Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-19, 22:11   #1
Malm1987
Guest
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 15
Hitta motivationen

Precis som topic antyder så har jag lite problem med att hitta motivationen till att träna. Detta har i sin tur resulterat i cirka 20kg mindre kvalitativ massa, vilket i sin tur resulterat i ännu mindre motivation till att släpa mitt blekfeta arsle till gymmet.

Så min fråga till er som mer eller mindre konstant finner motivation till att ta er till gymmet, hur bär ni er åt?

Med frågan menar jag egentligen om ni har något särskilt motivationstänk när ni tar er till gymmet (etc om ni klarar det och det kan ni unna er inköp av det)?

Eller är det viktigaste för kontinuerlig träning just att man ser till att träningen blir kontinuerlig?

För min del försvåras just den kontinuerliga delen ganska påtagligt av att jag för några månader sedan drabbades av en djup utmattningsdepression och min ork skiftar numera ganska mycket från dag till dag. Är det någon av alla Kolos medlemmar som har varit djupt nere i en depression och trots detta lyckats finna träningsmotivation?

All hjälp mottages tacksamt.
Malm1987 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 22:11   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Ju mer man tränar desto mer vill man träna. Jag längtar tills nästa pass.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 22:18   #3
D-Crawler
Registered User
 
D-Crawlers avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 853
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
ju mer man tränar desto mer vill man träna. Jag längtar tills nästa pass.
+1.
D-Crawler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 22:20   #4
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Just do it.

Bra rutiner med mat och vila samt ett mål att sträva mot hjälper också.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 22:20   #5
Malm1987
Guest
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ju mer man tränar desto mer vill man träna. Jag längtar tills nästa pass.
Det kan jag definitivt hålla med om. Jag har själv tränat kontinuerligt i många år innan jag gick in i väggen, men just nu känns det extra segt att ta sig iväg till gymmet. Det är väl dock egentligen så pass enkelt att man bara får se till att pallra sig iväg, motivationen och träningsglädjen kommer väl så småningom den med=)
Malm1987 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 22:22   #6
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Om du är kliniskt deprimerad så är det konstigt att du orkar träna någongång överhuvudtaget.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 22:26   #7
olander08
Älskar eterneller
 
olander08s avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 137
Varför vill du träna? Beroende på svaret på denna fråga så är det mer eller mindre svårt att motivera sig till att träna.

Hursomhelst så ser jag ingen anledning till att inte träna, särskilt när det gäller att "gymma" då ett pass på en timme några gånger i veckan inte är en särskilt stor uppoffring, med tanke på vilken skillnad det gör mot att inte träna alls.
olander08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 22:46   #8
benaciii
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 556
1h är 4% av dygnet. Det bör räcka som motivation till att gå dit.
benaciii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-29, 03:00   #9
Malm1987
Guest
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Om du är kliniskt deprimerad så är det konstigt att du orkar träna någongång överhuvudtaget.
Är det en fullständig diagnos du eftersöker med ditt inlägg? Kan kanske sammanfatta mina fastställda diagnoser i listform om det känns nödvändigt:

- Bipolär (eller egentligen Unipolär då min sjukdom domineras av depressiva episoder, av det mer svårbehandlade slaget)
- Konstaterad utmattningsdepression utan någon påvisbar förankring i min bipolära sjukdom, alltså en depression utöver de depressiva episoderna som utgör min "primära" sjukdom
- OCD med starkt hypokondriska inslag
- GAD (Generalized Anxiety Disorder) med psykosomatiska inslag (allt från domningar till regelrätta, om än övergående, förlamningar och synbortfall).

Jag tror att det var allt, men kan mycket väl ha glömt något.

Jag har märkt att träning i vilken form som helst är det enda som faktiskt kan hålla mina problem i schack. Problemet är bara att när jag väl är nere på botten av en depression så känns det som att det är en smärre omöjlighet att överhuvudtaget ta sig upp ur sängen. Med andra ord blir hela min livssituation väldigt moment 22-betonad. På grund av att jag inte tränar blir depressionen djupare och djupare, och på grund av det blir det svårare att ta sig i kragen och återfå rutinerna gällande träningen.
Malm1987 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-29, 03:05   #10
Malm1987
Guest
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av olander08 Visa inlägg
Varför vill du träna? Beroende på svaret på denna fråga så är det mer eller mindre svårt att motivera sig till att träna.

Hursomhelst så ser jag ingen anledning till att inte träna, särskilt när det gäller att "gymma" då ett pass på en timme några gånger i veckan inte är en särskilt stor uppoffring, med tanke på vilken skillnad det gör mot att inte träna alls.
Jag skrev ett hyfsat långt inlägg angående varför jag vill träna i inlägget innan. Kortfattat kan man säga att den främsta anledningen till att jag vill träna är för att jag mår bra av det. Just nu är dock min depression det största (kanske enda) hindret för att ta mig iväg.

Så det jag egentligen eftersträvar med mitt inlägg är olika motivationsmetoder. Tror ni mer rutinerade på någon form av belöningssystem? Har funderat lite kring delmål och liknande, och i så fall kanske unna mig en film eller ett spel om jag uppnår dem. Kan det vara ett gångbart förhållningssätt till träningen, eller är det lätt hänt att man "spårar ur" och tappar fokus om man misslyckas med delmål och dylikt? Vad tror ni?
Malm1987 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-29, 03:18   #11
Dav0d
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Solna, Sthlm
Inlägg: 1 146
Finns det ingen sport du tror att du kan börja brinna för? För "vanligt" gymmande i ditt fall tror jag inte direkt kommer vara det roligaste. Fördelen med en sport är att det kan bli väldigt kul och så plötsligt är du i form, eftersom du snarare längtat till dagarna du ska träna istället för att räkna dem genom att skära dig med något vasst...

Senast redigerad av Dav0d den 2012-11-29 klockan 03:19.
Dav0d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-29, 10:26   #12
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Du har ingen polare som tränar eller vill börja träna? Det kan vara motiverande att träna med någon annan, åtminstone för att ta sig till gymmet men om man ligger på samma nivå så kan man pusha varandra också.
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)