Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-05-15, 11:14   #1
alex111
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 302
Ang. Hjärtinflammation

Man har ju läst om risken att få hjärtinflammation genom att träna med mycket eller lite halsont eller att träna med hosta/förkylning. Men är det inte lite överdrivet? jag menar, jag känner otroligt många som alltid tränar med hosta och då är det högintensiv träning och inte styrka. De kör bara på även med förkylning eller rethosta.

Är det inte överdrivet om att man kan få hjärtinflammation just inom dessa gymforum och dylikt?
alex111 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 11:17   #2
SiSenior
Registered User
 
SiSeniors avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: aldrig hemma
Inlägg: 2 602
Vadå överdrivet? Visst är risken väldigt liten men den finns där, räcker inte de?
__________________
Efter orkanen Irene blåst ner halva New York sågs detta på facebook:
Citat:
Irene: Such a bad week to have my name! LOL!
Robert: Yeah, after this weekend I can say I have been blown by two Irenes.
Irene: SHUTUP ROB! jeez, that was in highschool!
Robert: People don't forget natural disaster ;D
SiSenior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 11:18   #3
Zorgus
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 562
Det intressanta enligt mig är ju varför en del klarar sig och andra åker dit (får hjärtmuskelinflammation) när de tränar med bakterier/virus i kroppen. Vet man med sig att man lätt blir skadad och ofta är sjuk då tror jag att man ska vara mycket försiktig med att träna vid krasslighet/ont i halsen etc än om man vet med sig att man har ett starkt immunförsvar. Fast avhållsamhet är väl bäst ändå i båda fallen, men jag tror det finns individuella skillnader här, men när man ska ge råd kan man inte ta hänsyn till sånt utan råden är samma för alla, för att göra det enkelt.

Senast redigerad av Zorgus den 2011-05-15 klockan 11:20.
Zorgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 11:20   #4
limenka
OLare
 
limenkas avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 6 291
Nej det är inte överdrivet. Varför skulle någon riskera en tidig dög (i första fall) eller lång frånvaro pga ett sketet pass? Jag kommer aldrig mer träna med ont i halsen då jag omöjligt kan veta om det är det specifika viruset (bakterien?) som jag bär på.
__________________
Reality Hits You Hard Bro
limenka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 11:46   #5
klupknum
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 130
Jag brukar inte ge upp träningspass för en förkylning eller något, nog för att jag bara tränat seriöst i 5 månader så jag vill inte missa ett pass, men jag har också ett riktigt bra immunförsvar, har inte haft någon feber på säkert 3-4 år och jag blir sällan sjuk, det må vara dumdristigt och jag lär vara övermodig men jag känner inte för att missa något pass för något så litet.
klupknum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 11:48   #6
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Nej det är inte överdrivet. Varför skulle någon riskera en tidig dög (i första fall) eller lång frånvaro pga ett sketet pass? Jag kommer aldrig mer träna med ont i halsen då jag omöjligt kan veta om det är det specifika viruset (bakterien?) som jag bär på.
Specifikt virus? Det finns väl inget specifikt "hjärtmuskelinflammation"-virus.

Om man har en infektion (oavsett vilken) i kroppen är det väl inte speciellt långsökt att tänka sig att den kan transporteras runt i kroppen med blodet. Blodet passerar genom hjärtat. Tränar man och har hög puls ökar genomströmmningen. Har man otur får infektionen/viruset/bakterien fäste på fler ställen, tex hjärtat. Jag skulle ju även kunna tänka mig att ett hjärta är mer mottagligt för infektioner medans det ansträngs.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 12:10   #7
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Citat:
Ursprungligen postat av sisenior Visa inlägg
vadå överdrivet? Visst är risken väldigt liten men den finns där, räcker inte de?

+1!
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 12:19   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av alex111 Visa inlägg
Men är det inte lite överdrivet? jag menar, jag känner otroligt många som alltid tränar med hosta och då är det högintensiv träning och inte styrka.
Jag med. Och en av dom dog.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 12:29   #9
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av alex111 Visa inlägg
jag menar, jag känner otroligt många som alltid tränar med hosta och då är det högintensiv träning och inte styrka. De kör bara på även med förkylning eller rethosta.
"Två fel gör inte ett rätt" känns applicerbart.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 13:05   #10
mn8eii
Capt. Awesome
 
mn8eiis avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Specifikt virus? Det finns väl inget specifikt "hjärtmuskelinflammation"-virus.

Om man har en infektion (oavsett vilken) i kroppen är det väl inte speciellt långsökt att tänka sig att den kan transporteras runt i kroppen med blodet. Blodet passerar genom hjärtat. Tränar man och har hög puls ökar genomströmmningen. Har man otur får infektionen/viruset/bakterien fäste på fler ställen, tex hjärtat. Jag skulle ju även kunna tänka mig att ett hjärta är mer mottagligt för infektioner medans det ansträngs.
Precis som du säger finns det en hel del virus och bakterier som kan ge hjärtmuskelinflammation. En stor majoritet av fallen orsakas dock av ett virus som heter coxsackie.
mn8eii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 13:09   #11
Ajin
Registered User
 
Ajins avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: London, UK
Inlägg: 288
Det ar val bara en fraga (generellt sett) om sannolikheten att aka pa hjartinflammation. Visserligen kan den vara lag aven om du ar sjuk (och olika fran person till person), sa ar det inte vart risken.
__________________
MMA Fighter.
Stockholm Shoot/Fighter Centre.
London MMA Clinic.
Ajin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 13:12   #12
limenka
OLare
 
limenkas avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 6 291
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Specifikt virus? Det finns väl inget specifikt "hjärtmuskelinflammation"-virus..
Det ska stå i plural..
__________________
Reality Hits You Hard Bro
limenka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 13:49   #13
tdaman
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 128
är 19 år gammal och resonerade precis likadant som dig för drygt 6 månader när jag hade lite halsont. Varför skulle det just hända mig? man trodde man var odödlig och att det aldrig skulle hända en själv. Var en otäck upplevelse när man vaknade upp dagen efter med smärta o bröstet så man inte kunde gå upp själv från sängen. Låg inne 2 veckor och kunde inte träna på 2,5 månad. Nu 6 månader senare är jag inte fullt återställd, har mycket rester kvar som märks än idag.

Skulle jag kunna spola tillbaka tiden hade jag vilat upp mig en vecka hellre än att va borta 2,5 månad, ett misstag som jag hoppas inte ni andra gör. Tack för mig.
tdaman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 13:58   #14
spange
Nu kan jag inte byta
 
spanges avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Falun
Inlägg: 1 418
och varför träna när man är sjuk även om man bortser från risken för en peri/myokardit? passet ger inte ett skit. Ofta resulterar det bara i att förkylningen hänger sig kvar längre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
0,5kg...
En halv liter kiss väger 0,5 kg.
spange är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 14:00   #15
SiSenior
Registered User
 
SiSeniors avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: aldrig hemma
Inlägg: 2 602
Citat:
Ursprungligen postat av tdaman Visa inlägg
är 19 år gammal och resonerade precis likadant som dig för drygt 6 månader när jag hade lite halsont. Varför skulle det just hända mig? man trodde man var odödlig och att det aldrig skulle hända en själv. Var en otäck upplevelse när man vaknade upp dagen efter med smärta o bröstet så man inte kunde gå upp själv från sängen. Låg inne 2 veckor och kunde inte träna på 2,5 månad. Nu 6 månader senare är jag inte fullt återställd, har mycket rester kvar som märks än idag.

Skulle jag kunna spola tillbaka tiden hade jag vilat upp mig en vecka hellre än att va borta 2,5 månad, ett misstag som jag hoppas inte ni andra gör. Tack för mig.
Dessa historier är alltid bra för folk att höra. Vissa behöver dessa historier för att skit i att träna och vila någon extra dag istället. "Det är lätt att vara efterklok", som den dumme sa.

Hoppas du blir helt återställd
__________________
Efter orkanen Irene blåst ner halva New York sågs detta på facebook:
Citat:
Irene: Such a bad week to have my name! LOL!
Robert: Yeah, after this weekend I can say I have been blown by two Irenes.
Irene: SHUTUP ROB! jeez, that was in highschool!
Robert: People don't forget natural disaster ;D
SiSenior är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)