Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-01, 18:22   #1
Bubbish
Registered User
 
Bubbishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 34
Kolhydrater före eller efter eller inte alls?

Jag har läst runt lite och blir inte riktigt klokare av alla olika tips, jag tränar styrka 5 dagar i veckan, jobbar förövrigt som murare dvs fysiskt, jag brukar käka havregrynsgröt till frukost på jobbet, det är gott och sjukt enkelt att tillaga.
Sedan typ 100gram potatis till lunch och tar oftast en proteinshake innan jag går hem för att jag sedan ska till gymmet vid 17 tiden.
Vissa säger ingen kolhydrater förens efter träning och andra säger innan, frågan är ju om jag ska skippa det tills kanske 1-2 timmar innan träning och langa i mig min proteinshake med havregrynet för att få mig mig kolisar innan träningen. Eller ska jag skita i det helt och bara äta kolhydrater efter träningen för att återhämta mig bättre?

Som ni förstår så är jag total lost i detta ämne och tycker det är jävligt jobbigt att inte veta hur för att få bäst resultat. Kan väl flika in att jag märker att jag blir rätt mycket tröttare om jag drar ner på kolisarna.
Bubbish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-01, 18:32   #2
Eenyaa
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 45
Är det det enda du äter? Frukost, 100 g potatis till lunch och sedan en proteinshake?? Jag är definitivt ingen expert men jag äter sjukt mycket mer än så, massor av kolisar, är tjej, tränar 5-7 pass i veckan och jag har inte mycket överflödigt fett på kroppen. Mat är kroppens bränsle, ät mer!
__________________
don't wait for the perfect moment ~ take the moment and make it perfect

Senast redigerad av Eenyaa den 2013-05-01 klockan 18:33.
Eenyaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-01, 18:36   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Syfte?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-01, 19:02   #4
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Beror ju som sagt helt på vad du är ute efter. Ät på ett sätt som gör att du presterar bäst i träningen, då jag misstänker att du vill ha mer muskler.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 20:20   #5
Bubbish
Registered User
 
Bubbishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 34
Nä asså jag äter väl typ 2000 kcal per dag men de är väl i runda svängar lite mer ibland o lite mindre ibland, jag räknar inte skitnoga då jag hellre äter lite mer än det för att inte få i mig för lite, räknar bara proteinet så det stämmer, målet är fettförbränning utan att förlora musklerna.
Bubbish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 21:09   #6
Bluzze
Registered User
 
Bluzzes avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Trelleborg
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbish Visa inlägg
Nä asså jag äter väl typ 2000 kcal per dag men de är väl i runda svängar lite mer ibland o lite mindre ibland, jag räknar inte skitnoga då jag hellre äter lite mer än det för att inte få i mig för lite, räknar bara proteinet så det stämmer, målet är fettförbränning utan att förlora musklerna.
låter som du för i dig för lite

2000 kcal / dag i en 5 dagars tränande med ett fysiskt arbete, är i min mening ganska lite.

Jag äter runt 3000+ kcal per dag och jag har fysiskt arbete

300gr kollisar 1200kcal
180gr protte 720 kcal
100gr fett 900kcal

Angående kolhydrater får du se till att du har tillräckligt med energi att göra ett värdigt pass, det känner man själv, så jag tycker du borde ha i dig något både innan och efter träning
så glykogendepåerna är fyllda för maximal återhämtning och uppbyggnad
__________________
Lider av ledgångsreumatism och mitt botemedel har varit styrketräning/crossfit

Senast redigerad av Bluzze den 2013-05-02 klockan 21:11.
Bluzze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 21:19   #7
Nevto
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 133
Kan man träna låt säga vid 9-10 och sedan äta vid 6 tiden. jag har hört att man går in i ett kataboliskt tillstånd om man inte äter efter en timme ungefär, men jag är lite tveksam på det här. Det borde la inte hända någonting om jag tränar på morgonen men får i mig mat på kvällen?
Nevto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 21:21   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Du förlorar muskler efter ett träningspass till dess du äter.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 21:26   #9
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
2000 kcal låter väldigt lite för någon som är murare. Även om du försöker gå ner i vikt. Nu har du väl dock inte räknat på det så det kan väl kvitta eftersom det då antagligen inte stämmer.

Om du du vill tappa fettvikt och funderar på var du ska lägga kolhydrater så är det bra att ha det efter träning för att det lagras in bra i musklerna då. Men du behöver ju inte få dig det enbart då och om det är styrketräning du utövar så kan det nästan kvitta när du får i dig kolhydraterna så länge du får i dig tillräckligt till nästa pass (och för ditt jobb), iaf på ett kaloriunderskott då det
"alltid" finns plats för glykogen i musklerna.
Känns som att det inte är avgörande exakt när du äter dem. Ät dem när det känns mest praktiskt för dig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 21:52   #10
Nevto
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 133
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du förlorar muskler efter ett träningspass till dess du äter.
Får jag tillbaka musklerna när jag äter på kvällen eller pratar vi om en permanent förlust?

Senast redigerad av Nevto den 2013-05-02 klockan 21:55.
Nevto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 22:31   #11
GVA
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 195
hur fan kan man gå upp typ 6-7 på morgonen äta lite gröt sen bara äta 100g potatis och en protte shake, sen gå och träna vid 17. Lär ju typ ha noll energi på gymmet, bättre att äta ordentligt och kunna ge JÄÄÄRNET på gymmet. Det är vad som håller i det långa loppet.

Att deffa är ju bara bra for såna som är typ kraftigt överviktiga eller redan har byggt en massa muskler under fettet så man har något att deffa fram.
GVA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 22:32   #12
GVA
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 195
Sluta mesa och ät som en man så du kan träna som en också!
GVA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 06:04   #13
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Nevto Visa inlägg
Får jag tillbaka musklerna när jag äter på kvällen eller pratar vi om en permanent förlust?
Kroppen växlar mellan anabolism och katabolism under dagen och det finns inget som är "permanent".
Hur mycket du får tillbaka kan man inte garanterat svara på men i normalfallet så bör en nybörjare, eller någon som tränat ett tag, få tillbaka muskelmassan och mer därtill under längre sikt. Även då om du väntar 1 eller 2 timmar med att äta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 07:01   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ser ut som om han menar att vänta 8 timmar efter passet med att äta, och det kanske det är tveksamt om den negativa proteinbalansen hinner kompenseras. Det är i alla fall inte ett bra alternativ.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-04, 00:43   #15
Nevto
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 133
Okej tack för svaren! det var bara det att jag hade möjlighet att träna innan skolan ungefär vid 11 och hade varit hemma vid 6-7 utan tillgång till krubb!
Nevto är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)