Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-02, 19:39   #1
Romeo
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 87
Hur lär man sig om hur fett bryts ned inuti kroppen och sånt?

Hej, skulle vilja lära mig om hur - kanske främst - fettet bryts ner när vi äter det i kosten.
Jag försöker ju hänga med i den här kost-debatten som har blossat med LCHF och allt, men jag har dock känt att jag är för okunnig för att ha en uppfattning om det. Känner det verkar vara för många okunniga som uttalar sig om ämnet även fast de inte verkar kunna särskilt mycket alls och jag är för dum för att veta vem som faktiskt har rätt eller verkar ligga närmast sanningen.

Jag känner ju till en hel del om olika fetter och dess olika strukturer med mättat, enkelomättat, fleromättat och SHT, MCT, LCT, omega 3/6 och så vidare MEN jag skulle nu vilja lära mig mer exakt vad som händer på mikronivå i kroppen när man får i sig dessa olika näringsämnen?
Alltså till exempel hur det bryts ner i tarmarna med hjälp av något enzym och sen ombildas till X som sedan transporteras till levern och frisätter insulin där det omvandlas till Y typ och blabla. Förstår ni?

Hur lär jag mig sånt? Finns det några bra (lättlästa) sajter?
Att gå på högskolan eller köpa böcker är tyvärr inte att fundera på inom det närmaste taget för mig.

Senast redigerad av Romeo den 2013-03-02 klockan 19:41.
Romeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 19:44   #2
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Biologi. Osäker på om du får lära dig det på gymnasienivå dock. du måste nog inrikta dig speciellt på människorkroppen
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 19:45   #3
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Böcker om näringslära finns ofta att tillgå på bibliotek.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 19:55   #4
Romeo
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 87
Men finns det verkligen inget annat sätt än att gå på biblioteket och titta i någon trött gammal svårläst biologi-bok från 80-talet ?
Romeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 19:58   #5
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
Men finns det verkligen inget annat sätt än att gå på biblioteket och titta i någon trött gammal svårläst biologi-bok från 80-talet ?
Jo, att titta en nyare upplaga.

Skämt åsido, vad trodde du? Att du skulle kunna lära sig allt som är värt att veta om människokroppen genom att kolla ett femminuters youtubeklipp?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 20:07   #6
Romeo
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 87
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Skämt åsido, vad trodde du? Att du skulle kunna lära sig allt som är värt att veta om människokroppen genom att kolla ett femminuters youtubeklipp?
Ja? Inom matematiken finns det hur många video-klipp som helst där man kan lära sig massa små formler och massor med sajter som förklarar allting i minsta detalj på ett enkelt vis. Och när jag läste om rymden så fanns det också hur mycket som helst där man förklarade allting om svarta hål och hypernovor in i minsta lilla detalj och vad som sker rent fysikaliskt.
Med när det gäller träning finns det massvis med människor som uttalar sig på forum och i bloggar och har sina åsikter men få ställen där man faktiskt får lära sig det hela från grunden.

Senast redigerad av Romeo den 2013-03-02 klockan 20:08.
Romeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 20:12   #7
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Problemet är att information förvanskas och feltolkas på vägen så det är bättre att gå till den mest trovärdiga källan. D v s en lärobok i t ex träningsfysiologi.

Näringslära för högskolan funkar ju också men det känns ju rätt tveksamt nu om den skulle falla herrn i smaken.

Annars kan jag rekommendera den extrema tegelstenen "Molecular biology of the cell" som jag läser för tillfället (långsiktigt projekt). Där får du reda på precis varenda liten detalj om vad som sker på molekylär nivå i kroppen; hur olika protein formar sig, vilka aminosyror de består av, hur snabbt de rör sig; hur de olika delarna i ribosomen rör sig och i vilken ordning olika transkriptionsfaktorer stimulerar det och det osv.

Senast redigerad av tjing den 2013-03-02 klockan 20:15.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 20:28   #8
Romeo
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 87
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Problemet är att information förvanskas och feltolkas på vägen så det är bättre att gå till den mest trovärdiga källan. D v s en lärobok i t ex träningsfysiologi.

Näringslära för högskolan funkar ju också men det känns ju rätt tveksamt nu om den skulle falla herrn i smaken.

Annars kan jag rekommendera den extrema tegelstenen "Molecular biology of the cell" som jag läser för tillfället (långsiktigt projekt). Där får du reda på precis varenda liten detalj om vad som sker på molekylär nivå i kroppen; hur olika protein formar sig, vilka aminosyror de består av, hur snabbt de rör sig; hur de olika delarna i ribosomen rör sig och i vilken ordning olika transkriptionsfaktorer stimulerar det och det osv.
Jo, men grejen är ju att det är så pass många forskartermer och knasiga figurer i alla såna där böcker att man måste sitta så jäkla koncentrerad för att ens ta till sig två meningar. Vilket jag antar är anledningen till varför du inte funderar på att läsa ut den inom den närmaste tiden...?
Jag tror att man skulle kunna öka kunskapen enormt bland träningsfolket om det bara fanns någonting lättläst.


Bästa sajten jag hittat hittills är för övrigt den här: http://orka-nu.se/?page_id=153
Säger väl allt.

Senast redigerad av Romeo den 2013-03-02 klockan 20:29.
Romeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 20:39   #9
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
Jo, men grejen är ju att det är så pass många forskartermer och knasiga figurer i alla såna där böcker att man måste sitta så jäkla koncentrerad för att ens ta till sig två meningar. Vilket jag antar är anledningen till varför du inte funderar på att läsa ut den inom den närmaste tiden...?
Helt rätt! Det tar tid och koncentration att smälta och införliva det man läser när svårighetsgraden ökar. Har väl hunnit 3-400 sidor in av 1600 sidor...Men den boken är så bisarrt detaljerad att det är sanslöst. Men det är samtidigt enormt fascinerande om man gillar att veta hur saker verkligen fungerar på djupet.

Behöver man egentligen veta exakt hur enstaka protein rör sig genom cellen och med vilken hastighet liksom? Nej, men det är jäkligt kul att veta ändå! Och sen glömmer man väl hälften.

Citat:
Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
Jag tror att man skulle kunna öka kunskapen enormt bland träningsfolket om det bara fanns någonting lättläst.
Men alltså, har du missat den där boken som moderator-Eddie Vedder skrivit med sin kompanjon?

Problemet med orka.nu-sidan är att du inte har några källor till det som skrivs.

Senast redigerad av tjing den 2013-03-02 klockan 20:45.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 20:58   #10
Romeo
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 87
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Helt rätt! Det tar tid och koncentration att smälta och införliva det man läser när svårighetsgraden ökar. Har väl hunnit 3-400 sidor in av 1600 sidor...Men den boken är så bisarrt detaljerad att det är sanslöst. Men det är samtidigt enormt fascinerande om man gillar att veta hur saker verkligen fungerar på djupet.

Behöver man egentligen veta exakt hur enstaka protein rör sig genom cellen och med vilken hastighet liksom? Nej, men det är jäkligt kul att veta ändå! Och sen glömmer man väl hälften.



Men alltså, har du missat den där boken som moderator-Eddie Vedder skrivit med sin kompanjon?

Problemet med orka.nu-sidan är att du inte har några källor till det som skrivs.
Tja, den där sidan var ju inte mycket att hänga i granen. Men jag gissar att akademiska böcker is the only way to go om man ska kunna få sig den här kunskapen.
För övrigt så var det bra att du tipsade mig om den där ''Forma Kroppen''-boken, jag var faktiskt på väg att köpa den för ca 1år sedan men det blev aldrig av, så det är väl dags nu.
Romeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 21:09   #11
nitz
Godisgris
 
nitzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 451
Citat:
Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
Tja, den där sidan var ju inte mycket att hänga i granen. Men jag gissar att akademiska böcker is the only way to go om man ska kunna få sig den här kunskapen.
För övrigt så var det bra att du tipsade mig om den där ''Forma Kroppen''-boken, jag var faktiskt på väg att köpa den för ca 1år sedan men det blev aldrig av, så det är väl dags nu.
Den boken är bra, rekommenderas!
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 21:12   #12
Shajjn
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 364
Boken "Cellbiologi" av Charlotte Erlansson-Albertsson och Urban Gullberg.
Lättläst i och med att den är skriven på svenska. Fungerar alldeles utmärkt som bredvidläsning eller som stöd till anteckningar på läkarprogram, tandläkarprogram och liknande utbildningar. Något bättre alternativ tror jag inte du hittar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det händer ju att man trycker dit ett inlägg som är så optimalt att det inte finns så mycket för någon annan att tillföra efter det.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p
Shajjn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 21:39   #13
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Shajjn Visa inlägg
Boken "Cellbiologi" av Charlotte Erlansson-Albertsson och Urban Gullberg.
+1.

Vad gäller youtubeklipp om matte och rymden så finns det ju inget som säger att det inte går att lära sig biologi genom att titta på föreläsningar på youtube, men med det, liksom med matte eller rymden, så krävs ju att man vet vilka föreläsningar som är bra, och att man lägger ned tid. Jag tror definitivt inte på att man blir bra i vare sig matte eller astronomi utan att lägga ned tid, oavsett hur man gör det. Kunskap kommer sällan gratis.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-02, 21:51   #14
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Problemet är att information förvanskas och feltolkas på vägen så det är bättre att gå till den mest trovärdiga källan. D v s en lärobok i t ex träningsfysiologi.

Näringslära för högskolan funkar ju också men det känns ju rätt tveksamt nu om den skulle falla herrn i smaken.

Annars kan jag rekommendera den extrema tegelstenen "Molecular biology of the cell" som jag läser för tillfället (långsiktigt projekt). Där får du reda på precis varenda liten detalj om vad som sker på molekylär nivå i kroppen; hur olika protein formar sig, vilka aminosyror de består av, hur snabbt de rör sig; hur de olika delarna i ribosomen rör sig och i vilken ordning olika transkriptionsfaktorer stimulerar det och det osv.
Riktigt schysst bok "Molecular biology of the cell" som ger hyfsat bra översikt med.. tyvärr inte så djupdykande som man alltid vill men det får man ju räkna med att böcker ligger lite efter forskningen. "Bizarrt detaljerad" är verkligen inte frasen jag hade valt att beskriva den dock. Men helt bra introbok for sure. Sen är det ju problemet med att informationen däri är färskvara.. Lite grovt så brukar man ju räkna att 50% av sånt där är kasserat inom 5år.

Senast redigerad av tlk den 2013-03-02 klockan 21:53.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-03, 08:49   #15
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Det är för mig ganska stor skillnad mellan "de enzym som spjälkar fettet i tarmarna" vs hela systemet för transport i kroppen och att ge sig på svårare böcker utan att ha grunderna brukar resultera i mer svårigheter än förståelse.

En enklare fysiologibok brukar vara bra för att få en övergripande bild över hur kroppen fungerar, har man den så kan man t ex gå tillbaka dit och se var fan man är i processen när man läster något djupare. Fördelen är också att de här finns på svenska. Att sitta och bläddra på nätet gör att de flesta troligen bara läser det som är intressant och missar helheten.
Sen kan man behöva en lite mer avancerad fysiologibok för att kunna kolla upp mer ingående för att fatta delar av processerna men den kan man oftast låna för att kolla upp det man inte riktigt är med på, här går det också att använda internet då man ju har grunderna.
Ett alternativ till böckerna ovan, och om man primärt är intresserad av träning, är att köpa en fysiologibok med inriktning på träning. Läser man den och förstår det mesta så behöver man inte veta så mycket mer om hur kroppen fungerar utan bara hålla sig uppdaterad med vad som kommer nytt (och på den nivån är det ganska så lite).

När man betat av något av alternativen så kan man börja gå djupare in på de områden man fastnar för.

Om man bara vill ha lite koll på hur kroppen fungerar så ingick det förr i biologi B på gymnasiet och jag gissar att det fortfarande finns kurser där det ingår så kolla med kompisar som fortfarande är kvar på gymnasiet och låna deras böcker några timmar.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)