Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-30, 15:02   #1
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Sexistisk toalettmålning?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16148586.ab

Citat:

En kille som tjuvkikar på en tjej på en toalett.
Den bilden möter elever som vill gå på toa på Tunaskolan i Luleå.
”Sexism”, säger 14-åriga Astrid Johansson.
”Humor”, menar rektorn – som låtit eleverna rösta om bilden.



En kränkande målning bredvid en skoltoalett har rört upp känslor i Luleå – och på sociala medier.
Efter att 14-åriga Astrid Johansson reagerat på bilden, som föreställer en kille som tjuvkikar på en tjej på en toalett, har lokala medier skrivit om målningen, skolan har anordnat omröstning och mängder av människor har uttryckt ilska på twitter, bloggar och Facebook.
– Jag tycker att det är vansinnigt att bilden är såpass sexistisk men att ingen bryr sig. Den visar att det är okej med sexuella trakasserier. Jag tycker inte att man ska uppmuntra sådant, men ingen annan förstår problemet, säger Astrid Johansson.
Tyst från skolan
Historien nådde lokaltidningarna i förra veckan. Astrid intervjuades och skolan fick svara på kritiken. I Norrländska Socialdemokraten kommenterade Tunaskolans rektor Agneta Hedenström målningen den 22 januari.
– Jag ser den mer med humor. Eleverna fick söka inspiration på nätet. Bilden är godkänd av personal efter projektet. Den hänger vid en personaltoalett, säger hon till tidningen.
– Men varken lärarna eller rektorn har pratat med mig. Alla är helt tysta, säger Astrid Johansson till Aftonbladet.
Enkätundersökning bland eleverna
När Astrid i förra veckan blev sjuk och var hemma från skolan i en dag genomfördes en enkätundersökning bland eleverna.
När Astrid kom tillbaka till skolan möttes hon av en banderoll med texten ”Skolans kändaste målning” bredvid den nu omskrivna toalettdörren.
Under rubriken "Elevdemokrati" presenteras resultatet från skolans undersökning. "Enkäten visade att 98% av eleverna vill ha kvar målningen på skolan. Den visade även att 99,1% av eleverna inte mår dåligt av tavlan", står det.
– När jag var borta blev det värsta debatten och de gjorde den här enkätundersökningen. Alla pratade om det, men när jag kom tillbaka var det helt tyst, berättar Astrid som har fått både elaka och uppmuntrande kommentarer på nätet.
– Det är klart att det är jobbigt, jag blir så arg och upprörd över att ingen lyssnar. Den här undersökningen visar faktiskt att 0,9 procent av eleverna mår dåligt av den här bilden – då förstår jag inte hur skolan kan tycka att det är okej.
Rektorn: det är humor
Aftonbladet har utan framgång sökt Tunaskolans rektor Agneta Hedenström, som är på tjänsteresa. Christer Hogbrand är tillförordnad rektor och vill inte längre kommentera ärendet.
– Vi kommenterar inte det här. Vi sköter det internt på skolan, säger han.
Hur då?
– Vi lämnar ingen kommentar till media. Vi ser ingen vinst i det.

Själv tycker jag att detta är väldigt överdrivet och konstigt. Vad tycker ni om saken?
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:04   #2
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Varför gjorde dom inte en tjej som titta in på pojkarnas? Så skulle problemet varit löst. då blir det plötsligt inte lika fult och opassande kan jag lova.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:11   #3
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Men för helvete. Allt för mångas huvuduppgift i livet verkar numera vara att känna sig kränkta och/eller diskriminerade för minsta skitsak. (no pun intended)

Kort och gott: Skärp dig för fan, Astrid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:12   #4
thenut
Gammelsmalfetsvag
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Linköping
Inlägg: 43
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5426491

Finns lite intervju med Astrid, samt en genusforskare...

Jag ser inget sexistiskt i bilden, men det är kanske lite vad man tittar efter... För egen del så påminner den om när man på låg/mellan-stadiet försökte kika in i tjejernas omklädningsrum, fast då (80-talet) kallades det inte sexuella trakasserier, utan bara bus...

Jag är lite nyfiken på vad genusforskaren säger om genuskompetens, jag har lite svårt att få grepp om vem som egentligen ska få bestämma om något är sexistiskt eller inte...
thenut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:17   #5
Figurenha
Vanilla
 
Figurenhas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Kalmar/Karlskrona
Inlägg: 321
Utplåna mänskligheten vafan.. va finns de för puckon?
Figurenha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:22   #6
Okej
Kolozzeum Immaturity
 
Okejs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 27
Det sjuka är ju att man inte kan/får påpeka att någon är löjlig när den vill känna sig duktig, oj.. jag menar så klart "känna sig kränkt." Eftersom man då hoppas på med argument så som "Ja men du vet inte hur hen känner sig buhuhu." Helt jävla sinnessjukt att sånt här får mediautrymme och energi medan viktiga saker som skolresultat och mobbning skyfflas lite åt sidan

Det är sånt här som får mig att skämmas över att vara svensk. Och jag skiter fullständigt i vad ni uppfostrade moraltanter säger nu, jag här rätt att tycka vad jag vill och jag är jävligt tolerant men någonstans går gränsen.

1-3 person(er) blir "kränkt" (utgår från att det finns 300 elever) medan resten av 297-299 personer inser humorn. Jag tror nog att det visar vem som behöver vidga syna vyer, eller hon kanske är upplyst? Den lilla fjortonåringen
Okej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:28   #7
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Men för helvete. Allt för mångas huvuduppgift i livet verkar numera vara att känna sig kränkta och/eller diskriminerade för minsta skitsak. (no pun intended)

Kort och gott: Skärp dig för fan, Astrid.
Du verkar lite upprörd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:32   #8
Mollestam
Registered User
 
Mollestams avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 1 038
Citat:
"...Den här undersökningen visar faktiskt att 0,9 procent av eleverna mår dåligt av den här bilden – då förstår jag inte hur skolan kan tycka att det är okej."...
Haha, mörkhyad snälla.
__________________
Du ska vara glad över att du är medlem här. Om det är något du undrar över är du alltid välkommen att fråga. Här på Kolozzeum tillämpar vi kamratuppfostran.
Mollestam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:37   #9
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Man kan glömma att ha humor i samhället om man inte vill att någon ska ta illa upp.
Så var ska man dra gränsen? Att 98% gillade humorn säger ju att den är väldigt uppskattad. Att 99,1% inte mådde illa av den behöver inte betyda att 0,9% mådde illa av den. Vi vet ju inte hur många som svarade "vet inte" eller avstod från att rösta. Eller för den sakens skull hur många som svarade sanningsenligt (åt ena eller andra hållet). Om det är pk att leta sexistiska undertoner (cilket det kasnke är ) kan det ju bli en överrepresentation av "jag mår illa av teckningen" för att folk sympatiröstar med dessa inbillade eller riktiga personer som faktiskt mår illa på riktigt.
Just saying
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:38   #10
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Vi kommer snart ha omvänd demokrati i sverige. De som får minst röster i valet vinner. Jag tror det är vad Centerns nya idéprogram går ut på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:48   #11
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Jag tycker iofs inte att den är så rolig (vilket torde vara poängen med hunor) och jag tycker att det är grymt bra att man vågar reagera på saker man tycker är fel.
Heja Astrid!
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:51   #12
hidden
Gömd
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 1 305
Astrid är så löjlig så att det är pinsamt. Hon är bara 14 år, hoppas hon utvecklas och ser vilken onödig reaktion hon har kommit med. Hur är det där sexistiskt? En pojke kollar busigt på en stående tjej över en vägg. I don't get it.
hidden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:51   #13
Vunnis
Tunnis
 
Vunniss avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 386
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Varför gjorde dom inte en tjej som titta in på pojkarnas? Så skulle problemet varit löst. då blir det plötsligt inte lika fult och opassande kan jag lova.
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Men för helvete. Allt för mångas huvuduppgift i livet verkar numera vara att känna sig kränkta och/eller diskriminerade för minsta skitsak. (no pun intended)

Kort och gott: Skärp dig för fan, Astrid.
Citat:
Ursprungligen postat av Okej Visa inlägg
Det sjuka är ju att man inte kan/får påpeka att någon är löjlig när den vill känna sig duktig, oj.. jag menar så klart "känna sig kränkt." Eftersom man då hoppas på med argument så som "Ja men du vet inte hur hen känner sig buhuhu." Helt jävla sinnessjukt att sånt här får mediautrymme och energi medan viktiga saker som skolresultat och mobbning skyfflas lite åt sidan

Det är sånt här som får mig att skämmas över att vara svensk. Och jag skiter fullständigt i vad ni uppfostrade moraltanter säger nu, jag här rätt att tycka vad jag vill och jag är jävligt tolerant men någonstans går gränsen.

1-3 person(er) blir "kränkt" (utgår från att det finns 300 elever) medan resten av 297-299 personer inser humorn. Jag tror nog att det visar vem som behöver vidga syna vyer, eller hon kanske är upplyst? Den lilla fjortonåringen
+12. Jelp. QQ. -.-
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 15:55   #14
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Skulle inte förvåna mig om det är föräldrarna som peppat henne till att ta strid och att hon kommer få mycket skit i skolan av dom andra eleverna för det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 16:00   #15
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Ja det är ju självklart att Astrid får ta ställning. Men hon får ju också vara beredd på att hon anses ha fel om en majoritet tycker annorlunda.
Sen är det klart att majoriteter kan ha fel och ibland kan det vara så att det inte finns några klara gränser mellan rätt och fel. Eller att rätt och fel varierar mellan olika grupperingar av människor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)