Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Vad är värst?
Sluta med glutenprodukter? 18 33.96%
Dra ned på kolhydrater ocj socker med 80%? 30 56.60%
Löpträna 25 minuter tre gånger i veckan? 9 16.98%
Gympass 35 minuter tre gånger i veckan? 6 11.32%
Flervalsomröstning. Antal röster: 53. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-15, 12:50   #16
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Inser vad du vill komma dock - men återkom när du inte mår så bra av gluten!

Gluten är inte alltid optimalt för många människor...
+1 (säger inte att det är gluten men spannmål gör något med min kropp helt klart).

Rekommenderar självklart ingen annan att utesluta vete för att jag själv inte längre äter det. Men effekterna av att utesluta det (helt) för mig har varit att från att vara superallergisk mot pollen (förra året var 7 månaders tortyr med en del kortison och 24/7 kliande och rinnande ögon) till att inte känna av något alls i år, trots rekordnivåer av pollen.
Du kan tro att träningen går rätt mycket lättare nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2012-05-15 klockan 12:51.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 13:12   #17
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Inser vad du vill komma dock - men återkom när du inte mår så bra av gluten!

Gluten är inte alltid optimalt för många människor...
No shit att man inte ska äta något man är känslig mot. Jag är dock inte det och det allmänna föraktet mot gluten tycker jag är helt ogrundat.




Citat:
Ursprungligen postat av Stig Björne Visa inlägg
Är det du på fotot? http://www.kolozzeum.com/forum/image...ine=1336910127

Då har du ju onekligen lyckats med dina principer.
Japp, det är Fredrik_S, snyggast på kolo imo.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.

Senast redigerad av Morty den 2012-05-15 klockan 13:13.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 14:58   #18
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
No shit att man inte ska äta något man är känslig mot. Jag är dock inte det och det allmänna föraktet mot gluten tycker jag är helt ogrundat.

Finns inget sånt förakt. Den enda som uttryckt sig i vad som ens kan anses ligga i närheten av föraktfullt tycker jag faktiskt är du som pratar om blekfeta svagisar. Och dit hör i alla fall inte Sniggel, Hobbes vet jag inget om men jag skulle tro att han är rätt bra tränad.

Du säger själv "Alla lika alla olika" och då vet du ju också att det inte alls är så att de som mår bra av lågkolhydratkost och/eller glutenfri kost är slöa, blekfeta, svaga eller vad du nu väljer att påstå.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2012-05-15 klockan 14:59.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 15:03   #19
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Finns inget sånt förakt. Den enda som uttryckt sig i vad som ens kan anses ligga i närheten av föraktfullt tycker jag faktiskt är du som pratar om blekfeta svagisar. Och dit hör i alla fall inte Sniggel, Hobbes vet jag inget om men jag skulle tro att han är rätt bra tränad.

Du säger själv "Alla lika alla olika" och då vet du ju också att det inte alls är så att de som mår bra av lågkolhydratkost och/eller glutenfri kost är slöa, blekfeta, svaga eller vad du nu väljer att påstå.
Jag menar att jag hör mest av glutenförakt i lchf-kretsar (och en viss homeopat) och där tror jag att du är villig att hålla med. Om man vill pröva att utesluta gluten och mår bra av det, fine. Jag själv mår ju bra av att utesluta kött men det är på intet sätt fysiskt.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 15:06   #20
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Jag menar att jag hör mest av glutenförakt i lchf-kretsar (och en viss homeopat) och där tror jag att du är villig att hålla med.
Då ska du inte uttala dig så allmänt tycker jag. Då blir det ju lätt fel. Någon homeopat vet jag inte men du menar kanske kinesiologen på TV4? Och angående LCHF har jag faktiskt inte sett några och jag vet inte deras stats heller. Jag har läst en del men det är ju anonyma människor på bloggar. Jag vet ju inte något mer om dom.

Är det några "specialdietare" jag ofta tycker är blekfeta (eller fetfeta) och svaga är det ju vegetarianer, men jag vet ju att det finns undantag som du (och andra) och då säger jag inte sådär.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 15:13   #21
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Då ska du inte uttala dig så allmänt tycker jag. Då blir det ju lätt fel. Någon homeopat vet jag inte men du menar kanske kinesiologen på TV4? Och angående LCHF har jag faktiskt inte sett några och jag vet inte deras stats heller. Jag har läst en del men det är ju anonyma människor på bloggar. Jag vet ju inte något mer om dom.

Är det några "specialdietare" jag ofta tycker är blekfeta (eller fetfeta) och svaga är det ju vegetarianer, men jag vet ju att det finns undantag som du (och andra) och då säger jag inte sådär.
U win, bro. Många av mina vänner som är vegetarianer/veganer är blekfeta. Det går dock mer att härleda till en förkärlek till bakelser och fika. Mina köttätande vänner som har samma intresse har ofta liknande kropp.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 15:50   #22
Spetälsk
Registered User
 
Spetälsks avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 704
Citat:
Ursprungligen postat av Stig Björne Visa inlägg
Ok men jag är inne på LCHF-tänkandet. Annika Dahlqvist menar att man kan växla metabolismen från kolhydratförbränning till fettförbränning och därmed bränner man fett.

Mitt fett sitter enbart på magen så det finns inget annat ställe att ta fettet för kroppen. Borde alltså vara optimalt att försöka minska kolhydraterna.
Varför är du inne på lchf-dieten? det är inget fel på den, den fungerar lika bra som andra dieter. men som de andra dieterna riktar den sig till dem som inte vill motionera. du som vill motionera bör titta på hur andra som tränar äter. jag tror att nästan ingen här utesluter kolhydrater. jag tror också att de allra flesta här äter "mycket" kolhydrater. kolhydrater är bra när man tränar. det kan vara riktigt, riktigt tufft att träna utan, även för den erfarne. man blir helt utan ork. att inleda sin träningskarriär utan kolhydrater är att göra det fruktansvärt svårt för sig utan att få några fördlar tillbaka.

det här är enklare än du tror. undvik sånt som du vet med dig är onyttigt, det har alla lärt sig nån gång, och motionera enligt plan så blir det bra. det blir komplicerat först när såna som A Dahlgren kör igång med sin skit. den skiten förleder "oss" att tro att man kan komma till slutsatsen i ditt inlägg som jag fetstilat. det är ett felslut pga felaktiga premisser och antaganden. samtidigt är det inte helt fel heller, dumt nog. men bottom line är att det funkar inte så och inget du kan basera din träning eller diet på. i alla fall inte om du vill ha resultat.
Spetälsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 16:19   #23
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av Stig Björne Visa inlägg
Ok men jag är inne på LCHF-tänkandet. Annika Dahlqvist menar att man kan växla metabolismen från kolhydratförbränning till fettförbränning och därmed bränner man fett.

Mitt fett sitter enbart på magen så det finns inget annat ställe att ta fettet för kroppen. Borde alltså vara optimalt att försöka minska kolhydraterna.
Ok det är tyvärr helt fel slutsatser hon drar.
Det är väl rätt självklart att du använder fett som bränsle om det är fett du äter, finns inte så mycket val.
Problemet är att det kommer inte hjälpa ett smack för att bli av med fettet på kroppen. Du kommer ju också lagra in mer fett om du börjar äta högfettsdiet. Nettoeffekten av fettinlagringen och fettförbränningen är tyvärr inte bättre än en högkolhydratskost med samma kaloriunderskott.

Väldigt lätt att prisa något som ger ökad fettförbräningn och sen bara råka glömma nämna att man får en ökad fettinlagring också... smart säljkoncept är att säga sanningar och icke nämna andra sanningar som är dåliga för ens sak...

Senast redigerad av Fredrik_S den 2012-05-15 klockan 16:22.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 16:26   #24
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Väldigt lätt att prisa något som ger ökad fettförbräningn och sen bara råka glömma nämna att man får en ökad fettinlagring också... smart säljkoncept är att säga sanningar och icke nämna andra sanningar som är dåliga för ens sak...
Eller att säga "Fett lagras in obehindrat som fett och kolhydrater omvandlas mycket sällan till fett" utan vidare förklaring vilket också är populärt. Det är inte dig jag syftar på men generellt känns det lite som att den här motreaktionen på LCHF som är trendig just nu är lika ovetenskaplig den också. Dvs genom att förklara hur det fungerar, och tal sanning, men inte förklara helheten.

Ingen vet faktiskt helt och fullt om det gör någon skillnad sett över ett antal månader att äta jättelite, "moderat", eller mycket fett. Förutsatt ett och samma proteinintag förstås. I ett kort perspektiv är det dock inga tvivel om att fettinlagringen blir mindre på lågfettsöverätning.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 16:36   #25
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Nej precis.
Jag skulle editera men hann inte.

Det som däremot är känt och som varit känt väldigt länge är att högkolhydratskost förbättrar prestationen i idrotter, och har man som avsikt att börja träna som del av sitt viktminskningsförsök bör man ha detta i åtanke.

Vidare kan man väl säga att på populationsnivå långsiktigt så fungerar ingen diet eller träningsmetod överhuvudtaget. Dvs nästan alla som är feta förblir feta

Senast redigerad av Fredrik_S den 2012-05-15 klockan 16:38.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 20:57   #26
Spetälsk
Registered User
 
Spetälsks avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 704
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
lågfettsöverätning.
får man vara dum och fråga vad det ordet betyder?
Spetälsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 22:45   #27
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Stig Björne Visa inlägg
Eller hur? Det är en enorm skillnad på att sluta med glutenbröd, glutenbakelser, glutenpasta etc. Magens svullnad försvann. Mår bättre i hela kroppen. Önskar jag fattade det för 20 år sedan.
Absolut, men man lär så länge man lever!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 22:50   #28
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
+1 (säger inte att det är gluten men spannmål gör något med min kropp helt klart).

Rekommenderar självklart ingen annan att utesluta vete för att jag själv inte längre äter det. Men effekterna av att utesluta det (helt) för mig har varit att från att vara superallergisk mot pollen (förra året var 7 månaders tortyr med en del kortison och 24/7 kliande och rinnande ögon) till att inte känna av något alls i år, trots rekordnivåer av pollen.
Du kan tro att träningen går rätt mycket lättare nu.
Kul läsning, mår själv bättre och upplever bättre energi genom dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
No shit att man inte ska äta något man är känslig mot. Jag är dock inte det och det allmänna föraktet mot gluten tycker jag är helt ogrundat.
Du svarade ju på det själv, att det bara är tyckande från din sida.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 22:57   #29
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Att det är intressant är väl att det verkar som om folk mår dåligt av att äta gluten, utan att vara glutenintolerant eller av att ens ha antikroppar mot det i blodet.
Och om allergier (pollen, kvalster, djur osv) kan vara en variant på att "må dåligt" så kanske man aldrig inser att gluten (eller något annat med vete) är det som orsakar problemen (man är ju "bara allergisk).
Jag vill inte generalisera om detta eftersom jag har väldigt lite fakta att basera detta på, enbart personliga erfarenheter (eller mja, viss forskning som skulle kunna hinta om vad det är som händer i min kropp). Jag är bara öppen för möjligheten att glutenfanatikerna är något på spåren, även om de själva inte vet vad det är och även överdriver och tror att "gluten" är dåligt för "alla".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 23:24   #30
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Att det är intressant är väl att det verkar som om folk mår dåligt av att äta gluten, utan att vara glutenintolerant eller av att ens ha antikroppar mot det i blodet.
Och om allergier (pollen, kvalster, djur osv) kan vara en variant på att "må dåligt" så kanske man aldrig inser att gluten (eller något annat med vete) är det som orsakar problemen (man är ju "bara allergisk).
Jag vill inte generalisera om detta eftersom jag har väldigt lite fakta att basera detta på, enbart personliga erfarenheter (eller mja, viss forskning som skulle kunna hinta om vad det är som händer i min kropp). Jag är bara öppen för möjligheten att glutenfanatikerna är något på spåren, även om de själva inte vet vad det är och även överdriver och tror att "gluten" är dåligt för "alla".
Instämmer, +1.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)