Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-20, 16:40   #1
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Anabola och androgena effekter av "bredbladig bulbine" (Bulbine natalensis) i råtta.

Citat:
Anabolic and androgenic activities of Bulbine natalensis stem in male Wistar rats.

Yakubu MT, Afolayan AJ.


Abstract

Aqueous extract of Bulbine natalensis Baker (Asphodelaceae) stem at 25, 50 and 100 mg/kg body weight was investigated for anabolic and androgenic effects in male Wistar rats. Sixty male rats were grouped into four (A-D) consisting of 15 each. Group A (control) was orally treated with 0.5 mL of distilled water for 14 days while groups B, C and D were treated like the control except they received 0.5 mL containing 25, 50, and 100 mg/kg body weight of the extract respectively. All the doses of the extract increased (P <0.05) the testicular-body weight ratio as well as alkaline phosphatase activity, glycogen, sialic acid, protein, and cholesterol content of the testes except the single administration of 100 mg/kg body weight which compared well (P>0.05) with the controls for glycogen and cholesterol. The testicular and serum testosterone concentration were increased except in the 100 mg/kg body weight where the effect on the tissue and serum hormone did not manifest until after the first and seven daily doses respectively. Testicular acid phosphatase activity, serum follicle stimulating and luteinizing hormone concentrations also increased at all the doses except in the 100 mg/kg body weight where the effect on the enzyme and the hormone did not manifest until after seven days. The increases were most pronounced in the 50 mg/kg body weight extract treated animals. The results indicate anabolic and androgenic activities of Bulbine natalensis stem in male rat testes with the 50 mg/kg body weight of the extract exhibiting the highest anabolizing and androgenic activities. These activities further support the folkloric use of the plant most especially at 50 mg/kg body weight in the management of male sexual dysfunction in South Africa.
PubMed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20645801

Var tidigare av uppfattningen av vi än så länge var begränsade till d-asparginsyra och Eurycoma longifolia när det kom till "Testo Boosters" med någon som helst evidens, men Pepz (eller PepzAdept ) pekade ut denna åt mig och jag sökte lite. Intressant!
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 16:48   #2
young_george
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 544
Nu gäller det bara att hitta en söt råtta som ökar dåligt i gymet
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 16:53   #3
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
Nu gäller det bara att hitta en söt råtta som ökar dåligt i gymet
Tydligen är det en traditionellt använd växt i vissa delar av afrika för att bota impotens. Det, tillsammans med faktiskt uppmätta förändringar i en kontrollerad studie tycker jag väger jäkligt tungt. Det vore ju ett ganska sjukt sammanträffande att afrikanerna bara råkat välja att knapra en viss växt mot ett visst problem, helt utan effekt, och sen visar det sig att det har just den effekten på råtta men inte på människa. Eller vad säger du?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 17:11   #4
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Verkar finnas för bulkbeställning från kinesiska tillverkare
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 17:14   #5
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Verkar finnas för bulkbeställning från kinesiska tillverkare
Man kanske skulle odla själv? Den är ganska fin!
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 17:33   #6
NiHa
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 231
T.R.O.P.I.N.O.L om man nu skulle vilja testa det utan att odla dem
NiHa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 17:36   #7
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Tropinol har fått ganska dåliga recensioner överlag, vad jag kan se.

Edit: jag hittade produkten innan, det är inte så att jag researchade i 3 min nu efter NiHas post.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 17:37   #8
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Är inte dosen per servering rätt så låg i tropinol ifall studien utförts med 50mg/kg?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 18:25   #9
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Är inte dosen per servering rätt så låg i tropinol ifall studien utförts med 50mg/kg?
Blir väl 1 burk om dagen för samma mg/kg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 18:39   #10
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Blir väl 1 burk om dagen för samma mg/kg
Klart det inte hade så bra effekt irl då

-TAPATALK PHONE-
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 19:41   #11
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
J Med Food. 2009 Aug;12(4):814-20.

Effect of Bulbine natalensis Baker stem extract on the functional indices and histology of the liver and kidney of male Wistar rats.

Afolayan AJ, Yakubu MT.


Source

Centre for Phytomedicine Research, Department of Botany, University of Fort Hare, Alice, South Africa. Aafolayan@ufh.ac.za


Abstract

The effects of aqueous extract of Bulbine natalensis Baker stem at 25, 50, and 100 mg/kg of body weight for 14 days on the functional indices of liver and kidney as well as the histology of the rat organs were evaluated. The extract did not significantly (P < .05) alter the total protein, sodium, potassium, chloride, calcium, magnesium, uric acid, and creatinine levels in the serum of rats. However, the 50 and 100 mg/kg of body weight doses reduced the liver- and kidney-body weight ratios by the end of the experimental period. While the extract increased the activities of liver gamma-glutamyl transferase (GGT), alkaline phosphatase (ALP), alanine and aspartate aminotransferase (ALT and AST, respectively), and total bilirubin, globulin, and urea, the levels of albumin, conjugated bilirubin, inorganic phosphorus, and kidney ALP and GGT decreased. The activities of serum ALP, GGT, ALT, and AST also increased throughout the experimental period. The extract produced higher effects on the liver functional indices (39%) than the kidney parameters (21%). Histological examination revealed slight distortions in the architecture of the liver lobules as well as proximal and convoluted tubules of the kidney. The alterations produced in some of the functional indices as well as in the hepatorenal architecture may adversely affect the normal hepatic and renal functions. The parameter-specific effect of the extract suggests selective toxicity. This is an indication that the extract is not completely "safe" as an oral remedy.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19735182

Verkar ju, liksom många andra extrakt, inte vara direkt bra för lever och njurar.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 09:05   #12
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
eiselt har ju en kombo med fenugreek och bulbine.

feedbacken därifrån har främst varit mer fjong på saken och inte så mycket annat
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)