Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-21, 08:05   #1
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Hur orkar ni jobba heltid?

Hejhej

Jag har pluggat ett par år nu och kört senaste halvåret deltidsjobb. Har jobbat heltid ett par veckor i sommar samt några fulldagar utspritt under detta halvår.

Och min fråga är: Hur FASEN orkar ni som gör det jobba heltid??

Jag är då helt slut när jag kommer hem och har knappt energi att göra något förän på helgen + att jag tänker "skulle iiiinte orka detta år ut och år in".

(Ni som har ett jobba ni verkligen älskar är det ju en annan sak. Tänker mer på er som har ett jobba som är inom "jäkligt tråkigt" till "typ ok" spannet.)
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 08:08   #2
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Bit ihop.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 08:18   #3
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Man vänjer sig helt enkelt, skolan försoffar en rätt bra och om man sedan hoppar på ett fysiskt jobb så blir det en rätt ordentlig förändring.

Sedan om man nu är på ett jobb som man ogillar så kraftigt att man mår dåligt av det så hade jag bytt direkt.
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 08:19   #4
Ungrim
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 4 428
När man gick i skolan längtade man ut å få börja jobba, sen när man väl är där så längtar man tillbaks till skolan igen
Ungrim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 08:22   #5
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Tricket är förstås att skaffa sig ett jobb som inte känns pest och pina. Hamnar man på "OK+" går det bra att arbeta heltid. Annars är det förstås som du säger ett rent helvete.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 08:22   #6
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Den skillnad som var jobbig tyckte jag var att inte längre kunna styra sin tid så mycket som jag kunde göra när jag var student. Det ÄR meckigare att fixa saker som behöver fixas, hinna träna osv. när man är låst ett antal timmar av dagen alla dagar i veckan. Men man vänjer sig.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 08:23   #7
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Jag har iofs ett jobb som jag trivs med. Men det är fortfarande bara 24 timmar på dygnet. Det är alltid grejer i ett hushåll som ska göras, allt från att betala räkningar, tvätta kläder, städa, laga mat, handla mat, ringa rörmokaren, läsa av vattenmätaren, byta försäkringar, förhandla med banken etc etc. Många småsaker som inte tar så mycket faktisk tid men som ligger och gnager. Sen har man ju inte minst (med tre pojkar) en faslig massa logistik med träningar, skola, läxor, kompisar.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 08:42   #8
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Hejhej

Jag har pluggat ett par år nu och kört senaste halvåret deltidsjobb. Har jobbat heltid ett par veckor i sommar samt några fulldagar utspritt under detta halvår.

Och min fråga är: Hur FASEN orkar ni som gör det jobba heltid??

Jag är då helt slut när jag kommer hem och har knappt energi att göra något förän på helgen + att jag tänker "skulle iiiinte orka detta år ut och år in".

(Ni som har ett jobba ni verkligen älskar är det ju en annan sak. Tänker mer på er som har ett jobba som är inom "jäkligt tråkigt" till "typ ok" spannet.)
Vad har du jobbat med då?

Jobbar man inte får man inga pengar, och dom vill man ha.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 08:50   #9
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Vad har du jobbat med då?

Jobbar man inte får man inga pengar, och dom vill man ha.
Har kört industri, lager, sälj, butik, främst.

Butik är det som funkat bäst. Men det är fortfarande så jag tänker "detta funkar inte i längden".
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 08:53   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Har varit i exakt samma sits som dig, att jag pluggat extra och haft jobb vid sidan om. Eller ja, jag är fortfarande i samma sits, men nu har jag hittat ett jobb jag trivs med. Att hamna på ett själadödande jobb, typ lager, är verkligen hemskt. Då kunde jag jobba 4 timmar extra vissa dagar, och det kändes som om man var där i två dagar innan man kunde stämpla ut. Nu när jag hittat ett jobb jag tycker är roligt, socialt och känns givande, så är det mycket lättare. Jobbar betydligt mer nu än vad jag gjorde då (och har mer i skolan) men det går så mycket lättare när man inte har ångest för att man ska jobba den dagen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 09:04   #11
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Har kört industri, lager, sälj, butik, främst.

Butik är det som funkat bäst. Men det är fortfarande så jag tänker "detta funkar inte i längden".
Men har du trivts med jobbet då?
Om inte så är det inte så konstigt att du inte orkar.

Alla jobb är inte roliga hela tiden, men trivs man inte alls då orkar man inte med det i vilket fall som helst.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 09:10   #12
TREX
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 181


Man går in i ett sorts autopilot-läge där veckorna bara flyger iväg, men man mår onekligen dåligt. Varje morgon när jag vaknar vill jag hoppa framför bussen.

Senast redigerad av TREX den 2012-01-21 klockan 09:12.
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 09:19   #13
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
som många sagt innan handlar det ju egentligen bara om att hitta rätt jobb. Att inte trivas är ju dödsstöten för ens livskvalité.
Jag har ett jobb jag trivs som tusan med, jag har flextider och kan ta ledigt ungefär när jag vill, vill jag vara ledig på dagen och jobba ikapp det på kvällen/någon annan dag för att jag måste till banken är det inga problem.
Detta gör att jag alltid har full ork på gymmet, jag hinner fixa saker hemma (förra veckan renoverades vardagsrummet, jobbade hemifrån några dagar), hur det blir när man har barn är svårt att säga, det enda jag vet är att ordet VAB inte finns, kan alltid jobba hemifrån.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 09:30   #14
TREX
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 181
Varför låter det så enkelt på folk att byta jobb? Nästan som att byta strumpor.

Jag har inte fått den uppfattningen om jag ska vara ärlig, har man lyckats få ett jobb idag ska man vara tacksam över det.
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 09:36   #15
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av TREX Visa inlägg
Varför låter det så enkelt på folk att byta jobb? Nästan som att byta strumpor.

Jag har inte fått den uppfattningen om jag ska vara ärlig, har man lyckats få ett jobb idag ska man vara tacksam över det.
Det beror mycket på vilken kompetens och utbildning man har. Utan speciella meriter och utan utbildning så är det inte lätt att få jobb, nej.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)