Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-20, 20:15   #1
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Vill kunna gå in i fighting mode :(

Tjena, såhär är läget.

Är ute endel på fredagar bland mycket nötter och stolpskott, och vill kunna försvara mig mot dessa därför funderar jag på att lära mig någon form av kampsport. Men hur kommer jag i kontakt med dessa klubbar, hur blir man upplärd, det jag funderar på är brottning eller boxning.

Varför dessa är för att jag tycker de verkar grymmast helt enkelt, och tror att de om något skulle kunna hjälpa en i 'strid' mer än annat.

Som det är nu, så fort någon tuffing kommer fram och ska visa att han är alfamale så fryser jag och blir stel, ni fattar, en del av rädsla. Spelar ingen roll om snubben är 1,50 lång och mycket mindre än mig eller om han är skinhead, spottar snus och är stor som Samuelsson.

Jag vill kunna gå in i fightmode och inte vika mig när tönten ska visa manligheten, ni fattar!

Följdfråga:
Brottning: Får man lära sig takedowns och grepp?

Tack alla fighters där ute!
Fan kom inte och föreslå MMA nu...
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:19   #2
hallar
M.D.
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Lund
Inlägg: 903
Börja bära kniv så blir du tuff
hallar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:19   #3
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Nej, jag fattar inte. Låt bli att bli provocerad och gå därifrån.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:20   #4
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Behöver du hävda dig genom att slåss så tror jag du är ute på hal is. Vinnaren är alltid den som kan undvika bråk.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:22   #5
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Citat:
Ursprungligen postat av jockefoten Visa inlägg
behöver du hävda dig genom att slåss så tror jag du är ute på hal is. Vinnaren är alltid den som kan undvika bråk.
+1
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:23   #6
Grapeman
Registered User
 
Grapemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Norrtälje
Inlägg: 990
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Nej, jag fattar inte. Låt bli att bli provocerad och gå därifrån.
+1 Varför är du ute bland massvis med nötter och stolpskott. (jag förstår vad du syftar på, men)

Ifall du nu känner dig utsatt eller så,
så har jag väldigt svårt att tro att det bara är dem andra du bör lägga ned tid på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Strongman har tvärtemot ett bra rykte. Starka bönder, frisk, fet go och glad kexchoklad - krallig arbetarklass. Här dansar bönder korta och långa breeeda om röven stora och stronga! Potatis och gröt, hårt arbete, manlig svett och white trash-idyll!
Grapeman, mot ännu ett år av träning. Pics

Senast redigerad av Grapeman den 2012-01-20 klockan 20:24.
Grapeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:24   #7
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Spelar nog ingen roll vilken kampart du väljer, det du tycks fattas är självförtroendet i den pressade situationen och det kommer valfri kampart ge dig. Ta den du tycker verkar roligast.

Det beror lite på vilken brottning du väljer, nertagningar har alla men typen på de skiljer sig radikalt mellan exempelvis fristil- och grekisk-romersk. Vad grepp beträffar är det också olika, i många brottningsformer sysslar man inte med någon form av strypningar eller dylika grepp, utan det handlar bara specifikt om att få ner och eventuellt placera sin motståndare i en viss position.

Submission Wrestling kanske kunde vara något, men då handlar det lika mycket om att greppas från ryggen som från topp-position. Stilen karaktäriseras sällan av explosiva double legs eller dylikt.



Edit: jag instämmer i kören om att man absolut inte ska söka bråk eller hävda sig på krogen. Men jag tolkar ditt inlägg mer som att du vill upphöra att vara rädd och kunna ta hand om dig om nöden kräver det. Men oavsett kampkonst så kommer dina lärare instruera dig att vid minsta antydan till bråk så gå därifrån. Att slåss är alltid den sista utvägen.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz

Senast redigerad av eternallord den 2012-01-20 klockan 20:27.
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:25   #8
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Skärp er människor det finns ALLTID folk ute som letar bråk, jag vill kunna försvara mig inte slå på randoms för att jag kan.
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:26   #9
Mago
pot of tea? (_)IO
 
Magos avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Lund/Karlshamn
Inlägg: 2 451
Det kan nog iofs hjälpa att inte hamna i deer in the headlights-zonen så fort någon spelar Allan(tm). Lite självförtroende så man kan hålla sig lugn och ta sig ur situationen på ett lugnt skadar inte.

Googla på kampsporten i fråga och din stads namn så kommer det nog upp några klubbar. Står det inte info på hemsidan om när man kan komma dit som nybörjare, så dra iväg ett mail och säg att du är sugen på att börja träna och fråga när det passar att komma.
__________________
Ströva fritt
Mago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:28   #10
Grapeman
Registered User
 
Grapemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Norrtälje
Inlägg: 990
Citat:
Ursprungligen postat av Victuhh Visa inlägg
Skärp er människor det finns ALLTID folk ute som letar bråk, jag vill kunna försvara mig inte slå på randoms för att jag kan.
Jag tycker det är du som ska skärpa dig, det känns inte speciellt "stort" att själv bli en av dem.

(oberoende av; Mayne, han började ju!)

Mina 5 cent iaf, men jag är verkligen inte den som bråkar med folk.


Men, OT; kör som Mago säger. Inga polare som kör något så du kanske kan prova lite?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Strongman har tvärtemot ett bra rykte. Starka bönder, frisk, fet go och glad kexchoklad - krallig arbetarklass. Här dansar bönder korta och långa breeeda om röven stora och stronga! Potatis och gröt, hårt arbete, manlig svett och white trash-idyll!
Grapeman, mot ännu ett år av träning. Pics

Senast redigerad av Grapeman den 2012-01-20 klockan 20:30.
Grapeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:28   #11
difeddy
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 671
Förstår inte varför alla ska kritisera honom direkt. Visst är det bästa självförsvaret att undvika bråk, men om det nu händer i alla fall så skadar det inte om man kan försvara sig själv.
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:29   #12
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Spelar nog ingen roll vilken kampart du väljer, det du tycks fattas är självförtroendet i den pressade situationen och det kommer valfri kampart ge dig. Ta den du tycker verkar roligast.

Det beror lite på vilken brottning du väljer, nertagningar har alla men typen på de skiljer sig radikalt mellan exempelvis fristil- och grekisk-romersk. Vad grepp beträffar är det också olika, i många brottningsformer sysslar man inte med någon form av strypningar eller dylika grepp, utan det handlar bara specifikt om att få ner och eventuellt placera sin motståndare i en viss position.

Submission Wrestling kanske kunde vara något, men då handlar det lika mycket om att greppas från ryggen som från topp-position. Stilen karaktäriseras sällan av explosiva double legs eller dylikt.
Tack! Tycker hur som helst brottning när man kan det ser ut att vara riktigt häftigt, sen är det en sådan sport som jag inte ser (iallafall inte i mitt umgänge) som så utbredd, därför skulle jag kunna tänka mig att ge det en chans.

Googlade lite nu och det verkar som att min lokala brottningsklubb verkar vara inte av det mesiga slaget, barn som ska leka och ha kul typ, får jag för mig iallafall..
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:31   #13
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Som sagt så är det ju självklart ALLTID bäst att undvika slagsmål. Men om det nu mot förmodan skulle vara helt omöjligt så kanske Krav Maga kan vara ett alternativ. Det är ju nog en av de kampsporter som är effektivast som självförsvar i vardagssituationer.

Finns massor på youtube om du vill kolla vad det är.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:31   #14
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Får man fråga varför du avfärdar MMA? Det erbjuder ju faktiskt hela paketet, grundläggande standup/boxning, nertagningar och grepp.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:31   #15
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Citat:
Ursprungligen postat av Grapeman Visa inlägg
Jag tycker det är du som ska skärpa dig, det känns inte speciellt "stort" att själv bli en av dem.

(oberoende av; Mayne, han började ju!)

Mina 5 cent iaf, men jag är verkligen inte den som bråkar med folk.
Jag skulle aldrig börja bråka med någon oprovucerat, förstår inte varför alla fick intrycket av att jag skulle vara en sån. Jag vill kunna försvarar mig mot nötter, finns alltid coolingar som tycker att sånt är häftigt och dom träffar man på när man är ute en del.

Skulle varit en facepalm här
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)