Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-10, 15:09   #1
LizaK
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 276
Händelser som har väckt tankar/känslor..

Min..

Jag vänder mig om. En högjudd medelders man har fångat min uppmärksamhet. Han pratar med sin kvinna. Om att kanske någon är snäll inatt. Att kanske någon öppnar plånboken. Hon ska inte oroa sig för det kanske går bra inatt. Annars går det bra imorgon. Eller någon annan dag. Han reser sig från sätet och går långsamt genom tunnelbanevagnen. Människor tittar på sina telefoner, eller ut genom rutorna. Sakta närmar han sig min plats och jag gräver fram ett gäng mynt under tiden. Min mor som sitter mitt emot gör detsamma. Vi tittar på varandra under tystnad. mannen kommer fram till oss och vi ger honom pengarna. Han tackar, ler och önskar oss en god kväll för att sedan gå tillbaka tillbaka till sin flickvän. De var snälla ikväll säger han. Nu kan vi ordna ägg och åka hem till mamma och laga omelett. Det blir väl bra? Vi åker hem till mamma och lagar omelett!
Jag tittar bort åt deras håll. En sliten Dramaten och ett gäng påsar trängs mellan paret. De ser båda härdade ut. Trötta. Utstötta.
Folk som går förbi ignorerar dem på ett obehagligt vis. Såsom man gör med en herrelös hund som springer efter folk i hopp om att bli sedd..bekräftad..och få lite ömhet och mat..
Jag anländer till min slutdestination och kliver av. I mitt huvud fanns det nyss tusen tankar men nu finns det bara en.. Hem. Känner en djup tacksamhet över att jag har ett.. Slänger väskan på axeln och beger mig med bestämda steg dit.
__________________
Impossible..is just a word.
LizaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:13   #2
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473


`Fattar ingenting
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:15   #3
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
LizaK öppnade sitt hjärta angående känslor hon kände när hon stötte på en man från ett par, kanske hemlösa, som tiggde pengar i tunnelbanan.

Rätt smaklöst att bara pissa på det.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:31   #4
drakfelt
Guest
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 951
Håller med om att det kan framkalla obehagskänslor och medlidande att se sådan misär.

Man skall dock ha i åtanke att en människa i Sverige med vårt sociala skyddsnät _alltid_ kan få socialbidrag om denne inte har ett svårt och uppenbart narkotikamissbruk och använder pengarna till detta. Även då finns det hjälp att få så i grund och botten är faktiskt hemlöshet (i majoriteten av fallen) ett aktivt val där man får, hur illa det än låter, "skylla sig själv"
drakfelt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:32   #5
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
LizaK öppnade sitt hjärta angående känslor hon kände när hon stötte på en man från ett par, kanske hemlösa, som tiggde pengar i tunnelbanan.

Rätt smaklöst att bara pissa på det.
Hur pissar jag på det menar du? Jag förstod inte texten. Jag försökte läsa men hängde inte med då det var skrivet som ett försök till en djup bok men det tyckte jag misslyckades då man (jag?) var tvungen att läsa om meningar för att förstå. Jag kom lite mer än halvvägs och tyckte inte förstå sammanhanget. Pissar jag för jag la upp en bild? Ok, då gjorde jag väl det.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:32   #6
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av drakfelt Visa inlägg
Man skall dock ha i åtanke att en människa i Sverige med vårt sociala skyddsnät _alltid_ kan få socialbidrag om denne inte har ett svårt och uppenbart narkotikamissbruk och använder pengarna till detta. Även då finns det hjälp att få så i grund och botten är faktiskt hemlöshet (i majoriteten av fallen) ett aktivt val där man får, hur illa det än låter, "skylla sig själv"
Får barnen också skylla sig själv? De behöver "bara ta sig i kragen" kanske?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:36   #7
drakfelt
Guest
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 951
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Får barnen också skylla sig själv? De behöver "bara ta sig i kragen" kanske?
Givetvis inte, trodde det var underförstått att jag talade om vuxna individer eftersom LizaK gjorde detsamma.
drakfelt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:38   #8
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Hur pissar jag på det menar du? Jag förstod inte texten. Jag försökte läsa men hängde inte med då det var skrivet som ett försök till en djup bok men det tyckte jag misslyckades då man (jag?) var tvungen att läsa om meningar för att förstå. Jag kom lite mer än halvvägs och tyckte inte förstå sammanhanget. Pissar jag för jag la upp en bild? Ok, då gjorde jag väl det.
Inte för att du la upp en bild utan vilken sorts bild du la upp.

Jag tror du kunde utröna att det på något sätt var något känslosamt som beskrevs även om du inte lyckades förstå allt i texten.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:39   #9
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av drakfelt Visa inlägg
Givetvis inte, trodde det var underförstått att jag talade om vuxna individer eftersom LizaK gjorde detsamma.
Ligger nog även ofta en viss del psykisk ohälsa bakom.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:46   #10
Tricklew
W för Vendetta
 
Tricklews avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 155
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Hur pissar jag på det menar du? Jag förstod inte texten. Jag försökte läsa men hängde inte med då det var skrivet som ett försök till en djup bok men det tyckte jag misslyckades då man (jag?) var tvungen att läsa om meningar för att förstå. Jag kom lite mer än halvvägs och tyckte inte förstå sammanhanget. Pissar jag för jag la upp en bild? Ok, då gjorde jag väl det.
Om du hade svårt att förstå LizaK's inlägg så vill jag rekommendera böcker, börja med Max Potta och klättra stegvis uppåt tills du slutligen är läskunnig och har lite läsförståelse.

Hoppas din mamma är hemma så att du kan förstå innebörden av mitt inlägg på något vis.


Ont: Har bekanta som har levt väldigt nära detta livet, och de har (fd) vänner som lever det, när man umgås med dessa så inser man att för vissa människor är denna verklighet väldigt lätt att trilla in i. Med det sagt så har de flesta människor själva ansvar för deras liv, psykisk ohälsa komplicerar det hela rejält dock.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Sen är väl penis funktion även att fungera som en svamp så att en man med lång penis och rejält ollon kan suga ut den tidigare mannens sperma och lämna sin egen kvar efter akten.
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.

Senast redigerad av Tricklew den 2012-11-10 klockan 15:48.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:46   #11
drakfelt
Guest
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 951
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Ligger nog även ofta en viss del psykisk ohälsa bakom.
Tveklöst, men det finns hjälp att få oavsett. Sen att faktiskt hitta/få/söka hjälp själv som hemlös med någon psykisk störning är en aspekt som naturligtvis gör det hela värre.
drakfelt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:50   #12
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Ja precis och då blir frågan vart gränsen går mellan skylla sig själv och vart samhället har och borde ta ansvar.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:51   #13
Latissimus Dorsi
Banned User
 
Latissimus Dorsis avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 4 479
Så många pajastiggare de finns idag så är de svårt att ta någon ''tunnelbanetiggare på allvar öht så tyvärr, känner ingen sympati.
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 15:56   #14
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Så många pajastiggare de finns idag så är de svårt att ta någon ''tunnelbanetiggare på allvar öht så tyvärr, känner ingen sympati.
Jag tror inte det var tiggandet i sig som var kärnan i det hela utan att människor lever och hamnar i sådana situationer i Sverige.

Hur situationen ser ut för random tiggare från östeuropa vet jag inte men det finns många hemlösa/missbrukare som man ser tigga där man inte tvivlar att livet är "fucked up".
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 16:00   #15
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Får barnen också skylla sig själv? De behöver "bara ta sig i kragen" kanske?
Ser du många hemlösa barn?
BArn är inte hemlösa. Föräldrarna kan bli vräkta och då får man tillfälligt boende. Är situationen av ett oacceptabelt slag så blir man omhändertagen.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)