Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-02-07, 01:04   #1
tokborn
Registered User
 
tokborns avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 105
Operation Rädda Träningskläder

Del 1.
Jag funderar om det finns någon metod att "rädda" gamla träningskläder från den permanenta stanken som kommer fram så fort de blir svettiga igen?

Bakgrund, jag har massivt misshandlat alla mina kläder på sättet jag tvättar och tar hand om dem. Träningskläder får ligga svettiga/fuktiga tillsammans med övriga kläder i en stor tvättkorg. Jag svettas väldigt mycket så jag kan gå igenom flera t-shirts (syntetiska tränings-t-shirts) på ett pass.

Så tillbaka till problemet, måste jag bränna hela garderoben eller kan jag rädda mina svett-stinkar-kläder. Tyvärr har några gamla favo-t-shirts börjat ta efter samma stinktendens (ja, jag svettas när jag dansar på krogen...) så de ingår också i räddningsförsöket.

Del 2.
Hur ser man till att svettiga kläder inte börjar stinka? Är det lite "RTFM" över det hela och tvättlappen avslöjar alla hemligheter?

Del 3.
Hur slutar jag svettas? Hela klädmisshandelproblemet kan nog starkt härledas till inbitna ungkarlsvanor, dags att tänka om tror jag. Tror inte det är många som duschar och byter t-shirt så ofta som mig men tråkigt att stinkande träningskläder ska sänka helhetsintrycket.
tokborn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 01:15   #2
blondyz
Registered User
 
blondyzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 1 148
Japp det finns räddning. Tvätta grundligt med ättika tills lukten försvinner.

2. Vädra, efter användning så häng luftigt. Tvätta, kör handtvätt på t-shirten direkt efter användning om den är riktigt sunkig, bara släng i varmt vatten, tvättmedel i handfatet medan du duschar, skölj och häng. Använd ALDRIG sköljmedel på funktionsmaterial, det täpper igen materialet och det stinker omedelbart. Sunt förnuft och RTFM för resten.

3. Svettas du mycket under armarna så kör Absolut Torr (Läs instruktionen och följ noga om du inte vill avlida av klåda och ligga sömnlös). Sätter igen helt, teoretiskt blir det omöjligt att svettas på området som behandlats. Kör så ofta som behövs, en gång i veckan brukar räcka långt. Lär dig basic hygien, du kan duscha och byta t-shirt hur ofta som helst och fortfarande vara sunkig om du inte blir ren och har rena kläder.
blondyz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 01:24   #3
BlötSnö
Proteinfattig vegan
 
BlötSnös avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 113
Mm, ättika är fina grejer. Jag kör en ordentlig slurk och så 90 grader på maskinen. Fungerar utmärkt.
Kan tillägga att det fungerar väldigt bra i sunkiga shakers m.m. Varmt vatten, ättika och så får den stå ett par timmar. Mina blir helt luktfria efteråt.
__________________
1435mm
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 09:08   #4
Alfers
Pump up the jam.
 
Alferss avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Halmstad
Inlägg: 802
Nu sitter jag på telefonen, men googla tex botox mot svett.
Har för mig all det fungerar väldigt bra. Vet inte om vc kan fixa det.
__________________
Instagram
Alfers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 09:22   #5
BigSpawn
Chest&CO
 
BigSpawns avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 326
som redan sagts, ättika är en gammal huskur, låt dom ligga nått/några dygn i utspädd ättika, se dock till att tvätta dom ordentligt några gånger innan du använder dom, risken är att du stinker ättika istället:P
__________________
Sälform här kommer jag
Aktuell vikt: 108kg
BigSpawn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 10:34   #6
tokborn
Registered User
 
tokborns avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 105
Tack för handfasta råd, ska gå igenom hela garderoben nu och framför allt ta hand om mina kläder!

Citat:
Ursprungligen postat av blondyz Visa inlägg
Lär dig basic hygien, du kan duscha och byta t-shirt hur ofta som helst och fortfarande vara sunkig om du inte blir ren och har rena kläder.
Ren blir och jag har rena kläder jag inte "sunkar" ned, tro mig, jag är uppväxt med två systrar som inte har varit nådiga med hygienkritik.

Absolut torr låter intressant men var ska värmen ta vägen om jag svettas floder nu och sedan börjar begränsa värmeavledningen?
tokborn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)