Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-09-09, 01:03   #1
Absolutfalk
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 36
Kostschema

Hej!

Är 29år 183cm, 75kg. Började mitt nya liv för en vecka sen! Detta innebär, ingen alkohol, pizza, kebab skräpmat, onyttig mat överlag. Målet är att bygga muskler och få bort fläsket kring magen. Piece of cake, lr hur? =) Har börjat med kickboxning mån och tors, gym tis och sön. Tanken är även att börja jogga/spring 2km ett par ggr i veckan. Låter ju inte så jobbigt, men har sämst kondition i Sverige. Gjorde detta för första gången i torsdags och har aldrig känt på maken till träningsvärk i benet!

Känner att jag är på rätt spår med träningen, men så kommer vi till kosten. Har givetvis lagt om kosten. Har bla börjat äta frukost, äter mindre portioner och äter mkt mer grönsaker. Har läst deff/kosttråden 20ggr o blir väl lite klokare. 2gr-2,5gr protein per kilo osv.

Som det ser ut nu så äter jag så här.


Frukost
1dl kvarg
30gr frysta jordgubbar
1dl proteinpulver
1dl lättmjölk

Lunch
250gr kassler
2 potatisar
1dl matlagningsgrädde 4%
2st tomat
2dl sallad


Om träning
2 knäckebröd
20gr rökt skinka

Efter träning
1dl kvarg
30gr frysta jordgubbar
1dl proteinpulver
1dl lättmjölk

Middag
1st kycklingfile
2dl pasta fulkorn
1dl matlagningsgrädde, 4%
1msk pesto
2st tomat
2dl sallad

Har varit inne på kostbevakningen och kommit fram till följande:

Träningsdagarna ligger jag på ca 2000kcal och ca 200gr protein. När jag inte tränar ligger jag på 1600kcal och 140gr protein.

Är jag helt fel ute eller är jag på rätt spår? Är det något som absolut skall bort?

Extremt tacksam för svar!
Absolutfalk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 09:10   #2
Danyar
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 36
Är det inte så att man bör ligga på ungefär samma kaloriintag alla dagar för att kroppen återhämtar sig under vilodagarna? Det tycker Scooby i alla fall.

Det kan du hitta någonstans på den här sidan:
http://scoobysworkshop.com/
Danyar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 16:42   #3
Danyar
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 36
Bump :<
Danyar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 21:52   #4
nitz
Godisgris
 
nitzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 451
Absolutfalk:

Jag tycker att det låter toklågt på kcal. Om vi dessutom tänker oss att du förbränner 500+ kcal på kampsportspassen så blir ju underskottet enormt när du redan väger ganska lite ändå.
Vilket underskott har du planerat att ligga på? I vilken takt ska du gå ned i vikt?
Efter träning skulle jag definitivt vilja lägga mer fokus på kolhydrater än att sleva i mig en proteinbomb eftersom kampsport är väldigt glykogen tömmande.
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 23:46   #5
Absolutfalk
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 36
nitz:

Som nästan total nybörjare så vet jag faktiskt inte vad har tänkt att ligga på. Har läst en del på forumet och fastställt att vill man bli av med fettet, så skall det mer energi ut än vad som åker in, eller tvärt om =) Har knappat en del på olika kalorikalkylatorer och den ena får det till ca 2500kval/dag och nån annan fick det till 3200kcal/dag.

Skall jag köra proteinbomben innan träningen istället, och köra tex fullkornspasta efter? Vikten spelar ingen roll, bara fettet försvinner och musklerna "träder fram"

Scooby verkar vara en riktig legend.Mycket intressant där, gjorde mig dock lite mer yr.

"The maximum acceptable caloric reduction is 20% to keep you safe and insure you don’t burn your muscle mass." -Scooby

Det låter ju som jag är helt ute o cyklar, om man nu skall gå enligt hans "bibel". Vad göra? Åt ju helt andra mängder för 1 vecka sen, och inte frukost osv. Vad skall jag utgå ifrån med dom 20%?

En liten avstickare från ämnet, men när vi ändå håller på.

"If you don’t know exactly what you are trying to achieve, you will never achieve it."
-Scooby

Det är ju ett rätt bra uttryck. Enligt honom så är ju mina mål helt åt fanders. Mitt mål är ju att bygga muskler, få bättre kondition och få bort fläsket kring magen, bli mer "fit".Hur skall jag sätta upp målen? Dom skall ju va mätbara, men hur mäter jag upp dom här målen? Är väl egentligen bara jag själv som kan svara på vad jag vill, men hur hade ni gjort? Vad skall jag utgå ifrån? Maxar typ 40kg i bänk (sluta skratta), jogga 2km i maklig takt o va så gott som död efteråt. Skulle man kunna tänka sig 60kg och 4km utan hjärtinfarkt i december? Är det möjligt eller är det för kortsiktigt? Hade jag vägt 100kg och varit tokfet så hade det ju varit lätt o säga att jag skall gå ner 20kg, men i mitt fall så är ju vikten inget problem.

Mycket på en gång nu =)
Absolutfalk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 00:11   #6
nitz
Godisgris
 
nitzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 451
nitz:

Som nästan total nybörjare så vet jag faktiskt inte vad har tänkt att ligga på. Har läst en del på forumet och fastställt att vill man bli av med fettet, så skall det mer energi ut än vad som åker in, eller tvärt om =) Har knappat en del på olika kalorikalkylatorer och den ena får det till ca 2500kval/dag och nån annan fick det till 3200kcal/dag.

Det du måste ta i beräkning är den extrema ökningen som kampsport ger , jag själv har mångårig erfarenhet från kampsport, lägg dig på det du tror vore balans om du inte tränade en dag så kommer du hamna på ett lämpligt underskott på kampsportsdagarna

Skall jag köra proteinbomben innan träningen istället, och köra tex fullkornspasta efter? Vikten spelar ingen roll, bara fettet försvinner och musklerna "träder fram"

Det låter bättre

Scooby verkar vara en riktig legend.Mycket intressant där, gjorde mig dock lite mer yr.

"The maximum acceptable caloric reduction is 20% to keep you safe and insure you don’t burn your muscle mass." -Scooby

Det låter ju som jag är helt ute o cyklar, om man nu skall gå enligt hans "bibel". Vad göra? Åt ju helt andra mängder för 1 vecka sen, och inte frukost osv. Vad skall jag utgå ifrån med dom 20%?

Strunta i 20%, det blir bara krångligt, lägg dig -500 kcal i veckan, sikta på 0.5 kg i veckan, det är en lagom takt om man inte är jättestor i min åsikt.
Du kan ligga på högra överskott om du verkligen vill, men -500 tycker jag låter bra i det här fallet. Vilket skulle innebära högre kaloriintag på alla dagar i veckan, vilket jag personligen skulle rekommendera att du har.


En liten avstickare från ämnet, men när vi ändå håller på.

"If you don’t know exactly what you are trying to achieve, you will never achieve it."
-Scooby

Det är ju ett rätt bra uttryck. Enligt honom så är ju mina mål helt åt fanders. Mitt mål är ju att bygga muskler, få bättre kondition och få bort fläsket kring magen, bli mer "fit".Hur skall jag sätta upp målen? Dom skall ju va mätbara, men hur mäter jag upp dom här målen? Är väl egentligen bara jag själv som kan svara på vad jag vill, men hur hade ni gjort? Vad skall jag utgå ifrån? Maxar typ 40kg i bänk (sluta skratta), jogga 2km i maklig takt o va så gott som död efteråt. Skulle man kunna tänka sig 60kg och 4km utan hjärtinfarkt i december? Är det möjligt eller är det för kortsiktigt? Hade jag vägt 100kg och varit tokfet så hade det ju varit lätt o säga att jag skall gå ner 20kg, men i mitt fall så är ju vikten inget problem.

Mycket på en gång nu =)

Här skrattas ingenting, alla har varit nybörjare! 4 km låter onekligen som att du kommer kunna springa ganska bra då. Däremot är det kanske en liten häftig viktnedgång på den tiden. Låt det ta tid.
Eftersom du är nybörjare bör du ha större kapacitet för muskelbyggning nu i början, så det är inte omöjligt att du skulle kunna tappa fett och bygga muskler i samma veva.


Tror jag svarade på allt nu :P
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 01:10   #7
användaren
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 113
den där scooby skall man nog inte ta alltför mycket på orden om vissa saker. en del han säger går rätt mycket emot vad majoriteten på tex detta forumet verkar tycka.
användaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 18:59   #8
Absolutfalk
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 36
Tack för alla svar!

Så om jag förstått dig rätt, så om rekommenderat intag är 2500/dag, så skall jag ligga på ca 2400? "Måste" jag gå ner i vikt? Väger fettet mer än musklerna? Är du med på hur jag menar
Absolutfalk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 19:07   #9
nitz
Godisgris
 
nitzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 451
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutfalk Visa inlägg
Tack för alla svar!

Så om jag förstått dig rätt, så om rekommenderat intag är 2500/dag, så skall jag ligga på ca 2400? "Måste" jag gå ner i vikt? Väger fettet mer än musklerna? Är du med på hur jag menar
Du förstod mig nästan rätt , eftersom ett kampsportspass brännar 500+ kcal om du skulle dieta så skulle 2500 vara lagom om det var ditt behov eftersom du ändå får hela underskottet från kampsporten, förstår du hur jag menar?
Du behöver inte gå ner i vikt om du inte vill, du är ju knappast tung i dagsläget, men som sagt svårt att svara på sådär, kanske värt för dig att bygga på balans?
Vad tror du själv? Vad vill du själv? Vad vill du uppnå, var vill du ligga och när vill du uppnå detta?
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 00:43   #10
Absolutfalk
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 36
Ok! Tror jag är med, men vad tycker du. skall jag äta lika mkt varje dag, eller mer när jag tränar?

Citat:
Ursprungligen postat av nitz Visa inlägg
Du behöver inte gå ner i vikt om du inte vill, du är ju knappast tung i dagsläget, men som sagt svårt att svara på sådär, kanske värt för dig att bygga på balans?
Vad tror du själv? Vad vill du själv? Vad vill du uppnå, var vill du ligga och när vill du uppnå detta?
Som sagt då i stora drag vad jag vill är
1. Bli mer fit, få bort fläsket runt magen o häcken
2. Få bättre hållning, men rygg är inte av denna värld!
3. Bättre kondition. Målet där bestämde vi 4km utan hjärtinfarkt
4. Bli starkare. Klen som få idag. Mål 60kg i bänk.

Vill uppnå d så fort som möjligt. Tanken är all-in fram till december, äta bättre, ingen sprit o pizza, kickboxning 2/veck, gym 1-2/veck, kettlebells 1/veck (beroende på jobbschema osv), löpning 2km x/veck. För att senare trappa ner en del på träningen och äta pizza o dricka öl igen =)

Vad tycker du om löpningen? Behöver jag lägga nån större energi på den, räcker d med en dag i veckan, elelr ska jag skippa den? Är nästan helt färdig efter kickboxningen. Körde kettlebells för första gången ever idag... Jesus..... Heeeeeelt färdig. Får säga att känslan när man känner att svetten rinner längs med benen är rätt go =)


Tack för alla svar!
Absolutfalk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 07:37   #11
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutfalk Visa inlägg
För att senare trappa ner en del på träningen och äta pizza o dricka öl igen =)
Ska du köra stenhårt (all-in) till december och sen minska samt börja äta lite pizza igen? Inget fel att äta pizza men är det inte bättre att börja långsamt och sen försöka få det att hålla lite längre?
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 13:01   #12
nitz
Godisgris
 
nitzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 451
Ok! Tror jag är med, men vad tycker du. skall jag äta lika mkt varje dag, eller mer när jag tränar?



Som sagt då i stora drag vad jag vill är
1. Bli mer fit, få bort fläsket runt magen o häcken
Det kommer avhjälpas med antingen lägre vikt eller mer muskler på samma vikt
2. Få bättre hållning, men rygg är inte av denna värld!
Det kommer avhjälpas med bra träning, min hållning var inte helt 100 förr i iden, det blir bättre av träning samt ryggmuskulatur
3. Bättre kondition. Målet där bestämde vi 4km utan hjärtinfarkt
Detta löses av träningen
4. Bli starkare. Klen som få idag. Mål 60kg i bänk.
Detta löses också av träningen, starkare med tiden, styrketräning med progression

Vill uppnå d så fort som möjligt. Tanken är all-in fram till december, äta bättre, ingen sprit o pizza, kickboxning 2/veck, gym 1-2/veck, kettlebells 1/veck (beroende på jobbschema osv), löpning 2km x/veck. För att senare trappa ner en del på träningen och äta pizza o dricka öl igen =)

Det låter delvis som en bra idé, dock tycker jag sällan man ska ha "så snabbt som möjligt" tänket, låt det ta den tid det tar för att bli riktigt bra, samt så måste jag fråga varför du även ska träna mindre sen, jag kan förstå om du vill lyxa till det mer sen, men exakt vad menar du med minska träningen?
Vem vet du kanske kommer tycka kickboxningen är riktigt kul och aldrig vilja sluta med den


Vad tycker du om löpningen? Behöver jag lägga nån större energi på den, räcker d med en dag i veckan, elelr ska jag skippa den? Är nästan helt färdig efter kickboxningen. Körde kettlebells för första gången ever idag... Jesus..... Heeeeeelt färdig. Får säga att känslan när man känner att svetten rinner längs med benen är rätt go =)

Skippa löpningen till en början om du vill det tycker jag, kör gymmet, kettlebellsen och kampsporten. Men håller med dig där , visst är känslan underbar?


Tack för alla svar!
No worries!
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 20:47   #13
Absolutfalk
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av nitz Visa inlägg
Det låter delvis som en bra idé, dock tycker jag sällan man ska ha "så snabbt som möjligt" tänket, låt det ta den tid det tar för att bli riktigt bra, samt så måste jag fråga varför du även ska träna mindre sen, jag kan förstå om du vill lyxa till det mer sen, men exakt vad menar du med minska träningen?
Vem vet du kanske kommer tycka kickboxningen är riktigt kul och aldrig vilja sluta med den
Kickboxningen är riktigt kul, så den kommer jag inte lägga ner. Tänker dock på att kanske inte besöka gymmet 2 dagar i veckan, ut o springa, kettlebellsen, men framför allt att "börja äta och dricka normalt" Vad som nu är normalt är dock en annan femma
Absolutfalk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)