Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-27, 23:01   #1
Tollesson
Registered User
 
Tollessons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 167
Osymetri i axlar efter luxation...

Hejsan folket!

Jo det är så att i oktober förra året råkade jag ut för en axelleds luxation(den gick ur led) i vänster axel vid hantelpress liggande.
Jag gjorde som läkaren sa och avstod från all ansträngning av axeln i 2 veckor, sedan började jag rehabträna den i ca 4-5 veckor.
Jag kände mig helt återställd efter detta och började öka i vikterna mer och mer.
Efter ett tag började jag känna smärta i axelleden igen och jag såg över min teknik och utförande i olika övningar.
Smärtan satt dock kvar och nu ganska nyligen har jag märkt att axeln som gick ur led(vänstra) hänger längre ner än den högra.
Då menar jag klart synbart. Forskade mer i det och gick till sjukgymnast för att få lite hjälp med övningar som är att föredra etc,
hon verkade inte helt kunnig på området för att vara ärlig men kollade symmetri på musklerna runt axlarna och upptäckte att det
är en stor skillnad vilket antagligen är anledningen till smärtan och hänget.

Så.. nu undrar jag om det finns någon där ute som har koll på detta område, kanske varit ute för det själv eller bara ligger på kunskap
om hur jag kan lägga upp träningen för att återfå jämnstyrka i axlarna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 009.jpg (53.5 KB, 59 visningar)
Tollesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 08:45   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Jag har precis likadant. Min ena axel "hänger" lite lägre, har haft den ur led x antal gånger. Jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 09:27   #3
BigSyke
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 38
Ts: Du menar att vänstra lateral delen "hänger" typ 2 cm längre ner än högra?

Om det är det så tycker jag det är knappt märkbart. Tog mig en tid att lokalisera det. Tror inte folk lägger märke till det i vardan.
BigSyke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 11:38   #4
Tollesson
Registered User
 
Tollessons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 167
Här är en till bild där det visar i avslappnat läge framifrån.
Kolla axlarna i förhållande till det helt vågräta svarta sträcket.

Och det är alltså inte utseendet jag är orolig över, om andra ser det eller inte.
Det jag är orolig över är att det smärtar i vänster axel vid tyngre belastning av leden.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 001 [800x600].JPG (137.4 KB, 55 visningar)
Tollesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 11:58   #5
Fidelity
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 16
Jag har precis likadant fast på min högra axel, jag har även kollat upp med en läkare och enligt henne, så länge det inte gör ont så kan du inte göra mycket, hon rekommenderade uppvärmning av rotatorcuffarna, men att den hänger ner är för att muskelfästena sitter olika.

Sedan jag började med uppvärmning så har det onda försvunnit, så jag tycker du ska prova lite för att se om det hjälper, dock värt att notera är att min axel aldrig har gått ur led, jag föddes som ett "freak" :P
Fidelity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 13:19   #6
Tollesson
Registered User
 
Tollessons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 167
Jo aa okej, det låter ju som något, att muskelfästena sitter olika. Men kan dom verkligen flytta på sig?:P Eller det kanske de kan efter en luxation?
Som jag gör nu kör jag rotatorcuff 2 dagar i veckan, 6 set utåt och 6 set innåt på lätta vikter. Känner inte att jag fått någon direkt förbättring av det dock:/
Men jag har dock avslutat passet med det. Ska testa värma med det ett tag


Här har ni bilder 16 januari-10 Ungefär ett år sedan, ingen skillnad där att märka och den andra är 20 juni-09 i början av träningen, inte heller där någon skillnad.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 16 januari.jpg (35.4 KB, 40 visningar)
Filtyp: jpg 20 juni.jpg (41.1 KB, 42 visningar)
Tollesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 23:19   #7
BigSyke
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 38
Ja man ser nu på den andra bilden du posta.
Tror det kommer bli bättre när du tränar upp axlarna.

Good luck
BigSyke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)