Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-10, 10:04   #1
Mila
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 0
Hur var ni som nybörjare?

Hur var ni som helt nya? Har ni något skoj eller bra att dela med er av så gör mer än gärna det!

Nu ska jag nämligen ta steget in i gymmet och styrketräningen, men ärligt talat så fattar jag ingenting och det gör mig lite nervös. Jag vet att det finns ofantligt många nybörjartrådar så jag vill inte göra en sån för att få specifika tips om min egen träning.
Jag vill bara höra hur starten var för andra som inte heller hängde med!

För jag inser att jag kommer se ut som det största frågetecknet som någonsin har passerat det där gymmets dörrar och kommer väl antagligen försöka att lite diskret (kommer inte bli diskret alls) se hur alla andra gör och hoppas att de gör rätt och sedan härma..

Jag kan ju inte vara den enda som har varit helt borttappad när det gäller styrketräning men ändå vill ge sig in där..? Hur var det för er? Har jag belägg för att vara nervös? Är det skitjobbigt och kalassvårt att lära sig? Kommer alla tycka att jag borde gå hem?! (skitsamma, jag stannar!)
Mila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 10:15   #2
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
jag konstigt nog gjorde inte som dom flesta andra brukar göra å det är att komma in å ta för tunga vikter, jag var snarare med rädd för att ta i för tungt mest pågrund av risk för skada men jag antar också att nåt i bakhuvet så också att d kommer bli fel om jag tar i för tungt eftersom jag kommer lyfta fel, nåväl det blev bättre med tiden å än har jag inte skadat mig på gymmet

ett tips är att du inte tänker på folks tankar om dig i gymmet eller vad nån kommer säga för du är där å tränar för dig egen skull inte för nån annans och sen är det oundvikligt ju större du blir eller aa får bättre kropp helt enkelt kommer du inte kunna undvika att folk ger dig blickar å jämför sig själv med dig eller kollar på dig avundsjukt , det är bara å köra på å skita i vad folk kommer säga eller tänka
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 10:22   #3
HelenE
No teapot in the squat.
 
HelenEs avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Nora
Inlägg: 336
Du är inte ensam om att vara ny inom styrketräningen. Ständigt ser man folk på gymmet som inte är så vana, men i den sitsen har ju alla varit. Att någon är ny är ju ingenting man tänker på, tvärtom är det roligt med folk som upptäckt styrketräning och vill börja träna. En tips: välj hellre lite lättare vikter första passen så du lär dig övningen. Dessutom är det roligare att känna att man orkar ordentligt än att det blir för tungt. Och våga fråga om det är något du känner dig osäker på. Det är ingen som tar illa upp av att kunna hjälpa till lite!
__________________
Team ÖKK
--JOURNAL--

Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
Helen ja? Ja, hon är lite egen
HelenE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 10:30   #4
petah
Starlight Destroyer
 
petahs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 527
Tänk inte på vad de andra tänker, ALLA har varit nybörjare.

De flesta skiter fullständigt i nybörjarna och ägnar sig åt sitt egna.

Vill du ha hjälp med en övning, fråga, jag tror de flesta blir rätt hedrad om de blir tillfrågad om utförande.
petah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 10:34   #5
Mila
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 0
Jo lätta vikter lär det bli! Jag är klen.. haha.

Jag förstår ju att jag faktiskt inte borde bry mig om vad jag inbillar mig att andra tänker, för jag är ju där för att jag själv vill vara det och jag tänker också vara där ändå, just för att jag vill.

Jag försöker också tänka att alla har varit nybörjare någon gång (därav tråden), men jag har ju verkligen noll koll och då är det så mycket svårare att inte bry sig när alla runtomkring säkert är stora biffar! Kan man fråga? Ses inte jag som besvärande och störande och skitjobbig då?
För jag vill ju verkligen, verkligen, lära mig!!
Mila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 10:34   #6
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Nu svarar jag inte riktigt på din fråga men:

Tror det för dig är viktigt att du hittar bra enkla övningar att utföra. Flerledsövningar är något som kanske inte alltid prioriteras för nybörjare (förutom bänkpress). Med flerledsövningar menar jag övningar där flera leder rör på sig. T ex:
"Puttande" rörelser (kallade pressövningar, t ex bänkpress, dips och militärpress eller i en maskin)
"Dragande" förelser (kallade dragövningar :p t ex kabelrodd, stångrodd, hantelrodd eller chins)
Benövningar, t ex benpress eller hacklift

Många nybörjare är förtjusta i att fokusera på "isolationsövningar" såsom t ex hantelcurl och cable flyes (en övning för bröst i kabelmaskinen) samt att köra mestadels framsidan och övre delen av kroppen endast. Gör inte det misstaget

Sen finns det även lite mer avancerade övningar att göra såsom t ex knäböj och marklyft samt ryck och stöt. Men är man nybörjare och osäker är det bra att börja med sånt som är lätt att lära sig men som ändå ger bra resultat och viss övning inför de mer avancerade övningarna.

Oavsett så är det bra om du försöker få tag i någon som kan kolla din teknik i vissa övningar. Dock är risken stor att du kommer att få helt olika synpunkter på ditt utförande beroende på vem du frågar. Det viktigaste är att övningarna du utför, utförs på ett säkert sätt. Poängtera det när du frågar om råd angående utförande, inte vad som bygger mest muskler (här finns tusen olika svar och det viktigaste är som sagt en teknik som inte skadar dig när du lyfter tungt senare).

Exempel kan vara att när du kör benpress så ska inte rumpan lyfta eller ryggen börja böjas från sitsen när du kör övningen. Ju längre ner du går desto större är risken för att detta händer. Gå så långt ner som du kan utan att detta händer.

Så för att välja ut övningar att träna, välj 1-2 flerledsövningar från varje "grupp" (press, drag och ben). Utöver det kan du välja isolations- (t ex hantelcurl, alla brukar vilja träna biceps extra ) och coreövningar (magövningar och t ex "rygglyft") men låt inte det totala antalet övningar bli för många. Rekommenderar ca 6-10 övningar totalt, T ex:
1 av varje "grupp" av flerledsövningar = 3
2 "coreövningar, crunches och rygglyft
3 isolationsövningar (mer valfrihet här) t ex hantelcurl, tricepsextensioner, vadpress.

Börja med vikt som du kan få in tekniken på och kör ca 3 set på varje övning. Nånstans 8-10 reps kan vara bra. När tekniken börjar bli bra kan du försöka öka vikten med ett steg (ca 5-10%) varje pass eller vecka.

Ja, och om du undrar vem som är bra att fråga så är det oftast så att om du ser någon som ser stor och stark ut och som är 40+ så tror jag du har stor chans att få vettiga råd om utförande. Runt 30 funkar säkert också men runt 20 är lite gambling! :p

Om någon verkar bombsäker på exakt hur man ska träna och har tvärsäkra svar på allt mellan himmel och jord så kan du ta det som en varningssignal för att personen är nybörjare.

Eller om gymmet har instruktör eller PT så kan du fråga dem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2012-01-10 klockan 10:38.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 10:35   #7
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Kolla med personalen på ditt gym om du kan få en nybörjarinstruktion, det brukar ingå i de flesta årskort iaf.
Lycka till!
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 10:39   #8
Mila
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 0
Oj! Sniggel, ditt inlägg var lite som att läsa en kodad text! ; ). Men jag antar att det tar sig när jag förstår lite mer!

Som jag har förstått det så håller de i någon form av nybörjarinstruktioner för gymmet, det kanske är bra att satsa på då?
Mila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 10:41   #9
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Mila Visa inlägg
Oj! Sniggel, ditt inlägg var lite som att läsa en kodad text! ; ). Men jag antar att det tar sig när jag förstår lite mer!

Som jag har förstått det så håller de i någon form av nybörjarinstruktioner för gymmet, det kanske är bra att satsa på då?
Definitivt!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 10:44   #10
Herr Oberst
Registered User
 
Herr Obersts avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Har hållit på i drygt 10 år, känner mig fortfarande som en nybörjare. Lär mig nya saker om min kropp varje dag.

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
Herr Oberst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 10:47   #11
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Mitt misstag när jag tog mina första steg in i gymmet var att jag körde alldeles för mycket isolerande maskiner. Ack så klok man blir efter ett tag, vilket är tur.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 10:55   #12
Mila
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Mitt misstag när jag tog mina första steg in i gymmet var att jag körde alldeles för mycket isolerande maskiner. Ack så klok man blir efter ett tag, vilket är tur.
Vad menas med isolerande maskiner?
Mila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 11:02   #13
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Lär dig och gör rätt från början, majoriteten av de som börjar är helt värdelösa när det gäller träning, vilket man märker nu i början av året då folk ska börja träna.

Du sparar mycket tid
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 11:11   #14
D Andersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av Mila Visa inlägg
Kommer alla tycka att jag borde gå hem?! (skitsamma, jag stannar!)
Du kommer inte tillbaka i februari.
__________________
“Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us" - Golda Meir, 1957
D Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 11:15   #15
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av Mila Visa inlägg
Vad menas med isolerande maskiner?
Maskiner som tränar små muskler och skulle du träna alla muskler på ett sådant sätt skulle du vara tvungen att träna på mååånga maskiner för att täcka hela kroppen. Det som vore bättre skulle vara att träna mer ordentliga basövningar där du kopplar in flera muskler samtidigt.
Sniggel gav flera bra exempel.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)