Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-03-29, 14:54   #1
victoria3
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: sthlm
Inlägg: 65
er hjälp igen!

Vänder mig till er igen då jag fick så många bra råd och tips på mina förra inlägg!

Har lidit av näringsbrist men äter nu dubbelt antal kalorier och mer fett, tränar ingenting från att ha varit fysisk aktiv hela dagarna (huvudsakligen powerwalk med intervaller samt hundpromenader, jobba i butik etc.). Levde otroligt stressigt och hade problem med sömnstörningar.

Har nu i ca 3 veckors tid enbart ätit och sovit och blir bara tröttare och mer orkeslös. Tvingar mig ut på korta lugna hundpromenader för att få lite frisk luft men sen orkar jag inget mer. Kliver upp på morgonen, gör mig i ordning (sover ca 8-9 timmer per natt) och är sen lika trött igen.. Har tagit nya blodprover men visar inget fel eller brist. Äter extra b12, d-vitamin samt järn.

Har läst mycket om utmattningssymptom, stämmer ganska bra in på orsakerna. Trött på att må såhär dåligt, orkar inte ens åka till affären och handla. Har försökt tvinga mig att vara uppe men känner mig yr, svag, dåligt minne etc. Är livrädd att det ska vara kronisk trötthet, verkar ju inte finnas någon behandling eller hjälp för det..

Min läkare säger att jag ska fortsätta vila och äta men herregud hur länge då? Livet går mig förbi och mår ju inte så bra psykiskt av detta..

Som sagt uppskattar alla råd och tips ni har att ge!
victoria3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 15:35   #2
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Gör som läkaren säger.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 15:39   #3
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Är absolut ingen expert, men jag försöker bidra med något i alla fall:

Varför har du dragit ned all fysisk aktivitet till (nästan) 0? Förstår att du vill spara på kalorierna, men du behöver ju för den delen inte vara sängliggandes. Inte konstigt att du blir orkeslös av det.

Och strunta i att googla diagnoser och dra massa slutsatser. Lämna det till läkare eller andra kunniga personer.

Hur ser din kost ut? Skriv ned vad du äter på en dag.

Och som Begt skrev, först och främst ska du göra det din läkare säger åt dig. Men det förstår du säkert själv.

Senast redigerad av cero den 2013-03-29 klockan 15:42.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 15:49   #4
Bryggan
Registered User
 
Bryggans avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Hufvudstaden
Inlägg: 1 765
Kul att du kan sova...det finns det ju flera som har problem med däribland jag, så något positivt finns det ju trots allt .

Men om du känner dig piggare av att röra på dig lite så ser iaf inte jag något fel i att du gör det men som sagt stoppa i dig mat så att du täcker det energibehov du har. Sedan tycker jag nog att du kan koppla av "livet passerar revy" för så är det ju inte. Om du går runt och lider av näringsbrist hela tiden så passerar ju livet också förbi men något plågsammare...
du får gärna nämna hur stort kcal-intag du har per dag så vi också kan avgöra om du ligger på "lagom".
Att du är osedvanligt trött kan ju vara ett utslag av att kroppen återhämtar sig och det behöver inte vara så särskilt fel. Jag tror iaf inte du lider av kronisk trötthet, till och från är vi alla trötta. Tat lugnt!

Läste nu lite av dina äldre inlägg och jag förstår att du inte kan se på dig själv på ett "korrekt" sätt och vad du än tror om dig själv så vågar jag nästan sätta en peng på att du har fel. Men som sagt det är Jättebra att du inser din problem och vill ta itu med dem.

Lycka till!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jävla googlesamhälle, tänk själv lite.
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 16:16   #5
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Begt: Du hjälper inte. Läkare är inga allround-experter på livet. Att "vila" är ofta svaret på allt från trötthet till ryggont från läkare. Det är sällan särskilt konstruktivt att vila helt. Alltså är det inte sällan ett dåligt råd.

Du kan behöva ta det lugnare ett bra tag, faktiskt.

Det låter som ackumulerad trötthet. Har du kollat sköldkörtelfunktion?

Det kan också ha med nervsystem/hjärna att göra, med neurotransmittorer. En deprimerad person upplever sig också ofta som väldigt trött.

Slutligen verkar en del människor ha lägre autonom aktivitet och kompenserar för detta genom att träna hela tiden (öka katekolaminer i blodet), som självmedicinering. Och när de inte tränar, mår de skit; är trötta, sega osv. Men att träna dagligen har de inga problem med. Men det kan ju också hänga ihop med de andra faktorerna.

PS. Har du några allergier?

Victoria, skriv ner exakt vad du äter en vanlig dag. Var ärlig.

Senast redigerad av tjing den 2013-03-29 klockan 16:23.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 16:29   #6
victoria3
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: sthlm
Inlägg: 65
Tack för era svar!

Prövade att gå powerwalk fast i lugnare tempo men känner mig så svag att jag fick vända efter bara 10 min, är snurrig i huvudet och verkligen jättetrött emellanåt så orken finns inte samt är rädd att få yrsel när jag är ute. Skulle verkligen må så mycket bättre rent psykiskt av att kunna motionera iaf en liten stund varje dag. Från att ha haft bra kondition så flåsar jag nu bara jag går uppför en trappa men det positiva som jag sett från förra veckan är att jag orkar lite mer rent fysiskt, nu är det bara tröttheten.

Vet ni hur länge det tar för kroppen att återhämta sig? Blir tokig av denna ovisshet samt tycker att nu när jag äter mer av både fett, kolhydrater och protein så borde jag ju bli piggare och komma i någon slags balans. Förstår att det är individuellt men på ett ungefär så man kan härda ut denna period. Ska jag kanske tvinga mig ut o på så sätt kanske tröttheten släpper, tror det sitter mycket i huvudet och inte så mycket att kroppen inte orkar fysiskt?

Såhär ser mitt dagsintag ut!

Frukost:
En rågkuse med mosad avokado samt paprika. En portion fibergröt (2dl fibergryn, 1 dl äggvita, 1 dl cashewnötter) med 1 dl minimjölk

Mellanmål
En rågkuse med mosade kikärtor samt gurka och en kopp kaffe med minimjölk

Lunch
2 fiberrika bröd (200kcal för båda) med mosad avokado, kalkon och gurka.
16 finncrisp med mosade kikärtor och kalkon och gurka
Om jag orkar vilket jag inte gjort senaste dagarna även
5 hackade plommon med 2 dl lättyoughurt och 1 dl fitnessflingor

Mellanmål
En allevo dietbar (170kcal)

Middag
En fryst färdigrätt från Findus (360kcal). Isbergssallad, tomat, champinjon samt 1 dl räkor och 100g köttbullar (114kcal)

Kväll
2 miniglassar (en magnum och en daimstrut)


Har prövat att ta koffeintabletter för att orka med något på dagarna men blir bara skakig och illamående..

Tror jag ligger på ca 2500kcal vilket känns som ganska mycket. Är 175cm och väger ca 55kg.

Tack!
victoria3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 16:35   #7
Bryggan
Registered User
 
Bryggans avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Hufvudstaden
Inlägg: 1 765
Hmm, det där känns inte som 2500 kcal men det kanske det är. Sedan säger du att du äter fett? Jag ser bara avokadon som fet och nötterna...men de e inte mycke duuu.

Du får väl kolla vågen då. Går du upp eller? Ingen motion och 2,5 mcal så borde du gå upp om än ganska långsamt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jävla googlesamhälle, tänk själv lite.
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 16:47   #8
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
En idé kan vara att köra på, MEN halvera träningsvolym och aktivitet. Dock är det sällan en bra idé i praktiken då folk som tenderar att vara överaktiva kommer att börja köra oftare och oftare igen ändå.

Ja, tvinga dig ut på LUGN aktivitet. Promenera, men utan att tänka på hastighet och hur länge.

Någon allergi/överkänslighet? Jag tänker t ex på pollen som är i antågande. Men även t ex mjölk.

Köp en bra multivitamin istället för att supplementera med separata mineraler/vitaminer. Något där kan ju göra dig trött också och det kan skapa obalans.

"Utmattningssymtom" är ju ett samlingsbegrepp för all trötthet/utmattning. Det säger ju ingenting om orsakerna, vilket är idiotiskt egentligen. Jag var själv väldigt trött förra våren och det var nog en kombination av ljus (kan bli lite deppig/trött när ljuset kommer på våren), pollenallergi och träning.

Trötthet går i vågor. Det finns alltid något man kan göra mot kronisk trötthet.

Slutligen, det kan vara "mentalt". Har du haft svackor tidigare? Känner du dig nedstämd? Man kan blir förvånad över hur fysiska, mentala problem kan kännas. De är ju inte mentala i egentlig mening dock, utan beror på olika neurotransmittorer osv som påverkar energi och stämningsläge.

Senast redigerad av tjing den 2013-03-29 klockan 16:52.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 18:32   #9
victoria3
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: sthlm
Inlägg: 65
Kanske lite för lite fett, kanske en halv avokado per dag samt nötterna och sen glassen. Har gått upp ca ett kilo, knappt på några veckor.

Har så vitt jag vet ingen allergi. Äter sen 15 år tillbaka Levaxin för sköldkörteln men legat på samma dos hela tiden samt kontrollerar den varje år, nu senast i januari. Vilken typ av multivitamin tänkte du på? Sån där i brusrör som man köper på Apoteket eller matvarubutiken?

Har inte haft svackor tidigare men känner mig nu ganska nedstämd men tror det hänger ihop med att jag varit aktiv till 110% och sen till att inte orka göra någonting alls. Träningen har ju alltid varit en del av min vardag inte bara för att hålla mig i trim utan även psykiskt så mår jag så mycket bättre av att träna, rensa tankarna, få ljus, komma ut och bara köra på! Så till att bara gå små korta hundpromenader och sen sova gör mig ganska fötvivlad om jag ska vara ärlig och livet känns ju inte på topp direkt.

Är ganska resultatinriktad som person och väldigt kontrollerande och vill göra på mitt sätt samt väldigt effektiv och släppa på det pga att man inte orkar är väldigt jobbigt. Därför frågar jag mig hur länge detta ska pågå, lättare att koppla bort och av om man vet att detta sk tillstånd kommer hålla i sig si eller så många veckor och sedan vänder det. Gillar inte denna ovisshet..

Förresten, Glad Påsk till Er!!!
victoria3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 18:58   #10
victoria3
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: sthlm
Inlägg: 65
Kikade lite i kolozzeum-shoppen och hittade uppiggande tabletter med koffein och grönt te. Vad är era erfarenheter av dessa? Bättre än apotekets koffeintabletter?
victoria3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 20:00   #11
LillisJ
Registered User
 
LillisJs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huddinge
Inlägg: 4 649
Citat:
Ursprungligen postat av victoria3 Visa inlägg
Kikade lite i kolozzeum-shoppen och hittade uppiggande tabletter med koffein och grönt te. Vad är era erfarenheter av dessa? Bättre än apotekets koffeintabletter?
Apotekets är bäst då dem är de enda i sverige som får sälja syntetiskt koffein, medans andra endast får sälja koffein från kaffebönan.

-
-
Tror jag
__________________
Instagram: lorentzo.j
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val.
LillisJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 20:40   #12
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
jag tror att kolhydrtaer i form av pasta ris osv skulle du må bra av... och mer fett du skulle bli piggare med...
varför äter du en färdigrätt till lunch? ingen mat ju behövs ju 4 sådana för att ens bli mätt.
sen kan du börja äta mer fett som smör,grädde m.m inte farligt....
satsa även på fetare kött. du äter ju som du vore i deff.
sorry bara sanningen. hoppas du inser. e nog därför du e trött pga din undervikt med.
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 20:46   #13
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av victoria3 Visa inlägg
Kikade lite i kolozzeum-shoppen och hittade uppiggande tabletter med koffein och grönt te. Vad är era erfarenheter av dessa? Bättre än apotekets koffeintabletter?
Skippa koffein. Det är ingen långsiktig lösning.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 21:32   #14
edasvangen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av victoria3 Visa inlägg
Tack för era svar!

Har prövat att ta koffeintabletter för att orka med något på dagarna men blir bara skakig och illamående..

Tror jag ligger på ca 2500kcal vilket känns som ganska mycket. Är 175cm och väger ca 55kg.

Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av victoria3 Visa inlägg
Kikade lite i kolozzeum-shoppen och hittade uppiggande tabletter med koffein och grönt te. Vad är era erfarenheter av dessa? Bättre än apotekets koffeintabletter?
Skakig, trött och illamående blir du när du överdoserar koffein, går du och knaprar tabletter och samtidigt mår skit på grund av dem så går du ju in i en ond cirkel där..

Varför 16 finn crisp? måste ändå vara bättre att ta en redig portion pasta/potatis/ris istället? passa på att äta god mat nu när du ändå behöver fylla på med kalorier, istället för att lassa på med kalorisnåla alternativ så slipper du äta så stora mängder mat.
edasvangen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 21:33   #15
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Folk kan ju gärna läsa inläggshistoriken innan de börjar rekommendera att gå emot läkarens råd, respektive trycka koffein.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)