Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-25, 15:52   #1
Inge Enveten
Registered User
 
Inge Envetens avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 2 552
Kalorifria kryddor

Jag undrar om ni har några tips på kalorifria kryddor?
Inge Enveten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 16:27   #2
Doolie
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 331
Correct me if i'm wrong, men jag har för mig att de flesta kryddor är så låga i kalorievärde så de inte spelar roll ändå?
Doolie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 16:28   #3
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Salt?
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 16:28   #4
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Kom igen nu Oliver. Den energimängd dina kryddor innehåller, om du så dödar din mat med 50g, försvinner ändå i felmarginalen för energiinnehållsdeklarationen för de matvaror du ställer samman dina maträtter med.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 16:41   #5
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Ja att marginaler är små gör att man helt borde skita i att försöka vara precis. Varför ens räkna kcal? Man kan ju inte få det exakt ändå.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 16:48   #6
Inge Enveten
Registered User
 
Inge Envetens avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 2 552
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Kom igen nu Oliver. Den energimängd dina kryddor innehåller, om du så dödar din mat med 50g, försvinner ändå i felmarginalen för energiinnehållsdeklarationen för de matvaror du ställer samman dina maträtter med.
Jag förstår vad du försöker ha sagt och rent generellt förespråkar jag liknande tänk. Problemet är att jag alltid öst på med grillkrydda och det visade sig vara kalorisummor som faktiskt var av betydelse. Därför vill jag ha koll.
Inge Enveten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 16:57   #7
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Låter otroligt löjligt att bry sig om detta, det du får i dig från kryddmix bränner du när du sitter och skiter. Men använd baskryddor och använd färsk vitlök, färsk chili osv.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 16:59   #8
Zenot
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av Oliver Cherek Visa inlägg
Jag förstår vad du försöker ha sagt och rent generellt förespråkar jag liknande tänk. Problemet är att jag alltid öst på med grillkrydda och det visade sig vara kalorisummor som faktiskt var av betydelse. Därför vill jag ha koll.
Äter du 25g grillkrydda/dag får du i dig 25kcal därifrån. Samma mängd grillkrydda innehåller dock även nästan 18g salt, så så högt lär du inte ligga. Hur mycket grillkrydda förbrukar du egentligen? :o
Zenot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 17:00   #9
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Låter otroligt löjligt att bry sig om detta, det du får i dig från kryddmix bränner du när du sitter och skiter. Men använd baskryddor och använd färsk vitlök, färsk chili osv.
Rätta mig om jag nu har fel, men ger inte saker såsom chili (och cayennepeppar?) till och med motsatt effekt? Det vill säga att det skulle öka förbränningen?
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 17:01   #10
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Rätta mig om jag nu har fel, men ger inte saker såsom chili (och cayennepeppar?) till och med motsatt effekt? Det vill säga att det skulle öka förbränningen?
motsatt effekt från vad? men jo starka kryddor ökar kroppens temperatur och ger kanske en liten minimal effekt på fettförbränningen men det är ju bara positivt.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 17:03   #11
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
motsatt effekt från vad? men jo starka kryddor ökar kroppens temperatur och ger kanske en liten minimal effekt på fettförbränningen men det är ju bara positivt.
Menade motsatt effekt från kaloriintag (dvs att det skulle stimulera förbrukningen)
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 17:03   #12
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Skippa kryddor som innehåller sockerarter (t.ex. grillkrydda och tacokrydda) så är du safe. Eller gör dina egna kryddblandningar med eller utan sockerarter och räkna i så fall på sockerdelen. Det andra är helt försumbart (oregano, basilika vad det nu kan vara du mumsar).
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 17:07   #13
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Skippa kryddor som innehåller sockerarter (t.ex. grillkrydda och tacokrydda) så är du safe. Eller gör dina egna kryddblandningar med eller utan sockerarter och räkna i så fall på sockerdelen. Det andra är helt försumbart (oregano, basilika vad det nu kan vara du mumsar).
Går att göra utmärkt tacokrydda själv, salt, spiskummin, chili osv. Blir finfint.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 17:08   #14
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Går att göra utmärkt tacokrydda själv, salt, spiskummin, chili osv. Blir finfint.
O rly?

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Skippa kryddor som innehåller sockerarter (t.ex. grillkrydda och tacokrydda) så är du safe. Eller gör dina egna kryddblandningar med eller utan sockerarter och räkna i så fall på sockerdelen. Det andra är helt försumbart (oregano, basilika vad det nu kan vara du mumsar).
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 17:09   #15
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Santa Marias grillkrydda innehåller inget socker. Jag brukar dock köra på Allroundkryddan som smakar rätt likt grillkrydda, men är billigare. Inte heller denna innehåller socker.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)