Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-10-17, 15:48   #1
användaren
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 113
dags att byta schema?

kör i nuläget ett helkroppsschema 2-3 gånger i veckan. inleder alltid med 2 set böj för att sedan göra 2 set bänkpress. har sen en del andra basövningar.

har höjt vikterna bra under de senaste 7 månaderna jag har tränat så här.

men nu kommer min fundering. jag har märkt att när jag kör böj först så klarar jag mera reps jämfört med om jag tar det efter bänkpressen. samma sak med bänkpress. kör jag bänk först så klarar jag mera reps där.

tror inte det var på detta sättet när jag började lyfta. har jag kommit upp i styrka så det är värt att separera dagarna jag kör böj och bänk? lyfter min kroppsvikt (80 kg x 10 reps) i böj och ca 65 kg x 10 reps i bänk. ligger förövrigt på underskott kcal och planerar att göra det ett tag till.
användaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 15:52   #2
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 610
användaren

Testa tvåsplit. Överkropp/underkropp eller framsida/baksida på två olika dagar.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 15:54   #3
användaren
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
användaren

Testa tvåsplit. Överkropp/underkropp eller framsida/baksida på två olika dagar.
har du något förslag på schema överkropp/underkropp? helst något färdigt och välbeprövat
användaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 21:03   #4
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 446
Jag hade fortsatt med helkropp men varierat och kört några månader med färre reps men tyngre vikter. Fortsatt fokus på grundövningar.

Variera knäböj eller bänkpress först istället (vartannat pass eller så). Jag tror att många splittar för tidigt. Men det är bara mina 2 cent, det finns många härinne som är mer experter än jag.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 22:39   #5
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 610
användaren

Det finns mycket att välja på. Alla övningar varje gång behöver man inte köra. Man kan välja en flerledsövning och en enledsövning per muskel(grupp)

Knäböj, utfall, benspark/bencurl vader på bendagen. (magen kan man lägga här om så önskas)

Marklyft, chins/latsdrag/rodd. Bröstpress/flyes/militärpress. Biceps/triceps.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)