Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-23, 12:39   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Större stimulans av proteinsyntesen med längre TUT (Time Under Tension)

Citat:
We aimed to determine if the time that muscle is under loaded tension during low intensity resistance exercise affects the synthesis of specific muscle protein fractions or phosphorylation of anabolic signalling proteins. Eight men (24±1 y, BMI= 26.5±1.0 kg•m-2) performed 3 sets of unilateral knee extension exercise at 30% of 1-repetition maximum strength involving concentric and eccentric actions that were 6 sec in duration to failure (SLOW) or a work-matched bout that consisted of concentric and eccentric actions that were 1 sec in duration (CTL). Participants ingested 20 g of whey protein immediately after exercise and again at 24 h recovery. Needle biopsies (vastus lateralis) were obtained while fasted at rest and after 6, 24, and 30 h post-exercise in the fed-state following a primed, constant infusion of L-[ring-13C6]phenylalanine. Myofibrillar protein synthetic rate was higher in SLOW condition versus CTL after 24-30 h recovery (P<0.001) and correlated to p70S6K phosphorylation (r=0.42, p=0.02). Exercise-induced rates of mitochondrial and sarcoplasmic protein synthesis were elevated by 114% and 77%, respectively, above rest at 0-6 h post-exercise only in the SLOW condition (both P<0.05). Mitochondrial protein synthesis rates were elevated above rest during 24-30 h recovery in the SLOW (175%) and CTL (126%) conditions (both P<0.05). Lastly, muscle PGC-1α expression was increased at 6 h post-exercise compared to rest with no difference between conditions (main effect for time, P<0.001). These data show that greater muscle time under tension increased the acute amplitude of mitochondrial and sarcoplasmic protein synthesis and also resulted in a robust, but delayed stimulation of myofibrillar protein synthesis 24-30 h after resistance exercise.
J Physiol. 2011 Nov 21. Muscle time under tension during resistance exercise stimulates differential muscle protein sub-fractional synthetic responses in men.

Hela studien:

http://jp.physoc.org/content/early/2....full.pdf+html
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 14:01   #2
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Oj, nu är det 80 minuter sedan Grub postade detta och ingen 15-sidorsdiskussion om bästa sättet att träna har följt?

Anywho, mycket intressant.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 14:08   #3
mpjby
Registered User
 
mpjbys avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Ronneby
Inlägg: 123
De som förespråkar mot TUT vill inte kommentera, och de som förespråkar för TUT känner inte att det behövs lägga till något?
mpjby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 14:10   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 218
Inte var det någon nyhet men det är bra med fler studier som styrker.
Citat:
Low-Load High Volume Resistance Exercise Stimulates Muscle Protein Synthesis More Than High-Load Low Volume Resistance Exercise in Young Men.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 14:19   #5
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av mpjby Visa inlägg
De som förespråkar mot TUT vill inte kommentera,
Finns det någon som gör det? TUT är ju svårt att undvika om man styrketränar.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 14:19   #6
Slurf
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 91
Lite kortare sammanfattning för de som inte förstår så mycket av texten?
Slurf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 14:20   #7
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Oj, nu är det 80 minuter sedan Grub postade detta och ingen 15-sidorsdiskussion om bästa sättet att träna har följt?

Anywho, mycket intressant.
Värt att nämna kan ju vara att den teknik som populärt kallas för TUT i byggarsvängen i det närmaste motsvarar den snabba regim som i studien visade sig ha sämst effekt av de två som testades. 6 sekunder koncentriskt och excentriskt (det som enligt studien gav bäst effekt) och alltså är "lång TUT" används väl knappast av någon. Nu tror jag ju inte att det här är hela sanningen om vad som är det mest optimala för att bygga muskler. Personligen tror jag att byggarna är helt rätt på det, trots allt. Inte nödvändigtvis med avkortad ROM men iaf med konstant anspänning.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2011-11-23 klockan 14:23.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 14:21   #8
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Jag tolkar det som att arbetet är det samma, vilket i min värld motsvarar samma vikt, antal reps och rörelseomfång. Det som skiljer är alltså tiden man genomför övningen på, där av även Time-Under-Tension. Det känns spontant som att långsamma reps skulle vara jobbigare eftersom man måste utöva kraften över en länge tid. Även rent bro-sciencemässigt så känns det logiskt att det skulle leda till mer stimulans av proteinsyntesten.

Det som vore riktigt intressant är att se hur olika varianter av lyft med samma integrerade spänning över tid påverkar. Ger 1000N*1s mer än 100N*10s trots att båda har samma impuls (kraft*tid). För det är väl det som frågan egentligen borde vara?
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 14:22   #9
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Om jag förstod det rätt jämförde dom alltså på samma vikt 1 sekund jämfört med 6 sekunder? Känns inte som speciellt rättvis studie i så fall. Kör man utan TUT kan man ju lasta på mycket mer vikt. Dom kunde jämfört 6 sek 30% med 1 sek 60% eller nåt istället.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 14:25   #10
En ärans man
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 59
Man får betänka att det utfördes på 30 % av 1 RM. På högre % av 1 RM så går det inte att säga om man tjänar på att sänka vikterna och ha högre TUT, eller om man tjänar på att ha högre vikter. Att använda 6 sekunder till varje repetition (6 s gällde för exc. + konc. vad jag förstod det) betyder mycket lägre vikter än vad man skulle kunna använda.
En ärans man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 14:35   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Det som vore riktigt intressant är att se hur olika varianter av lyft med samma integrerade spänning över tid påverkar. Ger 1000N*1s mer än 100N*10s trots att båda har samma impuls (kraft*tid). För det är väl det som frågan egentligen borde vara?
Du har också faktorn "arbetskapacitet", d v s hur länge muskeln orkar utföra arbete.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 14:40   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag tycker också att det låter konstigt. Om man tränar med så pass lång TUT att man är nere på 30% av 1RM och tränar, blir det väldigt små vikter. Att träna på, säg, 30 kg, 6 sekunder per repetition till fail (säg, 12 reps?) är självklart jobbigare än att ha samma vikt, fast bara en sekund per repetition. Inte är det nära fail heller, antar jag.

Det hade varit rimligare om man jämfört 12 RM med TUT-varianten, och 12 RM med den snabba varianten. Vikten hade säkert varit dubbelt så hög, om inte mer. Då hade troligen resultatet sett annorlunda ut.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 16:08   #13
Fugly
Visa mig ditt anal.
 
Fuglys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 1 219
Vad är egentligen TUT? Frågar om hur det är när man tränar, inte vad det står för eller teoretiska grejer.
Fugly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 16:21   #14
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Fugly Visa inlägg
Vad är egentligen TUT? Frågar om hur det är när man tränar, inte vad det står för eller teoretiska grejer.
Att du i t ex knäböj inte låser knäna och vilar en kort stund. Eller i bänkpress, att du inte låser ut armbågarna och väntar en kort stund innan du sänker stången igen.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 16:33   #15
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Att du i t ex knäböj inte låser knäna och vilar en kort stund. Eller i bänkpress, att du inte låser ut armbågarna och väntar en kort stund innan du sänker stången igen.
Nej, TUT är en engelsk förkortning som på svenska betyder anspänningstid.

I verkligheten, då. På Kolozzeum hittar folk på sina egna definitioner av allting.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)