Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-15, 15:32   #1
chrippaz
Registered User
 
chrippazs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 466
Ont i utsidan av knä, misstänkt meniskskada

Kön: Man

Ålder: 26

Längd och vikt: 183 cm och 115 kg

Smärtbeskrivning:
*Det gör ont i utsidan av höger knä.
*Smärtan sitter djupt.
*Gör inte ont när jag trycker någonstans.
*Besvären uppkom när jag körde knäböj, efter tunga marklyft. Jag hade kört uppvärmningsset och ett arbetsset på ~70%. När jag körde mitt andra arbetsset på samma vikt knäppte det till i mitt högra knä och jag kände att det här är inte bra. Släppte ned stången på safety barsen och tog mig ut under stången. Det gjorde ont att böja benet, gå och röra det i vissa vinklar.
*Jag har haft lite problem med mitt högra knä tidigare, det har börjat göra ont framförallt i samband med att jag gått utför långa backar.
*Det känns i knät hela tiden, men det gör bara ont när jag försöker stödja mig på benet, gå, vrida foten. Jag försökte gå en sträcka som tar 10 minuter igår, det tog 30 min och gjorde riktigt ont. Nu har jag haft ont i 2 dagar.

Min träning: tungt=3x5 på ~85% av 1rm, lätt=3x5 på ~70% av 1rm
Tung marklyft/lätt knäböj + raka mark, biceps, ländrygg och mage
Tung bänkpress + snedbänk, triceps och övre rygg
Tung knäböj/lätt marklyft + frontböj, landrygg och mage
Lätt bänkpress + hantelpress, triceps och övre rygg
Träningen har sett ut ungefär likadan i 5 månader och jag tränar för styrka. Jag köpte nya lyftarskor med klack för 2 veckor sedan som jag använder i allt förutom marklyft och utfall.

*Jag har inte tagit några tabletter.

*Jag gick till akuten på direkten för att kolla upp det och ortopeden (underläkare) sa att det antagligen var en liten skada på menisken som borde bli bättre inom 2 veckor, annars skulle jag uppsöka läkare igen. Hon gjorde ett test där jag skulle ligga på rygg och böja benet maximalt för att sedan sträcka ut det maximalt, klämde runt knät och försökte trycka knät innåt/utåt.

Hur kommer det sig att skadan uppstod? Vad kan jag göra för att undvika att det händer igen? Finns det några bra övningar för att förebygga?
Just nu kör jag vandrande utfall med en viktplatta över huvudet, raka mark, frontböj förutom den specifika knäböj- och marklyftsträningen.
chrippaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 14:09   #2
Noppe
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 138
Omöjligt för oss att säga varför skadan uppstod.
Behöver ju alls vara pågrund av styrketräning, kan ju vara så att du fått en smäll på knät som i sin tur leder till detta under en längre tid.

Kan ju vara dina nya skor, ny stol på jobbet, ja det finns massor av faktorer och saker.

Hur mycket har du kollat, så inte knät är i obalans, höfter, rygg, fotsula etc etc.
Har du gjort en grundlig genomsökning av en kunning sjykgymnast eller dylikt?
Noppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 17:09   #3
chrippaz
Registered User
 
chrippazs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 466
Tack för svar och jag förstår att det är svårt att ge något svar. Som du säger finns det så många variabler.

Jag har försökt söka för att se hur krafterna ser ut på menisken när man knäböjer eller böjer på benet, men det är svårt att hitta. Är det troligast att knät vek in sig på något sätt och belastningen blev väldigt hög på menisken. Eller kan menisken skadas även om knät är i en bra vinkel under knäböjen? För som jag har förstått är det vanligast att menisken skadas vid vridrörelser. Jag brukar vara noga med att pressa ut knäna när jag knäböjer, men på gymmet jag tränade på när jag skadade mig har de ganska svampigt golv där knäböjsracket står. Så det är inte omöjligt att foten sjönk ned lite på ett ställe som sedan gjorde att knät kom i en dålig vinkel.

Det blir bättre i knät för varje dag som går, så förhoppningsvis läker skadan av sig själv. Men jag ska ta kontakt med en sjukgymnast när det blivit bättre och kolla upp det eftersom jag har haft problem med knät tidigare.
chrippaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 09:43   #4
Noppe
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 138
Citat:
Ursprungligen postat av chrippaz Visa inlägg
Tack för svar och jag förstår att det är svårt att ge något svar. Som du säger finns det så många variabler.

Jag har försökt söka för att se hur krafterna ser ut på menisken när man knäböjer eller böjer på benet, men det är svårt att hitta. Är det troligast att knät vek in sig på något sätt och belastningen blev väldigt hög på menisken. Eller kan menisken skadas även om knät är i en bra vinkel under knäböjen? För som jag har förstått är det vanligast att menisken skadas vid vridrörelser. Jag brukar vara noga med att pressa ut knäna när jag knäböjer, men på gymmet jag tränade på när jag skadade mig har de ganska svampigt golv där knäböjsracket står. Så det är inte omöjligt att foten sjönk ned lite på ett ställe som sedan gjorde att knät kom i en dålig vinkel.

Det blir bättre i knät för varje dag som går, så förhoppningsvis läker skadan av sig själv. Men jag ska ta kontakt med en sjukgymnast när det blivit bättre och kolla upp det eftersom jag har haft problem med knät tidigare.
Tycker det låter vettigt att du ska kontakta en sjukgymnast. Kan ju vara andra osaker som gör att detta problem återkommer efter att du vilat 2veckor.
Tycker även 2 veckors vila låter lite för en "skada" i knäområdet.

Har du provat värma upp knä/ben, blir det nån skillnad isåfall?
Noppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 14:56   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det låter mycket väl som att det kan vara en meniskpåverkan, ja.
Gör det ont när du står på det skadade benet och "vacklar in" knät? Hur känns det om du ligger på rygg och drar knät upp mot magen? Gärna med olika vridningar i foten.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 02:54   #6
chrippaz
Registered User
 
chrippazs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 466
Citat:
Ursprungligen postat av Noppe Visa inlägg
Tycker det låter vettigt att du ska kontakta en sjukgymnast. Kan ju vara andra osaker som gör att detta problem återkommer efter att du vilat 2veckor.
Tycker även 2 veckors vila låter lite för en "skada" i knäområdet.

Har du provat värma upp knä/ben, blir det nån skillnad isåfall?
Ja det känns dags att försöka kolla upp det, alltid lär man sig något
Hon sa att det borde kännas bättre om 2 veckor och att jag kan använda benet normalt. Men såklart inte göra något som gör ont. Det har blivit avsevärt bättre på bara de här dagarna. Jag kommer självklart köra väldigt försiktigt första tiden när symptomen försvunnit.
Jag brukar alltid värma upp med några minuter på en motionscykel med lågt motstånd och hög kadens. Sen värmer jag upp specifikt för knäböjen med squat to stand, pressar ut knäna med armbågarna och sen stegar jag upp vikten i knäböjen till arbetsset. När jag kör tung böj brukar jag använda rehband för extra värme och stöd. Det har fungerat bra hitills. Fick lätt ont i knät tidigare när jag bara värma upp lite på x-trainern och stegade upp fort i knäböjen. Då brukade jag fortsätta med andra övningar och i perioder knäböjde jag inte alls. Nu har det dock varit en lång period när jag inte haft några problem.
chrippaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 03:02   #7
chrippaz
Registered User
 
chrippazs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 466
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det låter mycket väl som att det kan vara en meniskpåverkan, ja.
Gör det ont när du står på det skadade benet och "vacklar in" knät? Hur känns det om du ligger på rygg och drar knät upp mot magen? Gärna med olika vridningar i foten.
I början gjorde det ont att bara stå på det aktuella benet. Sen kunde jag stå på det men det gjorde ont om jag inte stod väldigt upprätt.
I början gjorde det ont att dra upp knät mot magen, sen blev det mer att det spänner i knät men ingen smärta.
När jag vred foten på olika sätt gjorde det ont, så det var inte särskillt behagligt att köra hem.
chrippaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 19:44   #8
D-Crawler
Registered User
 
D-Crawlers avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 853
Bump, lånar tråden.

Misstänker själv att jag råkat ut för en meniskskada. Klassiska symtomen stämmer; gör ont när jag sitter på huk, går nedför trappor, vissa vridningar (dock långt ifrån alltid). Skadan uppstod när jag körde böj och förmodligen råkade vrida benet en aning. Jag lät vila benet under två veckor och det blev mycket bättre. Testade på böj i måndags igen men råkade slita upp skiten. Till frågan: Känns redan efter ett par dagar bättre men funderar på om jag bör uppsöka hjälp? Eller räcker det kanske om jag vilar låt säga en månad och prövar igen? Självklart svårt att svara på men vill gärna ha råd, min egen diagnos är att skadan är lindrig och bör läka själv men man vet aldrig.
D-Crawler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-14, 15:26   #9
D-Crawler
Registered User
 
D-Crawlers avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 853
Bump, någon?
D-Crawler är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)