Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-15, 21:36   #1
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Viken ingenjörsutbildning?

Sitter och kollar olika utbildningar och försöker bena ut skillnader och likheter på olika typer av ingenjörer. Högskoleingenjör i maskinteknik tex finns med några olika inriktningar. Får man samma grundkunskaper och lämplighet för jobb eller är de helt olika? Är det någon av dem man bör undvika?

Exempel:

Sportteknologi - Innovativ produktutveckling med inriktning sport och upplevelser 180 hp

jämfört med

Högskoleingenjörsprogrammet i Maskinteknik, 180 hp

Hur är det på jobbfronten jämfört med tex byggnadsingenjör?

Tur att jag har ett basår på mig att fundera
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 21:56   #2
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Där jag pluggar (uppsala, såklart) är det mer människorna som skiljer sig snarare än själva innehållet. Dessutom går det att modifiera innehållet så mycket mot slutet att det ändå inte spelar någon roll, i allra värsta fall får man kanske gå nåt halvår extra för att få de kurser man vill ha.

Vad det gäller jobb så tror jag skillnaderna är minimala, och jag tror inte heller det finns någon svensk ingenjörsutbildning som är direkt dålig. De första åren är för övrigt väldigt lika i hela världen, man har tid på sig att ändra sig.

Alltså, chilla och välj med hjärtat
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 22:02   #3
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipha Visa inlägg
Tur att jag har ett basår på mig att fundera
Vart går du basår?

Jag går på KTH, har fått intrycket av att alla ingenjörsutbildningar här (där) är extremt välgjorda, genomtänka osv. 3åriga Bygg och Design är mycket populär och verkar vara oerhört rolig och bra

Den där sportteknologi verkar vara rätt nichad, vilket båda kan vara positivt och negativt.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 22:09   #4
TorbjornFred
Registered User
 
TorbjornFreds avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Östersund/Luleå
Inlägg: 528
Jag läser civilingenjör väg och vatten i luleå och är hittills väldigt nöjd med min utbildning även fast jag ibland kan ana att jag kan komma att bli överkvalificerad för det jag egentligen ville bli från början.
Så länge man har visst intresse för det man ska läsa tror jag du inte får någon dålig utbildning om du väljer en ingenjörsutbildning. (i alla fall inte i Luleå)
TorbjornFred är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 23:56   #5
Tap3worm
Registered User
 
Tap3worms avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 229
Själv läser jag andra terminen på maskinteknikprogrammet vid KTH (civilingenjör). Är oerhört nöjd med mitt val! Du ska helt klart välja med hjärtat tycker jag! Motivationen är det du kommer komma längst med!

OM du däremot vill tänka karriär och vad som är "smartast" att välja så kan jag rekommendera program som t.ex maskinteknik, industriell ekonomi eller teknisk fysik. Dessa är internationellt väldigt stora och kända.
Jag tänkte inte på detta när jag valde programm, det är något jag reflekterat över i efterhand.

Stort tips är att noga kolla igenom vad du kommer att läsa i de olika programmen och därifrån välja vad du tycker verkar mest intressant!
Oavsett vad du väljer tror jag du kommer bli nöjd! :-)
__________________
Full fart spar tid!
Tap3worm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 01:07   #6
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Du kommer nog märka under basåret vad du är mest intresserad av. När jag gick gymnasiet märkte jag att jag var väldigt intresserad av fysik så jag var först inne på att läsa teknisk fysik. Sen kom jag på att den delen av fysiken som jag var mest intresserad av var mekaniken så det blev maskinteknik istället. Är inne på tredje året nu och ångrar ingenting alls. Det var perfekt för mej. Djupare inriktning kan man välja senare under programmet, vi behövde inte välja det förrän alldeles nyligen.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 02:07   #7
BisonLGcrew
Registered User
 
BisonLGcrews avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 366
Har läst M på kth (civil då), stabilt, mkt kugghjul, the works liksom
BisonLGcrew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 08:26   #8
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom Visa inlägg
Vart går du basår?

Jag går på KTH, har fått intrycket av att alla ingenjörsutbildningar här (där) är extremt välgjorda, genomtänka osv. 3åriga Bygg och Design är mycket populär och verkar vara oerhört rolig och bra

Den där sportteknologi verkar vara rätt nichad, vilket båda kan vara positivt och negativt.
Börjar i östersund i höst Har hus, fru och ett gäng barn några mil därifrån så just nu får jag ta det som bjuds.

Funderar också på om den utbildningen är lite väl smal, men får intrycket från olika håll att det är vad man gör det till. Har erfarenhet av svetsning, cnc och verkstadsjobb men är nyfiken på elektronik och programmering också. Antar att maskin är vettigt om man vil ta allt ett steg längre
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 12:54   #9
Pengu
Registered User
 
Pengus avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Tap3worm Visa inlägg
Själv läser jag andra terminen på maskinteknikprogrammet vid KTH (civilingenjör). Är oerhört nöjd med mitt val! Du ska helt klart välja med hjärtat tycker jag! Motivationen är det du kommer komma längst med!

OM du däremot vill tänka karriär och vad som är "smartast" att välja så kan jag rekommendera program som t.ex maskinteknik, industriell ekonomi eller teknisk fysik. Dessa är internationellt väldigt stora och kända.
Jag tänkte inte på detta när jag valde programm, det är något jag reflekterat över i efterhand.

Stort tips är att noga kolla igenom vad du kommer att läsa i de olika programmen och därifrån välja vad du tycker verkar mest intressant!
Oavsett vad du väljer tror jag du kommer bli nöjd! :-)
I Stockholm/Uppsala och Göteborg ger just dessa utbildningar i stort sett jobbgaranti direkt efter examen. Det råder brist på den typen av ingenjörer nu och det ser än värre ut i framtiden pga pensioneringar av en stor ingenjörsgeneration.
Pengu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 13:12   #10
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Citat:
Ursprungligen postat av Pengu Visa inlägg
I Stockholm/Uppsala och Göteborg ger just dessa utbildningar i stort sett jobbgaranti direkt efter examen. Det råder brist på den typen av ingenjörer nu och det ser än värre ut i framtiden pga pensioneringar av en stor ingenjörsgeneration.
Men finns det någon ingenjörsutbildning som inte ger det?
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 13:19   #11
Amfksp
Registered User
 
Amfksps avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Men finns det någon ingenjörsutbildning som inte ger det?
Typ inte, kom en rapport för nån månad sedan som trots relativt hög arbetslöshet visade på att ingenjörer hade under 1% arbetslöshet i Sverige idag.
Denna procenten tror jag är diverse undantag och folk som frivilligt är mellan jobb.
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 18:24   #12
Ers
Registered User
 
Erss avatar
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 6
Läser just nu sista året på maskin-ingenjör i Umeå (den du länkade till) och jag måste att jag är väldigt nöjd än så länge. Väldigt bred utbildning där man får läsa mestadels 7,5-poängskurser och testa på det mesta. Rätt många praktiska kurser, bra lärare och en riktigt fin maskinhall där eleverna har nästan full tillgång till allt. Tycker att man har fått en bra känsla för vad man vill jobba med, många vill fortsätta och bli konstruktörer medan några (inklusive mig själv) vill jobba mer mot projektledning och produktion. Just nu finns det bra med jobb här och i närheten.
Ers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 19:02   #13
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Ok, då kanske jag inte behöver oroa mig så mycket Ska kontakta östersund och kolla upp den utbildningen lite mer då. Just nu står det mellan den och byggnadsingenjör.

Någon som har läst en master efter maskin? Chalmers verkar ha ett gäng spännande kurser och vid det laget är ungarna större också
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 20:41   #14
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Bump

Är en bit inne på basåret nu men är fortfarande obeslutsam. Byggingenjör verkar vettigt ekonomiskt, men maskiningenjör känns betydligt roligare även om mitt förnuft säger åt mig att hålla mig långt borta från industrin som branch. Dessutom vill jag kunna läsa vidare och kunna nörda in mig på tex materialfysik sen som doktorand efteråt.

Någon som kan vägleda mig genom den akademiska djungeln?
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 22:00   #15
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Varför skall du hålla dig borta från "industrin som branch"? (vad betyder det ens?)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)