Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-06, 18:32   #1
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Fullkornsmjöl vs. vetemjöl

Ville åskådliggöra skillnaden med en graf.
Vänster sida vitt vetemjöl, högersida fullkornsvetemjöl, s.k. grahamsmjöl.
Mg=Magnesium
Fe=Järn
Zn=Zink
K=Kalium
Se=Selén
Ca=Kalcium
Folat - syntetiska varianten = Folsyra.

55% fullkorn = vanligt i s.k. fullkornspasta.



__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 19:31   #2
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Livsmedelsverket har rekommendationer om näringstäthet för vitaminer & mineraler.
Tänkte visa en tabell för hur de olika mjölerna står sig. Tar de mineraler som sädesslag har bra värden på, nämligen Magnesium, Järn & Zink. SNR 2005 som rekommendationen kommer från, säger så här:
Magnesium 350mg/MJ, Järn 1,6mg/MJ och Zink 1,1mg/MJ. En MJ = 239 kcal.

Tabellen visar i första kolumnen hur många gram av mjölet som utgör 1 MJ
Andra, tredje och fjärde kolumnen visar hur många procent av rekommendationen som mjölet håller för Mg, Fe resp Zn.




Tänkte också visa en tabell för hur de olika mjölerna står sig, beträffande vitaminer. Tar de vitaminer som sädesslag har värden på, nämligen Vit E, Tiamin, Riboflavin, Niacin ekv, B6, samt Folat. SNR 2005 som rekommendationen kommer från, säger så här:
Vit E 0,9mg/MJ, Tiamin 0,12 mg/MJ, Riboflavin 0,14 mg/MJ, Niacin 1,6 mg/MJ, B6 0,13mg/MJ, Folat 45 mcg/MJ.
En MJ = 239 kcal.

Tabellen visar i första kolumnen hur många gram av mjölet som utgör 1 MJ
Andra, tredje, fjärde, femte, sjätte och sjunde kolumnen visar hur många procent av rekommendationen som mjölet håller för respektive vitamin.




Intressant att lägga märke till, är att rågmjöl är det enda mjöl som ligger i närheten av rek/MJ för Folat, vilket är ett B-vitamin, mer känt under den syntetiska versionens namn folsyra. Folat behövs för proteinsyntes, men man har även kopplat brist hos gravida, med att barnen föds med ryggmärgsdeffekter. Många tar därför folsyra som kosttillskott under graviditeten. Bönor och grönsaker är i allmänhet också goda källor till Folat.
Finnarna kanske har rätt som äter mycket rågbröd, det sägs ju att Råg ger Råg i ryggen.

Också av intresse är kornmjöls höga halt av niacin, det är nämligen som så att får inte kroppen tillräckligt med niacin, bildar den det själv av den essentiella aminosyran Tryptofan, om detta inverkar menligt på proteinsyntesen vågar jag dock inte uttala mig om. Niacin ekvivalenter beräknar den sammanlagda niacineffekten av rent niacin, samt allt tryptofan i livsmedlet. Men korn är så niacinrikt så även om man inte räknade med effekten av kornets tryptofan, skulle det ändå fylla rekommendationen.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 16:50   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Nu brukar vi inte få brist av niacin. Dels för att vitaminet är spritt i många livsmedel men också att vitaminet är värmetåligt och tål vanlig tillagning.

Folsyran är mycket mer värmekänslig.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 17:13   #4
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Nu brukar vi inte få brist av niacin. Dels för att vitaminet är spritt i många livsmedel men också att vitaminet är värmetåligt och tål vanlig tillagning.

Folsyran är mycket mer värmekänslig.

Kanske det, men vi vet ju å andra sidan inte om det beror på att kroppen använder tryptofanet.

När jag jobbat med egna kostupplägg, har jag sett att det inte alltid är så att rekommendationen fylls av enbart niacin innehållet i måltiderna.

Nu använder jag dock inte kött i mina upplägg.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)