Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-10-16, 22:44   #1
Sayonara
Registered User
 
Sayonaras avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
Fråga ang positiv failure

Hej, tränar max-ot och enligt dom ska man ta alla set till positive failiure

som jag har förstått det är det tills man inte klarar fler reps dvs man kör tills man gör ett partial rep

det jag undrar är ifall exemeplvis om man kör knäböj, och man gör 6 reps på 120 och på sista reppet kommer man precis upp efter ett jävla slit, ska man då ner igen och göra ett patetiskt försök på ett till rep ändå och då ramla, fast i squat rack då såklart ? med tanke på att man inte nått failiure än ?
Sayonara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 22:48   #2
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 991
Är det inte precis så du måste göra för att veta att du når positiv failure och samtidigt undvika äkta failure?
Visste inte ens att man skiljde på dem.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 22:49   #3
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 610
Sayonara

När du inte kan göra en fullständig repetition till så är du klar med setet.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 22:50   #4
ceejay
I need an update
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 18 468
En positiv failure är exempelvis när du kör 6 reps och stannar om du inte hade klarat 7 reps.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 06:31   #5
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 678
Citat:
Ursprungligen postat av Sayonara Visa inlägg
Hej, tränar max-ot och enligt dom ska man ta alla set till positive failiure

som jag har förstått det är det tills man inte klarar fler reps dvs man kör tills man gör ett partial rep

det jag undrar är ifall exemeplvis om man kör knäböj, och man gör 6 reps på 120 och på sista reppet kommer man precis upp efter ett jävla slit, ska man då ner igen och göra ett patetiskt försök på ett till rep ändå och då ramla, fast i squat rack då såklart ? med tanke på att man inte nått failiure än ?
Det finns två sätt att se det, när tekniken inte längre ser bra ut (tekniskt failure) eller när du inte längre klarar av att lyfta vikten (dvs positivt failure). Jag skulle rekommendera det första. Om du har bra teknik och kan fortsätta köra till positiv failure utan att tekniken blir mycket sämre så skulle jag i alla fall inte rekommendera det, i alla fall inte varje set och pass. Ibland händer det för de flesta som pressar sig men att göra det till en vana är sällan en bra idé i början. Så i ditt exempel bryter du innan du går ner för sista gången. Energin du sparar har du antagligen igen passen efter.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 09:10   #6
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 743
Positiv fail är väl att man precis klarar en rep och inte inte gör den sista som skulle bli halv? När man inte får upp vikten är det rätt och slätt en fail, eller negativ fail om man vill. Så har jag förstått det.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 09:40   #7
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 678
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Positiv fail är väl att man precis klarar en rep och inte inte gör den sista som skulle bli halv? När man inte får upp vikten är det rätt och slätt en fail, eller negativ fail om man vill. Så har jag förstått det.
Positiv failure är när man inte orkar lyfta vikten i den positiva fasen.
Negativ failure är när man inte orkar bromsa vikten i den negativa fasen.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 16:02   #8
svenbanan
Registered User
 
svenbanans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 331
Finns det något i denna begreppsvärld som gör att man kan skilja på en positiv failure då man faktiskt inte lyckades utföra sista repetitionen, kontra att man slutar precis innan man egentligen nåt dit (men man tror inte man klarar en rep till)? Det förstnämda kanske kunde kallas en äkta positiv failure, och det sistnämda är kanske en uppskattad eller teoretisk positiv failure?

Det var väl om detta Sayonara undrade, vilket av dessa två som var att föredra. Själv har jag inget svar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 16:24   #9
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Finns det något i denna begreppsvärld som gör att man kan skilja på en positiv failure då man faktiskt inte lyckades utföra sista repetitionen, kontra att man slutar precis innan man egentligen nåt dit (men man tror inte man klarar en rep till)? Det förstnämda kanske kunde kallas en äkta positiv failure, och det sistnämda är kanske en uppskattad eller teoretisk positiv failure?

Det var väl om detta Sayonara undrade, vilket av dessa två som var att föredra. Själv har jag inget svar.
Jag kallar det för "1 rep från failure". Men det innebär ju också att man kan ha fel. Därför bör man inte alltid köra med den typen av set för man behöver regelbundet bli testad på vad man går för. Prova den där repetitionen som du "vet" att du kommer att faila på, givetvis med rätt säkerhetsförberedelser (beroende på övning). Ibland kan du överraska dig själv. Och det gäller nog oavsett hur länge du har tränat. Det kommer alltid finns tillfällen då man underskattar sig själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 22:54   #10
unit731
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 121
När jag tränar med mina polare, vilket jag vanligtvis gör, så kör vi till positiv failure. Men, sen hjälper någon till med ett par rep till och sen ibland även ett par negativa failure på det. Det känns...

Kör jag själv så "svingar" jag, i dom övningarna det går, och kör ett par negativa failure efter positiv failure.

unit731 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)