Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-10, 08:28   #1
Per B
Förortsbygge
 
Per Bs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 804
Bästa kameran vid svagt ljus

Halloj,
jag är på jakt efter en kamera och behöver råd. De två viktigaste egenskaperna är att den har WiFi som funkar för att föra över bilderna till min Android-telefon eller min iPad, samt att den funkar riktigt bra att filma med i dåligt ljus.

Canon S110 är ett alternativ jag övervägt, så det är nån form av basnivå. Men jag är beredd att gå upp nån eller några klasser både i pris och storlek ifall det innebär att den funkar bättre i dåligt ljus (framför allt för film, men även stillbilder).

Om ni tipsar om systemkameror, med eller utan spegel, tips gärna om ett riktigt bra objektiv som passar mina krav (zoom är *inte* speciellt viktigt).

Tack på förhand,
Per
Per B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 08:49   #2
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
S110 Verkar ju stämma ganska bra in på dina önskemål, tycker jag.

Hyffsad sensor och ganska ljuskänsligt objektiv. Tänk bara på att objektivet bara är så ljuskänsligt på den kortaste brännvidden. Zoomar du in så blir den sämre och sämre, och i mest inzoomade läget är den till och med rent usel.

En systemkamera med "ett riktigt bra objektiv" kommer såklart ge dig bättre förutsättningar och möjlighet att filma med högre ljuskänslighet. Det kommer också lägga till en nolla på ditt pris Nöjer du dig med ett "prisvärt" objektiv så kan du få en bra setup för omkring 6000+ skulle jag tro.

Senast redigerad av PowPow den 2013-01-10 klockan 08:57.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 08:57   #3
Per B
Förortsbygge
 
Per Bs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 804
Tack för svaret.

S110 kostar strax under 4000 kr, och det är jag inte beredd att lägga till en 0:a på. :P Men jag skulle däremot kunna betala det dubbla eller lite mer för att få nåt ännu bättre. Sneglade lite på Sony NEX-6, men deras WiFi-delning verkar vara väldigt strulig, och just att den delen funkar riktigt bra är viktigt.

Några tips på en systemkamera + grymt objektiv i prisklassen 6000-10000 kr som är grym i dåligt ljus (inkl video) och dessutom har en bra WiFi-implementation?


Tackar
/Per
Per B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:20   #4
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Kolla upp Samsungs modeller, de har grym optik och jäkligt bra sensorer. Den här som är på G, http://www.dpreview.com/articles/949...-samsung-nx300

eller NX210

http://www.dpreview.com/reviews/samsung-nx210

NX20 för en lite större kamera med el. sökare

http://www.dpreview.com/products/sam...s/samsung_nx20

Jag ägde en NX10 inann den blev överkörd och jag fick en grym deal på en Sony NEX5N, men annars tänkte jag köpa mig NX20:an.

Senast redigerad av timoat den 2013-01-10 klockan 09:22.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:21   #5
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Det finns väl ingen kamera som är bättre på att filma i dåligt ljus. Allt handlar ju om objektivet. Kanske får du en kamera som ger mindre brus vid högre gain men gainen ska man ju hålla låg oavsett enligt mig.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:21   #6
blondyz
Registered User
 
blondyzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 1 148
Citat:
Ursprungligen postat av Per B Visa inlägg
Tack för svaret.

S110 kostar strax under 4000 kr, och det är jag inte beredd att lägga till en 0:a på. :P Men jag skulle däremot kunna betala det dubbla eller lite mer för att få nåt ännu bättre. Sneglade lite på Sony NEX-6, men deras WiFi-delning verkar vara väldigt strulig, och just att den delen funkar riktigt bra är viktigt.

Några tips på en systemkamera + grymt objektiv i prisklassen 6000-10000 kr som är grym i dåligt ljus (inkl video) och dessutom har en bra WiFi-implementation?


Tackar
/Per
"Problemet" om man vill ha riktigt schyssta grejer för dåligt ljus är att du dels vill ha fullformat, de billigare husen går bort. Dels ljusstarkt objektiv, som är svårt att filma med (kort skärpedjup är mycket svårare att filma med än att fota med) och dyrt, särskilt i kombination med att det ska täcka fullformat. Slutligen IS, vilket hjälper väldigt mycket vid filmning och gör det hela ännu dyrare. Nytt skulle jag inte tro att det slutar på under 40.000:-, men det var ett tag sedan jag var insatt. Canon rekommenderas om du ska filma med systemare.

Det du kan göra är att köpa begagnat. Bestäm en budget, och åk till butik och prova filma, se vad du kan tänkas klara dig utan. Tar du bort IS, ljusstyrka eller FF så blir det genast billigare. Jag kan filma dugligt med en 550D och 17-55mm f 2.8 IS, men problemet blir tydligt vid högre ISO. Allt beror på vilka krav man har på resultat och vad man kan tänka sig att betala.
blondyz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:25   #7
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av blondyz Visa inlägg
"Problemet" om man vill ha riktigt schyssta grejer för dåligt ljus är att du dels vill ha fullformat, de billigare husen går bort. Dels ljusstarkt objektiv, som är svårt att filma med (kort skärpedjup är mycket svårare att filma med än att fota med) och dyrt, särskilt i kombination med att det ska täcka fullformat. Slutligen IS, vilket hjälper väldigt mycket vid filmning och gör det hela ännu dyrare. Nytt skulle jag inte tro att det slutar på under 40.000:-, men det var ett tag sedan jag var insatt. Canon rekommenderas om du ska filma med systemare.
Jag funderade och kom också upp i ca 40k.

"Canonist" som man är så föreslås i så fall en Canon EOS 6D (nypris ca 18 000) och ett fast objektiv i lämplig brännvidd.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:28   #8
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Ahh, såg att du ville filma med den. Då ska ju Panasonics GH2 och 3 vara något av det bästa man kan köpa i "seriös amatör" prisklassen.

http://www.dpreview.com/products/pan...nasonic_dmcgh3

http://www.dpreview.com/products/pan...nasonic_dmcgh2

men du får gå upp lite i pris, till runt 10 lakan har jag för mig. Objektiven ska dock vara grymma.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:32   #9
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Detta skulle kunna vara ett billigt alternativ på Canonsidan:

Kamerahus: Canon 600D
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=823133

Gällande objektiv så är det lite svårare, då det är beroende av din situation och dina behov. Det enda jag vet är att du vill ha ett objektiv som är ljuskänsligt, och då får du absolut mest bang for your buck med ett billigt Canon 50mm 1.8:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

Då får du ett väldigt billigt, plastigt, ganska högljutt objektiv med långsam fokuseringm. Men ljuskänslighet får du

Går du upp 2000 kr på objektivet så får du ett som är mindre plastigt, bättre autofokusmotor och lite mindre än dubbelt så mycket ljusgenomsläpp
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31826

Värt att tillägga är även att 50 mm på en sådan sensor som finns på alla de billigare systemkamerorna är ganska så inzoomat, vilket eventuellt kan bli ett problem, beroende på vad och var du ska filma.

Angående wifi så tror jag inte det finns inbyggt i de billigare systemkamerorna. Dock går det att köpa SD-kort med inbyggd wifi, eller batterigrepp (eventuellt) med inbyggd wifi.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:35   #10
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Det finns väl ingen kamera som är bättre på att filma i dåligt ljus. Allt handlar ju om objektivet. Kanske får du en kamera som ger mindre brus vid högre gain men gainen ska man ju hålla låg oavsett enligt mig.
Fast sensorer är olika ljuskänsliga, och sensorerna sitter ju i kameran.

Sen brushanteringen såklart som du är inne på. Att kunna gå upp i iso och ändå få användbart material är såklart viktigt om man filmar med dåliga ljusförhållande.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:36   #11
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Om du inte är sugen på att investera vidare i systemet så skulle jag föreslå en Sony NEX-5R. Med cashback nu så är den riktigt prisvärd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:38   #12
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Fast sensorer är olika ljuskänsliga, och sensorerna sitter ju i kameran.
Men är inte skillnaderna mellan sensorerna försumbara och skillnaderna mellan objektiven mycket större? Det är en genuin fråga och inget motargument. Vad är det för egenskap i en sensor som gör den ljuskänsligare?
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:47   #13
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Men är inte skillnaderna mellan sensorerna försumbara och skillnaderna mellan objektiven mycket större? Det är en genuin fråga och inget motargument. Vad är det för egenskap i en sensor som gör den ljuskänsligare?
Storleken, bland annat.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:48   #14
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Men är inte skillnaderna mellan sensorerna försumbara och skillnaderna mellan objektiven mycket större? Det är en genuin fråga och inget motargument. Vad är det för egenskap i en sensor som gör den ljuskänsligare?
Mja, det skulle jag inte påstå. Om du jämför en liten pyttesensor i en sämre kompaktkamera med en fullformatssensor exempelvis, så är skillnaden milsvidd. Men visst, när man kommer upp i övre skalan av sensorer så har du nog en poäng i att det är effektivare att leta ljuskänslighet via objektivet.

Storleken och något annat som är allt för tekniskt för mig att förstå och förklara gör skillnaden

Senast redigerad av PowPow den 2013-01-10 klockan 09:54.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:55   #15
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Dpreview är en av de bästa siterna för svinbra recensioner och forum med massa tekniskt kunniga människor. Jag kan rekommendera den varmt.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)