Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2002-06-18, 21:59   #1
Pretender
Registered User
 
Pretenders avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Inlägg: 1 034
Question kcal stuff...

testar för första gången att "deffa", mao. minska underhudsfettet. Kör morgonpromenader innan frukost på drygt 1 h, men det krävs visst även ändringar med kosten (från vad jag har förstått)...

Har lite problem med att räkna kcal och så (då det oftast inte är jag som fixar varma måltider). Iaf lite fakta: är 19 år, 190cm, 78 kg - hur mkt kcal måste jag äta /dygn under en "deff-period"?

Detta är vad jag käkar nu:
Frukost: 4 grova mackor med endast tunn skinka + 500g lättyoggi
Mellanmål 1: 500g lättyoggi
Lunch: kyckling/korv/köttfärs med pasta/ris/potatis
Mellanmål 2: 4 grova mackor
Middag: se Lunch

Oftast hinner jag inte med 2 varma mål/dag, eftersom det är sommarlov och jag vaknar vid 13-tiden

Aningen svårt att räkna ut kcal-intag utifrån det jag skrev, men alla tips uppskattas!

Tacksam för alla svar

//Pretender
Pretender är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-19, 08:57   #2
Munter
Butter
 
Munters avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 138
Post

Hm det där var inte många rätt. Använd sökfunktionen och se vad alla andra käkar under deffen. Det där som kallas 'protein', sägs vara bra men jag har ingen aning om hur man får i sig sådant. :p
__________________
][\/][uskel ][\/][unter
Commencing operation snake ape - Snake (David Hayter)
Munter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-19, 09:07   #3
Daemon
Registered User
 
Daemons avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: 054
Inlägg: 468
Post

Det är inte svaret på din fråga men...

Vad sägs om att lägga på deig lite vikt innan du försöker dig på en deff??
190cm och 78kg, det kan inte finnas altför mycket att deffa fram??

Börja med att lära dig att äta, väx, och sen deffa!

Detta inlägg är skrivet i all välmening.
//Daemon
__________________
"I have not fought my way to the top of the foodchain to be a vegetarian"
Daemon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-19, 09:29   #4
Munter
Butter
 
Munters avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 138
Post

Instämmer helt och hållet med ovanstående.
__________________
][\/][uskel ][\/][unter
Commencing operation snake ape - Snake (David Hayter)
Munter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-19, 11:01   #5
Pretender
Registered User
 
Pretenders avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Inlägg: 1 034
Post

Daemon>> tro det eller ej, men jag vägde bara 68 kg för drygt ett år sedan
Tänkte bara att det skulle vara kul att se om man kan få fram vissa defenitioner tydligare (typ magmusklerna)

Munter>> vad menar du med "där var inte många rätt" - du har inte lust att säga vad som inte är rätt? Vore hyggligt

//Pretender
Pretender är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-19, 11:32   #6
ekim
Mycket Flitig Medlem
 
ekims avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Inlägg: 127
Post

Vet inte om du är seriös eller inte men jag svarar ändå.Jag är i din längd och vägde 78kg när jag börja träna lite smått, alltså rejäl undervikt.Tycker absolut inte att du ska deffa nu inte bulka heller för den delen skynd lagom är bäst så slipper man bli fet.

Prova att byta ut yoggin mot 500gram keso istället lägg till frukter av valfritt slag.
Korv är inte mycket att ha så bort med den,kyckling är bra minst 200 gram och ett glas mjölk kan du trycka i dig,Be om att få lax då och då ifall du har nåt inflytande över matlagningen.Grovt bröd är bra lägg till tonfisk med eller utan olja 2st burkar det är inte äckligt dom som gnäller schopar sig bara.

Försök att äta var tredje timme ingen katastrof om det går fyra,kan tom vara bra beror på vad man är uteefter men helst inte mer. Sedär ett helt ovetenskapligt ihop knopatt kost schema svårare än så behöver du inte göra det för dig själv nu ibörjan testa ett tag och när du vant dig vid att äta så där kan man fixa till kosten ytterligare.
ekim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-19, 11:48   #7
ivandrago
Chip Rommel fan no 1
 
ivandragos avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: stockholm
Inlägg: 1 661
Post

deffa är riktigt tråkigt och hårt om man inte är superdupermotiverad.. Om du inte känner dig tjock så finns det ingen direkt poäng att deffa än.. Bygg istället, men bulka inte för den skull.. Ät bra mat, dvs inte korv, och träna hårt så får du muskler men blir inte tjockare.

Visst kan det vara bra att prova att deffa som ett test av ens personlighet, men det kan även förstöra mycket motivation och träning om man inte får de resultat man väntar sig...


Att bygga muskler däremot är betydligt roligare!!
ivandrago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-19, 12:05   #8
Pretender
Registered User
 
Pretenders avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Inlägg: 1 034
Post

Frazze: tackar mjukast för ditt svar, hjälpte mkt. Ska nog testa det du sa (lugnar mig med deffen)...
Ger kanske inte intrycket av att vara seriös men jag tar träning på största allvar

Ska jag även lägga ned all träning av fettförbränning/konditionsuppbyggande form? Eller funkar det som ett bra komplement till den övriga träningen?

//Pretender
Pretender är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-19, 15:20   #9
Munter
Butter
 
Munters avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 138
Post

Citat:
Munter>> vad menar du med "där var inte många rätt" - du har inte lust att säga vad som inte är rätt? Vore hyggligt
Jag tänkte mest på att du knappt får i dig något protein, inget illa menat. Ersätt youghurt och mackor med gröt och proteinshakes, t.ex. Men som sagt...du gör nog bäst i att bygga lite massa först med tanke på din ringa vikt för längden, och då skulle du definitivt behöva mer protein.
__________________
][\/][uskel ][\/][unter
Commencing operation snake ape - Snake (David Hayter)
Munter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-20, 10:39   #10
Stålkrull
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2001
Ort: 08
Inlägg: 85
Post

Renodlad fettförbränning och konditionsuppbyggning är två olika saker, även om de ofta påverkar varandra. Mitt råd är att avstå från fettförbränningsträning och träna” måttlig” kondition t.ex. genom intervallträning vilket inte bränner så mycket energi och fortsätt att styrketräna. Du behöver all energi till muskeluppbyggnad. Vidare ska du öka proteinintaget markant.

//Janne
Stålkrull är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-21, 19:01   #11
razores
Mycket Bitig edlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Helsingborg
Inlägg: 343
Post

Stålkrull: Intervall träning bränner ju mer energi än t ex morgonpromenader. För intervaller så har du ju (förhoppningsvis) högre puls och då går det åt mer energi. Samtidigt för du bättre kondition vilket i sin tur gör att du får lägre vilopuls som sedan resulterar i en högre "vilande" Förbräning.
Dock vet jag inte huruvida det bränner mer fett men mer energi kräver det ju. Så har jag iallfall läst mig till. Rätta mig om jag har fel...
__________________
- min klocka börjar sitta riktigt tight nu...-
razores är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)