Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-23, 17:11   #1
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Proteinrik kost=kissa på natten?

Har käkat en proteinrik kost(2g/kg kroppsvikt) ett tag nu och märker av att jag alltid måste springa upp och kissa minst en gång per natt. Jag är dessutom fruktansvärt dehydrerad på morgonen så nu dricker jag ett glas vatten när jag går upp och kissar på natten. (Nej jag har inte diabetes mellitus eller insipidus).

Jag är fullt medvetet om att ett högt proteinintag leder till ökade mängder urin samt ökat vätskebehov. Någon annan som påverkas lika mycket av ett högt proteinintag? Tycker det är ganska jobbigt att inte längre kunna sova en hel natt utan att springa upp, så funderar således på att äta mindre protein.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 17:23   #2
JohPz
Registered User
 
JohPzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Karlstad
Inlägg: 590
Ohja ^^ När jag närmar mig 4g/kg kv och dessutom tagit en del shakes (mycket vätska) på kvällen kan det bli 3 ggr per natt ibland. Blir bättre om jag inte äter och dricker så mycket timmarna innan läggdags.
__________________
Give me sight beyond sight
JohPz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 17:53   #3
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Har käkat en proteinrik kost(2g/kg kroppsvikt) ett tag nu och märker av att jag alltid måste springa upp och kissa minst en gång per natt. Jag är dessutom fruktansvärt dehydrerad på morgonen så nu dricker jag ett glas vatten när jag går upp och kissar på natten. (Nej jag har inte diabetes mellitus eller insipidus).

Jag är fullt medvetet om att ett högt proteinintag leder till ökade mängder urin samt ökat vätskebehov. Någon annan som påverkas lika mycket av ett högt proteinintag? Tycker det är ganska jobbigt att inte längre kunna sova en hel natt utan att springa upp, så funderar således på att äta mindre protein.
Jag är uppe cirka 3 ggr / natt under diet. Med all sannolikhet p.g.a. högt proteinintag först och främst.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 18:02   #4
Silencer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Örebro
Inlägg: 2 127
Japp. På semestern käkade jag inte mycket protein, kissade inte mycket alls. Så fort jag kör högt proteinintag igen så pissas det som fan.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 18:09   #5
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Samma sak här. Undviker dock att dricka mycket under kvällen, problemet är att dricker man inte så känner man sig mer hängig morgonen därpå.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 18:23   #6
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Samma här. Blir det mycket protein vaknar jag oftast både pissnödig och törstig som fasen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Att ligga jävligt lågt i fettprocent har inte många fördelar... Man får inte ens ligga mer. Och skulle man få det så är det inte ens säkert att man orkar det...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 18:31   #7
Magganyo
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 175
Haha, så det är därför jag är så pissnödig på nätterna, good to know!
Magganyo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 18:32   #8
1684_
Registered User
 
1684_s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 2 608
samma här...1-2ggr om natten.. gott tecken?!
__________________
DM guld Diskuskastning 2005 * 5a av 25st 2005 Världsungdomsspelen F15 Diskus * DM guld Diskuskastning 2006 * DM guld Tyngdlyftning 2007 * U-SM guld Styrkelyft 2008 Kiruna * U-NM guld styrkelyft 2008 Norge

Sen försvann hon...
1684_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 18:46   #9
century
Registered User
 
centurys avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 723
Har aldrig upplevt det. Men alltså... Varför?! Njurpåverkan? Känns ju spontant inte så hälsosamt.
__________________
Journal - träning och bodyfitness!
century är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 18:58   #10
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Samma här. Hatar det! speciellt nu när man har en hund som väcker en 06.00 på morgonen.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 19:03   #11
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Fan vad bra att nån sa nåt, jag trodde jag blivit inkontinent, måste pissa typ kl 4 varje natt like clockwork.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 19:04   #12
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Det beror säkert rätt mycket på vätskan i proteindrinkarna. En grov tumregel är annars 100g extra protein ger ca 7dl mer urin. En normal tömning är ungefär 4dl.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 19:29   #13
JakeShaft
Registered User
 
JakeShafts avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 549
Nu äter jag i och för sig medicin som påverkar vätskemängd i kroppen. Jag vaknar aldrig på natten men jag kan å andra sidan kissa ut över 1 liter när jag vaknar, rekordet ligger på strax över 1,2 liter när jag gjort urinmätningar. Skaffa en större blåsa.
__________________
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
JakeShaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 20:09   #14
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Känns verkligen igen, och det är därför jag har minskat lite på proteinintaget (1.5-1.8 försöker jag ligga på) och på så sätt minskat antalet kisspauser
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 20:30   #15
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Samma sak här. Undviker dock att dricka mycket under kvällen, problemet är att dricker man inte så känner man sig mer hängig morgonen därpå.
Har haft extra mycket protein denna veckan och har känt mig bakis varenda morgon
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)