Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-25, 14:28   #1
Ballt
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 476
stel, stretcha bröstrygg?

hej!

När jag tittar neråt (sätter hakan in mot bröskorgen) så sträcker det otroligt mycket mellan skulderbladen, det är som att smärtan kommer från insidan (mot ryggraden) från höger skuldra, är det stretching som gäller eller något annat?

tack på förhand
Ballt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 16:56   #2
Carnes
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 503
Tjena!

Att stretcha är en bra idé, men det som kommer att göra den stora skillnaden är att stärka dom områden du är svag i (Förmodligen skuldran, teres minor, major, baksida axlar lär släpa) och lära dig att ha en bra hållning.

Jag rekommenderar att du börjar med att strippa och immitera bänk, axelpress och rodd i spegeln (gärna i olika vinklar) för att se hur ditt ROM och hur dina skulderblad kontraheras och slappnar av. Baserat på informationen du har gett så kommer du vara stel i slutfasen i rodden och inte kunna hålla allt tight och kompakt medans du pressar i bänk och axelpress.

Övningar du kan kolla på är:





Stretchar du kan kolla på är:




Värt att tänka på:
Om du är tight i bröstryggen så kommer en av de (om inte den) viktigaste saken att göra är att konstant sätta axlarna i en bra position och tänka på hållningen. Om du konstant går runt med en framåtrotation och gamnacke så kan kommer du hindra att övningarna/stretchningen att hjälpa. Om du inte kan hantera skuldran osv på ett bra sätt så akta dig från att maxa i övningar som kräver en bra rörlighet i dom områderna.

När du väl har fått tillbaka en viss stabilitet och rörlighet kan det vara vist att börja reppa på låg vikt så du bygger upp styrka i dom rörelserna.
Carnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 18:35   #3
Ballt
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 476
Carnes, ska jag dra bak axlarna överdrivet mycket eller ska jag ha dem normalt?

sen har min bror något typ av band som drar bak axlarna så man går med bättre hållning, är detta något för mig också tror du?
Ballt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 18:43   #4
Carnes
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 503
Jag tycker att du ska dra tillbaka axlarna så du har bra hållning. Back med dom, brösta sedan upp som en en tuffing på stan, gör det så mycket du kan. Du kan förvänta dig mild smärta och obehag eftersom din kropp inte kommer vara van att ligga i den positionen. Försök inte pressa bak våldsamt, utan försök komma längre och längre back med tidens gång.

Vet inte exakt du menar, men det första jag kom och tänka på var den här övningen:

Senast redigerad av Carnes den 2013-02-25 klockan 18:44.
Carnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 19:08   #5
Ballt
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 476


ungefär ett sånt dära band är det, det går och drar bak axlarna så man får en bra hållning, inget stort motstånd, men man känner av att man får bättre hållning av det. man går runt med det hela dagarna.
Ballt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 19:18   #6
Carnes
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 503
Även om den är hjälpsam så är det nog inte tillräckligt. Du kan ju använda den om du vill, men du bör stretcha och stärka området.
Carnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 23:31   #7
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Ballt

Jag tror du har en överansträngningsproblematik i övre traps, eller levatormuskeln. "Stressnacke" kan man kalla det.
Det kan både komma av att du spänner nacken för ofta i övningar då du egentligen borde slappna av. Vanliga övningar är tunga bicepscurl av olika slag. Men även olika tricepsövningar.
Sedan kan det vara att du tränar traps för mycket.

Annars kan man få det i vardagen också, om du är stressad, oroad, eller om du går runt och fryser på dagarna.
Stillasittande vid datorn/skolbänken/arbetsplatsen, med säckig hållning.

Senast redigerad av pezrulezhaakon den 2013-02-25 klockan 23:33.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-26, 13:04   #8
Ballt
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 476
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
Ballt

Jag tror du har en överansträngningsproblematik i övre traps, eller levatormuskeln. "Stressnacke" kan man kalla det.
Det kan både komma av att du spänner nacken för ofta i övningar då du egentligen borde slappna av. Vanliga övningar är tunga bicepscurl av olika slag. Men även olika tricepsövningar.
Sedan kan det vara att du tränar traps för mycket.

Annars kan man få det i vardagen också, om du är stressad, oroad, eller om du går runt och fryser på dagarna.
Stillasittande vid datorn/skolbänken/arbetsplatsen, med säckig hållning.


Låter inte omöjligt på någon av punkterna, förutom traps som aldrig tränas separat utan bara tränas i form av marklyft och stångrodd.
Ballt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-26, 13:41   #9
schabo-labo
Registered User
 
schabo-labos avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 432
Citat:
Ursprungligen postat av Ballt Visa inlägg


ungefär ett sånt dära band är det, det går och drar bak axlarna så man får en bra hållning, inget stort motstånd, men man känner av att man får bättre hållning av det. man går runt med det hela dagarna.
Den verkar bra, men ovanlig. Var skaffar man en sån?
schabo-labo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 22:35   #10
iocke
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 58
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo Visa inlägg
Den verkar bra, men ovanlig. Var skaffar man en sån?
http://www.smartasaker.se/posture.html
iocke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)