Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2002-03-23, 07:16   #1
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Question Ett enda set på allt..

Har några gubbar på gymmet som bara kör ett set på varje maskin. Kan det verkligen ge nåt??

Det är lite småkul att kika då de lassar på extremt med vikt och sen knappt lyckas utföra en repitition. Under stånkanden och stönande lyckas de med hjälp fr. kompisen göra 10 reps. Sen gör de likadant med nästa övning...
Inte för att jag själv kör med jättelätta vikter, men inte mer vikt än jag orkar göra minst 8 reps (kan stöna och stånka en del själv dock)..
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-23, 07:23   #2
Paloma
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Godmorgon!
Nja det kanske ger ett urbra ego?De får känna sig starka och så.
Och vad gäller stånkandet så tycker jag att det är så roande att lyssna på...blir lika fnittrig inombords varje gång.
Ha en bra dag!
  Svara med citat
Gammal 2002-03-23, 08:44   #3
big
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

ja det är bättre än dom som kör med för lätta vikter iallafall.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-23, 09:36   #4
rota
Standard Medlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Boden
Inlägg: 75
Post

Det är ju så himla individuellt hur olika personer svara på träning. Dorian Yates tex kör ju med den metoden, några uppvärmnings set och sedan bara ett "riktigt" set.
rota är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-23, 11:02   #5
H-L
Standard Medlem
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Uppsala
Inlägg: 74
Post

Som sagt så är det himla individuellt... Därför ska man inte klaga på någon som tränar lite annorlunda om han/hon ökar på det...

En del kan öka på bara 1-3 set per muskelgrupp/vecka medans andra måste köra 10+ set

Du kanske ska prova på lågvolymträning Emmzan? Kör du hårt och vrålar så ska du se
H-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-23, 11:10   #6
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Post

Man får väl träna precis hur man vill. Väntar dock bara på att dessa personer (som är 50+) ska få antingen bråck eller hjärtinfarkt...
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-23, 11:35   #7
VanDamage
Guest
 
Inlägg: n/a
Red face

Det där med 1 set på allt kommer väl ifrån teorin att man ska kunna packa in flest personer i ett tåg i kortast möjliga tid.. Så får man maximal explosivitet eller något.

Själv tror jag inte på det där. 8-12 set här minnsan.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-23, 12:17   #8
H-L
Standard Medlem
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Uppsala
Inlägg: 74
Post

Mr Vandamage det handlar inte om en nedskriven teori som man måste följa. Visst 8-12 set funkar för dig och dom flesta. Men bara för att det fungerar för dig så fungerar det inte för alla...

För om du tar ut dig ordentligt så kan du inte köra 10 set utan att minska på vikten mellan varje set. Och när du minskar vikten så lyfter du redan en vikt som du klarar. Meningen är ju att du ska lyfta det som du inte klarade gången innan, oftast...

Men om man vill satsa på att bli uthållig så funkar det att köra 10 dropset...
H-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-23, 13:32   #9
VanDamage
Guest
 
Inlägg: n/a
Exclamation

H-L: jag sa bara vad jag körde och satte en smiley i slutet, jag tipsade inte personen ifråga att köra som jag gör.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 22:06   #10
abcdert
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

På mitt gym så finns det en del typer som åtminstone jag tycker tränar mycket mysko.. T.e.x en man i 50 års åldern som i ett rasande tempo springer från maskin till maskin och utför övningarna på ett sätt som ser nästan farligt ut... På t.e.x latsdrag så har han kanske 50% rörelsebana och gungar ner vikten och i toppläget så gungar han med så mycket att han lyfter från sitsen kanske 20-30 cm!! Ser MYCKET vanskligt ut.. Man vill ju inte lägga sig i och jag är inget proffs durekt men vet i alla fall att det är ju direkt snudd på farligt.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 22:26   #11
HenkeGr
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

På mitt gym är det mest åldersgruppen 15-23 som visar prov på ett ibland något ostrikt utförande, och då i paradövningarna bicepscurl och bänkpress. Jag har faktiskt sett ett kille svinga så mycket i hantelcurl att han spräckte sitt ena ögonbryn. Då var det inte lätt att hålla sig för skratt kan jag lova...
I vissa övningar finns det faktiskt vissa fördelar med att fuska lite (OBS! LIIITE), t.ex. vissa roddövningar som kabelrodd och T-bar-row.

1-set-per-övning har även det sina fördelar, läs mer på www.cyberpump.com
Även Dorian Yates höll på en del med 1-set-principen.

/Henke

[ 26 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Henrik ]
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 22:35   #12
MiniYates
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Europe
Inlägg: 36
Post

1set till max med rätt utförande och intensitet it´s all it takes baby!
MiniYates är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 22:36   #13
Joachim B
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Göteborg
Inlägg: 652
Post

Jag känner en hel del personer som tränat med Dorian. Det han gjorde var att han körde ETT set till absolut failure i varje övning, att han sedan körde pyramid set innan samt 3-4 övningar per kroppsdel och minst lika många set totalt som de flesta andra proffs är ju en helt annan sak.
__________________
Joachim Bartoll
Kommunikationsdirektör, Redaktionschef
MM Sports
Joachim B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-26, 00:48   #14
MiniYates
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Europe
Inlägg: 36
Post

Fattar inte varför alla hakar upp sig på att han värmde upp noga. Men de flesta proffs kör ganska lika även om de inte alltid verkar så. Att ligga max i alla set om man ligger på 20+ är lika med gravstenen!
MiniYates är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-26, 14:49   #15
Hard Gainer
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

En tilläggsfråga!: Jag förstår inte riktigt det där som många hävdar; att "muskeln vänjer sig vid en vikt", då man inte skall minska vikten för att man redan vant muskeln att hantera en större vikt på föregående set och att det i sin tur inte får muskeln att växa.

Bör det inte bli samma effekt åt andra hållet då? Alltså om Du ökar vikten för varje set så borde ju i så fall föregående set vara förkastade, (ej muskelbyggande enl. den nämnda teorin), då är det ju det i slutändan bara ett enda set som bygger muskler, det tyngsta...?

-Såvida inte det lättaste setet är tyngre än det föregående passets tyngsta...?
Jag brukar själv köra så tungt jag kan på alla set, dvs minska vikterna så jag klarar 10-12 reps.

Jag är nog kass på att förklara , men hoppas Ni förstår ändå.
  Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)