Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-03-22, 11:27   #1
mbman
Guest
 
Inlägg: n/a
Post Bicepsproblem - vad gör man?

Är det någon annan här som får någorlunda bra träningsresultat överallt - men vars biceps VÄGRAR att växa det minsta lilla?
Det är minst sagt frustrerande iallafall!
Är det då någon som haft det såhär, men som löst problemet? Hur isåfall? Jag tycker jag prövat det mesta, många set, få set, byta övningar m.m. men det verkar som de bestämt sig för att aldrig växa! Hjälp!
  Svara med citat
Gammal 2002-03-22, 11:49   #2
VanDamage
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Varför tar du inte och skriver upp dina resultat sen ett par månader tillbaka, hur mycket dina armar växt sen dess?
Du vet väl att bicep-muskeln endast är 1/3 av överarmen, tricep ÄR större. Så du kan inte få märkvärdiga mått-ökningar på armen om du inte tränar tricep tungt och minst lika hårt som bicep.
Med detta uttalande går jag utifrån att du redan tränar dina bicep så bra det går, men kanske dina tricep inte är lika välutvecklade?

Angående mitt eget bicep-program som funkar så jävla bra för mig:
3 set stående skivstångscurl, 6-8 rep (rak stång!!)
2 set stående ez-stångscurl 8-10 rep
2-3 set sittande ez-curl över scottbräda, 6-8 rep

ibland lägger jag till 2 extra set på slutet när jag känner att jag fortfarande har energi i biceppen, då brukar det bli stående hantelcurls.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-22, 12:15   #3
gasoliner
pölsa å hackorv!
 
gasoliners avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Karlskoga
Inlägg: 1 207
Post

känner tyvärr igen mig ordentligt i denna tråden :mad:
jag ska prova att köra negativa reps några veckor och se om det hjälper..frustrerande att se nybörjarna på jobbet få bättre bula än jag..

har provat att periodisera både belastning och volymen på träningen övningar mm,men det hjälpte föga.

och..kom inte o säg att jag inte tar i.. :o
__________________
-- "monoruta" for life --
gasoliner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-22, 13:02   #4
muskelbyggarn
Klen, men Ren
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Fellingsbro
Inlägg: 1 505
Post

>Gymmaren

Det verkar som du stressar lite för mycket. Att byta övningar, träninssätt hela tiden ger föga bättre tillväxt, även om vissa BB tidningar vill få oss att tro det.

Biceps är som VanDamne skrev en liten muskel för att få stora armar måste triceps tränas också. Nu var frågan iof biceps. Träningsprogrammet här ovan tycker jag ser bra ut. Träna efter detta ett flertal månader och se om du får några resultat.

Att bygga muskelmassa är inget lätt, det tar tid att få resultat. Vad du än gör börja inte träna MER, för det är väldigt lätt och göra - i tron att mer träning leder till bättre resultat.

Träna tungt och intensivt med bra utförande och framförallt sköt din kost och vila så skall du se att resultaten kommer som en skatteinbetalning

Vänl,,,
Tobbe
__________________
Optimum Nutrition - Protein done right.


"People can go out and hear R.E.M. if they want deep lyrics, but at the end of the night
they want to go home and get fucked! That's where AC/DC comes into it."
- Malcolm Young
muskelbyggarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-22, 18:59   #5
harri
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Har precis samma problem...
OK, mina armar är nog lite större nu än förrut, men om armarna är olika stora, då ska man ju inte köra stänger så mycket utan mer hantlar, kan någon skriva hur VD:s pass blir då?

Hantelcurl (stående) 2*6-8
EZ-stång (är det den böjda?) 2*8-10
Hantelcurl över scottbräda 2*6-8
Skivstångscurl (stående) 2*6-8

Ser detta bra ut, måste prova ngt nytt...
  Svara med citat
Gammal 2002-03-22, 19:08   #6
VanDamage
Guest
 
Inlägg: n/a
Exclamation

harri: jag har själv problem med att min vänstra tricep är lite mindre (några milimeter när man kollar riktigt noga i spegeln hehe), men jag har börjat köra hantlar/cable cross med 1 hand t ex tricep pushdowns för dom med samma antal reps.

För biceppen kan du ju köra 3x set stående hantelcurls med 1 hand åt gången, samma antal reps och vikt på båda armarna, och ifall din svagare/mindre bicep inte orkar samma antal reps som din andra, kan du ju hjälpa till lite med den starkare armen för att få upp samma antal reps.
Sen kan du också köra 3x set sittande bicepcurl med armbågen på knät.. om du förstår vad jag menar. 1 arm åt gången alltså, när man sitter på en bänk och har armbågen mot knät och kör hantelcurls. Den tar också rätt grymt tycker jag.
Sen kan du avsluta med 2-3 set skivstångs/ez-stångscurls, det är trots allt den mest byggande basövningen för bicep, tycker jag iallafall.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-23, 12:22   #7
mbman
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Tack för tipsen!
Vet dock inte om de gjort mig så mycket klokare. Jag har faktiskt små triceps också, rent allmänt verkar det som mina armar bara har bestämt sig för att inte växa.
Men hoppet är ju det sista som överger människan så! Dock är ju resultaten absolut noll ökning de sista två åren, och då menar jag noll, inte en rep på min "referensövning" (scottcurl). Men tror jag ska pröva att köra programmet ovan efter mitt ryggpass och be till högre makter
  Svara med citat
Gammal 2002-03-23, 13:39   #8
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Post

Har du inte ökat någonting på 2 år är det någonting som är allvarligt fel i hela ditt upplägg. Lägg ut hela veckoschemat + kost så kan du nog få mycket hjälp här.
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-23, 19:02   #9
harri
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

VD>>>
Du menar alltså att jag ska köra arm för arm i alla bicep o tricep övningar? Mitt största problem är inte att armarna är lite ojämna, utan att dom inte vill växa. Hur många set ska man köra per muskelgrupp. Ngn som kan skriva typ
tricep 6
bicep 6
rygg 12 osv.?
Skulle bli tacksam, ska genast endra i mitt schema när någon hjälpt mig.

[ 23 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: harri ]
  Svara med citat
Gammal 2002-03-24, 20:18   #10
mbman
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

JJ: Jo, jag vet. Har gått mycket dåligt med all träning sista två åren, men även då det gick bra med övrig träning förut ville biceps aldrig hänga med. Men ska nu pröva att äta mer än jag gjort förut och se om det hjälper.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-24, 20:43   #11
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Post

Kroppens halvor är inte identiska , de kan och ska skilja i storlek. Är det extremt (och då snackar vi ett par centimeter) är det läge att ta sig en funderare.
Tänk på att biceps är en tredjedel av armen och triceps resten. Därför bör man satsa mer på trisarna, liksom att ryggen är sen större grupp än bröst och alltså behöver mer jobb.
Armarnas storlek hänger sedan ihop med din kroppsvikt. Stora byggare har stora armar, mindre byggare har mindre armar. Om du inte är ett genfreak - men då hade du antagligen inte skrivit här.
Mitt råd är att ta kontakt med en kunnig person som dels kan titta på hur du kör, dels lägga upp ett bra program. Träning är så pass individuellt att det måste till ögon för att kunna lösa ditt problem. Skriv var du bor och se om nån här kan hjälpa dig...

allan :p
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)