Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-02, 07:57   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Effekt av kolhydrat- och proteinintag på återhämtning efter rugbymatch

Citat:
Abstract In this study, we investigated the effect of ingesting carbohydrate alone or carbohydrate with protein on functional and metabolic markers of recovery from a rugby union-specific shuttle running protocol. On three occasions, at least one week apart in a counterbalanced order, nine experienced male rugby union forwards ingested placebo, carbohydrate (1.2 g · kg body mass(-1) · h(-1)) or carbohydrate with protein (0.4 g · kg body mass(-1) · h(-1)) before, during, and after a rugby union-specific protocol. Markers of muscle damage (creatine kinase: before, 258 ± 171 U · L(-1) vs. 24 h after, 574 ± 285 U · L(-1); myoglobin: pre, 50 ± 18 vs. immediately after, 210 ± 84 nmol · L(-1); P < 0.05) and muscle soreness (1, 2, and 3 [maximum soreness = 8] for before, immediately after, and 24 h after exercise, respectively) increased. Leg strength and repeated 6-s cycle sprint mean power were slightly reduced after exercise (93% and 95% of pre-exercise values, respectively; P < 0.05), but were almost fully recovered after 24 h (97% and 99% of pre-exercise values, respectively). There were no differences between trials for any measure. These results indicate that in experienced rugby players, the small degree of muscle damage and reduction in function induced by the exercise protocol were not attenuated by the ingestion of carbohydrate and protein.
J Sports Sci. 2011 Aug 1. Effect of combined carbohydrate-protein ingestion on markers of recovery after simulated rugby union match-play.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 08:39   #2
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Det kan innebära att när man är avancerad styrketränande med tränade muskler så har kroppen ingen akut nytta av protein och kolhydrater direkt efter träningen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 08:40   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, för muskeluppbyggnad efter styrketräning är protein avgörande. Det undersöktes inte här. Det är redan bevisat många gånger om.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 08:47   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, för muskeluppbyggnad efter styrketräning är protein avgörande. Det undersöktes inte här. Det är redan bevisat många gånger om.
Visst men antagligen inte om du redan har vältränade och mer eller mindre fullt utvecklad muskelmassa då som studien antyder klarar kroppen av det med maten man äter i de vanliga måltiderna och så kan det även vara förövrigt om man har god kosthållning.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 08:49   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Den här studien mätte inte proteinsyntes överhuvudtaget. Den antyder inget sådant.

Tvärtom har Wolfe och Tipton visat att vana styrketränare snarare kräver mer protein efter träning för att åstadkomma samma muskeluppbyggande effekt som tidigare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 08:59   #6
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den här studien mätte inte proteinsyntes överhuvudtaget. Den antyder inget sådant.

Tvärtom har Wolfe och Tipton visat att vana styrketränare snarare kräver mer protein efter träning för att åstadkomma samma muskeluppbyggande effekt som tidigare.
Visst en muskulös BMI > 30 styrketränande omsätter fruktansvärt mycket protein lite beroende på hur kosten ser ut. Men det säger inget om behovet efter träning om individen äter 400 gr protein med ordinarie matintag.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 08:59   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Inte den här studien heller. Du drar slutsatser som inte har något som helst att göra med vad som undersöktes här.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 09:10   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inte den här studien heller. Du drar slutsatser som inte har något som helst att göra med vad som undersöktes här.
Citat:
There were no differences between trials for any measure. These results indicate that in experienced rugby players, the small degree of muscle damage and reduction in function induced by the exercise protocol were not attenuated by the ingestion of carbohydrate and protein.
Det handlar om vad som i praktiken kallas träning och det praktiska resultatet förtäljer att om det verkar inte ha någon betydelse för den akuta återhämtningen.

Men du har så rätt att man tittade inte på proteinsyntesen i det specifika fallet.

Den här bör stärka antagandet om att under normala förhållanden regleras det här ypperligt av normal kosthållning.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2011-08-02 klockan 09:14.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 09:13   #9
DANNE1988
Registered User
 
DANNE1988s avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna, Sverige
Inlägg: 1 213
Fan vad kul studie Grub! Det här lär jag ta nytta utav, fast jag är ju inte så vältränad som dessa grabbar.
DANNE1988 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 09:20   #10
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av DANNE1988 Visa inlägg
Fan vad kul studie Grub! Det här lär jag ta nytta utav, fast jag är ju inte så vältränad som dessa grabbar.
ska du sluta med kosttillskott menar du?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 14:27   #11
DANNE1988
Registered User
 
DANNE1988s avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna, Sverige
Inlägg: 1 213
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
ska du sluta med kosttillskott menar du?
Nää. Men det är väl kul att kunna ta nytta utav sånt, kanske i framtiden. Men som jag skrev så är jag inte sådär vältränad så jag fortsätter med det jag håller på med just nu.
DANNE1988 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 14:40   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av DANNE1988 Visa inlägg
Nää. Men det är väl kul att kunna ta nytta utav sånt, kanske i framtiden. Men som jag skrev så är jag inte sådär vältränad så jag fortsätter med det jag håller på med just nu.
Han undrade väl vad du menade med "dra nytta av", när man nu inte såg någon skillnad mellan gruppen som fick kolhydrat+protein och gruppen som fick placebo.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 22:34   #13
DANNE1988
Registered User
 
DANNE1988s avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna, Sverige
Inlägg: 1 213
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Han undrade väl vad du menade med "dra nytta av", när man nu inte såg någon skillnad mellan gruppen som fick kolhydrat+protein och gruppen som fick placebo.
Förstod det, jag var nog lite oklar i vad jag menade. Men som det är nu så är det bara att köra på som jag gör.
DANNE1988 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)