem
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 89
Problem med ryggpass!

Tjenare har ett problem som verkar ha blivit värre med åren!

Väldigt många ryggövningar jag kör känns bara inte bra! Jag blir slut i armarna före ryggen och slutet av passen så är armarna helt slut och ryggen känns inte allt för påverkad (Nu kan jag iofs inte ens köra en chin efteråt) men ska det inte kännas riktigt i ryggen som i ett bröstpass där man inte kan trycka ihop händerna för det gör så ont

T ex idag kunde jag inte göra hantelrodd eftersom mina händer var helt slut, kunde inte greppa tag i vikterna

Dagen efter känner jag aldrig träningsvärk som jag gör i alla andra muskler, min rygg är även det som är sämst utvecklat på hela kroppen!

Ska jag skaffa straps kanske? Eller träna underarmar mer? Jag har inte kommit på någon lösning på problemet
Cameltotem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 19:17   #2
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Kör rygg före före armar?
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 19:29   #3
Cameltotem
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 89
Bröst
Rygg
Ben
Axlar
Armar

Så kör innan armar
Cameltotem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 21:09   #4
Isakk
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 19
Är exakt samma sak för mig, har aldrig känt någon kontakt i ryggen under tiden jag tränat och känns inte heller som jag blir starkare.. Är bara biceps som tar som fan
Isakk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 21:15   #5
frekar3
1/300
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 304
Testa föruttröttning.

Exempelvis
A1 Raka Pulldowns 8-12 reps (Direkt följt av)
A2 Chins / Latsdrag / Rodd
frekar3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 21:21   #6
Kvicksilver
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av Isakk Visa inlägg
Är exakt samma sak för mig, har aldrig känt någon kontakt i ryggen under tiden jag tränat och känns inte heller som jag blir starkare.. Är bara biceps som tar som fan
Så var det i början för mig med. Fick fokusera på att köra riktigt lätta vikter och sakta öka. Kör så lätt att du kan "slappna av" helt i armar och axlar. Det tar tid att lära sig få kontakt i ryggen. Fokusrea på att alltid ha ryggen helt rak samt stilla. Inga svängande rörelser på något sätt (gäller iofs i alla övningar).
Tänk på att försöka sänka axlarna och brösta upp dig. Många drar omedvetet axlarna uppåt.
Jag körde enorma mängder kabelrodd i början. Tror det är en av de bästa övningarna för att få bra kontakt.
Använd gärna rep i änden i stället för handtag för att få ut händerna på sidorna och på så sätt komma längre bak i rörelsen.
Kvicksilver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 21:33   #7
Bryggan
Registered User
 
Bryggans avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Hufvudstaden
Inlägg: 1 765
Det är skönt att ibland kunna slappna av i alla andra muskler och bara kunna fokusera på att kötta ryggen.
Sittande rodd är en perfekt övning för att träna kontakten med ryggen. Halvera det du tror du tar i vikt och fokusera enbart på att dra med ryggen. Nu drar du bak axlarna, när du gör så kommer överarmarna automatiskt ner och handtaget börjar färdas mot magen "av sig själv" och inte assisterad av armarna. Samtidigt som du drar bak Axlarna för allt vad tygen håller så skjuter du fram bröstet onaturligt mycket. Fokusera på pressa bröstet framåt och axlarna bakåt och samtidigt neråt. Vid det här läget så kan du frysa ställningen i 1 sek eller något. Släpp sedan iväg vikten kontrollerat och följ med med kroppen till du känner att hela "ryggpaketet" sträcks ut. Sätt dig sedan upp med överkroppen och rak i ryggen till en vinkel strax över 90 grader och återupprepa ovanstående på ett mjukt och fint sätt.
Följer du ovanstående så kommer du efter några repetitioner att känna hur din latissimus förvandlas till en små hårda bollar som vill krypa in under en sten och gömma sig.

Verktygen på bilden hjälper dig i fokuseringen av rätt muskler.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jävla googlesamhälle, tänk själv lite.

Senast redigerad av Bryggan den 2013-06-11 klockan 21:36.
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 21:36   #8
Bryggan
Registered User
 
Bryggans avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Hufvudstaden
Inlägg: 1 765
Bolltvåa efter kvicksilver
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jävla googlesamhälle, tänk själv lite.
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 21:42   #9
Bryggan
Registered User
 
Bryggans avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Hufvudstaden
Inlägg: 1 765
"Frysdelen" rationaliserar du bort senare när du vet hur du får kontakt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jävla googlesamhälle, tänk själv lite.
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 22:33   #10
Cameltotem
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 89
Tack för de bra svaren!

Ska testa mig fram och försöka få bättre kontakt med ryggen

Träna hårt grabbar!
Cameltotem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 23:34   #11
eAzy
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem Visa inlägg
Tack för de bra svaren!

Ska testa mig fram och försöka få bättre kontakt med ryggen

Träna hårt grabbar!
Om du kör te.x latsdrag så prova sänka vikten och dra ner stången med 2-3 fingrar istället för hela handen, eller försök köra med ett "krok" grepp, omslut alltså inte stången med hela handen utan låt fingrarna vila ovanpå och ha tummen fritt i luft.

Hoppas du fattar vad jag menar, ett sista tips är att fokusera på att dra genom armbågarna och inte händerna.
eAzy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 07:41   #12
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Hur ser ditt träningsprogram ut?
Hur länge har du tränat?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 19:08   #13
Ekonom
Registered User
 
Ekonoms avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 560
Du har fått bra tips, särskilt låga vikter och krok-grepp.
En annan sak jag tycker hjälper är att köra lite lat-spread lite titt som tätt. På muggen, i duschen, i köket eller närsom. På så sätt lär du dig att hitta latsen och får lättare att koppla in den när du lyfter.

Ett annat tips är att trappa upp vikten i latsdragen med fokus lätta vikter och på kontakt och allt det där för att sedan komma upp i rätt tunga vikter som du kanske klarar 3-4 reps på. Vad du gör sedan är att köra singlar med ~ 10 sek paus mellan repsen och initiera varje repetition med en "dubbel Biceps framifrån-pose" med inte helt utsträckta armar. Du ska greppa stången, flexa latsen, sätta dig ned med bibehållen flex, och sedan krama ned stången til bröstet. Och sen - som är viktigt - håll kontraktionen i 2 sekunder innan du sänker (höjer) stången tillbaka igen. Kör på tills du failar tekniskt, avsluta settet, och ta sen lite längre vila innan du kör ett nytt set med något lägre vikt. Du borde få 5-8 reps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det var sammanfattningen jag postade. Att jag skulle agera översättare är inte aktuellt.
Ekonom är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)