Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-11, 17:59   #1
spoty
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 145
Snus uppiggande - finns liknande?

Hej. Jag har hela livet varit en väldigt trött person, oavsett hur mycket sömn jag får. Kan bero på att jag har depressioner och ångest. Det är så att kaffe tog bort trötthetssymptomen som jag fick från brist på sömn, men är chanslös mot min daliga trötthet.

Jag har endast lyckas få bukt på problemet med snus, då blir jag verkligen pigg och mår allmänt bra, energi och allt det. Jag undrar finns det något där ute någon medicin som fungerar liknande? Jag behandlas just för ångest med SNRI men det har inte påverkat min trötthet, alls.
spoty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-11, 18:01   #2
renad
Registered User
 
renads avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 17
Varför inte bara fortsätta snusa, låter som det har fler fördelar än nackdelar för dig. Personlingen har jag märkt att jag blir mycket piggare de perioder jag lyckats "sluta" snusa.
renad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-11, 18:07   #3
spoty
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av renad Visa inlägg
Varför inte bara fortsätta snusa, låter som det har fler fördelar än nackdelar för dig. Personlingen har jag märkt att jag blir mycket piggare de perioder jag lyckats "sluta" snusa.
Om det finns liknande där ute så är det väl ett bättre och billigare alternativ än snus?
spoty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-11, 18:52   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av spoty Visa inlägg
Hej. Jag har hela livet varit en väldigt trött person, oavsett hur mycket sömn jag får. Kan bero på att jag har depressioner och ångest. Det är så att kaffe tog bort trötthetssymptomen som jag fick från brist på sömn, men är chanslös mot min daliga trötthet.

Jag har endast lyckas få bukt på problemet med snus, då blir jag verkligen pigg och mår allmänt bra, energi och allt det. Jag undrar finns det något där ute någon medicin som fungerar liknande? Jag behandlas just för ångest med SNRI men det har inte påverkat min trötthet, alls.
Om du ändå ska gå på en antidepressiv kan du diskutera med din läkare att växla över dig på en medicin som har tydligare centralstimulerande verkan än SNRI:erna (förmodar att det antingen är venlafaxin/Efexor eller duloxetin/Cymbalta du står på; dessa kan t.o.m. verka tröttande på ett fåtal patienter). Den medicin jag har i åtanke som du kan ta upp för diskussion är Voxra (bupropion) som faktiskt också är en nikotinantagonist som kan användas mot tobaksberoende och p.g.a. sin centralstimulerande verkan har många likheter med nikotin (uppiggande, anorektisk effekt). Den är även effektiv mot ångesttillstånd och mer och mer evidens pekar på att den är likvärdigt effektiv som traditionella ADHD-mediciner mot koncentrationssvårigheter.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)