Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2001-10-18, 08:55   #1
Gladiatorerna
Guest
 
Inlägg: n/a
Post Angående ägg

Hur många gram protein finns det i ägg? Utan ägg gulan och med?
  Svara med citat
Gammal 2001-10-18, 09:44   #2
cral
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

jag har förmodligen fel men jag tror det rör sig om ca 6 gram, troligtvis utan ägggula (tänk på att storleken på äggen skiljer sig markant åt)

Att rekommendera är "LättKesella", bra med proteiner, runt 30g vill jag ha för mig.
  Svara med citat
Gammal 2001-10-18, 15:23   #3
leffo
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Står på förpackningen, ett ägg väger ca 40-60 gram. Tror det är ca 10-12 gram per ägg (hela ägget).
  Svara med citat
Gammal 2001-10-18, 16:20   #4
Mahatma
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Kolla på kosttabeller i vänsterkolumnen.
  Svara med citat
Gammal 2001-10-18, 17:02   #5
hulken
Registered User
 
hulkens avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Skelleftehamn
Inlägg: 673
Post

Jag tror det rör sig om ca:4-5 gram i vitan och ca:3 gram i gulan,eller??
__________________

>>>>> Je Suis Fort <<<<<
hulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-10-18, 19:45   #6
Helen@
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Tyvärr inte Sthlm längre
Inlägg: 648
Post

100 gram äggula ger 359 kcal varav 16.4 gram protein, 33 gram!!! fett och 0,2 gram kolhydrater

100 gram äggvita ger 46 kcal varav 10.1 gram protein, 0 gram!!! fett och 1.2 gram kolhydrat

I ett normalstort ägg väger ungefär vitan 36 gram och då får Du 3.6 gram protein

En utmärkt proteinkälla tycker jag eftersom jag ej gillar tonfisk *smakar som kattmat luktar* *yack* men säger bara tyvärr till det....har försökt lära mig att äta det på alla sätt men men.....brukar göra äggviteomelett på ca 8 äggvitor, 0.5 dl minimjölk.....hyfsat gott men kanonkäk och så lite ris till det och en klick med lökkeso....
Helen@ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-10-19, 16:43   #7
H-L
Standard Medlem
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Uppsala
Inlägg: 74
Post

Har du aldrig provat svälja dom hela
H-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-10-20, 04:32   #8
Helen@
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Tyvärr inte Sthlm längre
Inlägg: 648
Post

Citat:
Har du aldrig provat svälja dom hela
Antar att Du menar råa?!

I den otillagade äggvitan finns ett speciellt protein (avidin), som har en otrolig förmåga att binda till B-vitaminet biotin. Upptaget av biotin blir därmed försämrat, men det krävs över 20 äggvitor om dagen under en längre tid för att det ska uppstå biotinbrist. Salmonellan är en större fara. Innan medlemskapet i EU hade vi bra kontroll över salmonellan i Sverige, mycket bättre än andra delar av Europa och USA. Idag importeras det mer ägg från övriga Europa, både i färdiga livsmedel och hela ägg. Dessutom är gränskontrollen inte helt tillfredsställande.

Svälja råa ägg??!! *tvi vale*
Helen@ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-10-20, 09:24   #9
Bison
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Fördelen enligt mig är att det går så jvla snabbt att hälla i sig ett par råa ägg. Sen så har ju ovanst skribent rätt i att det finns vissa risker bla salmonellan. Men största problemet med ägg är risken för gasbildningen.........
  Svara med citat
Gammal 2001-10-20, 15:39   #10
Spud
Registered User
 
Spuds avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: @home
Inlägg: 467
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Bison:
<STRONG>Fördelen enligt mig är att det går så jvla snabbt att hälla i sig ett par råa ägg. Sen så har ju ovanst skribent rätt i att det finns vissa risker bla salmonellan. Men största problemet med ägg är risken för gasbildningen.........</STRONG>

hoho, är najs att klunka råa ägg, se till att hela äggulan är intakt, sedan häller du i allting i munnen och sväljer det utan att krossa gulan...känns coolt, annars kan du krossa den i gommen innan du sväljer om du vill undvika känslan av en stor klump som slinker ner

men äkta män sväljer med gulan intakt
__________________
Still using all the muscles except the one that matters?
Spud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-10-20, 17:31   #11
leffo
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag brukar svälja en hel ägggula och två äggvitor. Det tar ett tag innan man lär sig att göra det på rätt sätt, men när man väl gjort det så smakar/känns det faktiskt inte ett dugg. Man måste försöka lägga hela klumpen bak i munnen och svälja på en gång. Misslyckas man är det inte så kul de första gångerna kanske..
  Svara med citat
Gammal 2001-10-20, 18:23   #12
Kjellstroem
Old School Kolozzeumare
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Ystad
Inlägg: 448
Post

Antar att alla har sett Rocky 1.

Väldigt god drink han kör på morgonen
4 råa ägg i ett glas, sen dricker det rakt upp och ner.
__________________
http://www.businessandpoker.com - Min blog.
Kjellstroem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-10-21, 00:22   #13
leffo
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Någon som vet om denatureringen av äggproteinen när man steker ägget gör att det biologiska värdet sjunker? Proteinerna koagulerar ju. Är upptaget sämre eller lika bra?
  Svara med citat
Gammal 2001-10-21, 01:58   #14
Helen@
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Tyvärr inte Sthlm längre
Inlägg: 648
Post

Denaturering

"Vitan i ett vanligt hönsägg innehåller många olika proteiner, i huvudsak albumin.
Upphettas äggvitelösningen till temperaturer över 60 grader blir proteinet svårlösligt och faller ut. Alla vattenlösliga proteiner uppför sig på detta sätt. Man säger att proteinet denatureras, vilket innebär att proteinet blir svårlösligt och de biologiska egenskaperna går förlorade. Vid denaturering bryts de svaga bindningar som stabiliserar sekundär och tertiärstrukturen. Uppvärmning har däremot ingen inverkan på primärstrukturen.
Denaturering sker också om proteinlösningens pH-värde ändras betydligt eller med vissa salter. Om proteinet kan återta sin struktur igen efter det att störningen avlägsnats är denatureringen reversibel.
Om man upphettar en äggvitelösning kraftigt och länge t.ex kokar ägg fälls proteinet ut fullständigt. Det koagulerar. Koagulering är irreversibel denaturering.
Koagulering inträffar också om joner av tungmetaller som kvicksilver, bly, kadmium och koppar får reagera med proteiner. Tungmetalljoner är därför mycket farliga för organismer. tungmetalljoner binds t ex till proteiner i äggvita och mjölk, Det förklarar varför äggvita och mjölk används som motmedel vid tungmetallförgiftningar."

Hittade det här på

web page

Kan kanske vara ett litet svar på Din fråga ang. denaturering *ja, ja, fina ord ska de va*
Där står även en hel del annat intressant om protein.......
Helen@ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-10-22, 18:51   #15
cral
Guest
 
Inlägg: n/a
Talking

hällde i mig 5 ägg...

tjejjen som satt bredvid mig höll på att kräkas - DET var däremot riktigt äckligt. ..så tänk på omgivningen..
  Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)