Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-11, 16:47   #1
Numse
Registered User
 
Numses avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Göteborg, Alingsås
Inlägg: 2 621
Ont inne i bröstet - svårt att andas

Jag vet inte om ni brukar få det, men ibland händer det att jag får riktigt ont någonstans i bröstet (olika ställen) och får svårt att andas. Det onda är på en liten specifik punkt och det går inte att dra djupa andetag eller andas ut helt. Man får ta små andetag tills det släpper helt enkelt. Ibland går det fort men ibland kan det hålla i sig i 1-2 timmar. Händer rätt sällan. Mitt ex sa att det hände henne också ibland.

Grejen är att det inte hänt mig på länge. Och nu har det hänt under två pass den senaste veckan. Båda gångerna på en punkt mitt i bröstet, lite till höger. Ej de yttre musklerna då jag inte känner något när jag trycker mot bröstet med handen, känns som att det är innanför revbenen. Har inga problem att träna vidare, men det är jobbigt att andas tills det släpper.. gör ont så in i helvete om man försöker andas ut helt.

Undrar om ni vet vad det är och ifall det kan vara träningsrelaterat?
__________________
Avdankad Gymråtta
Numse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 18:27   #2
Slarvpelle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 15
Jag brukar få så om jag är påväg att bli förkyld eller andats in mycket kall (torr) luft.

Men om du fått det flertalet gånger under en kort period är det nog värt att kolla upp.
Slarvpelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 19:01   #3
Kei Landin
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 129
Jag har hört från en läkare att en överdosering av koffein kan sätta tryck på bröstet. Det är inte så att du har börjat ta koffein eller någon pwo på sistonde, eller ökat dosen?
Kei Landin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 19:03   #4
Numse
Registered User
 
Numses avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Göteborg, Alingsås
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Slarvpelle Visa inlägg
Jag brukar få så om jag är påväg att bli förkyld eller andats in mycket kall (torr) luft.

Men om du fått det flertalet gånger under en kort period är det nog värt att kolla upp.
Nja, två gånger den här veckan. Innan dess var det månader sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Landin Visa inlägg
Jag har hört från en läkare att en överdosering av koffein kan sätta tryck på bröstet. Det är inte så att du har börjat ta koffein eller någon pwo på sistonde, eller ökat dosen?
Äter inget koffein alls och har inte gjort på flera månader. Intar bara EAA, omega-3 och vitaminer som tillskott.
__________________
Avdankad Gymråtta
Numse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 19:20   #5
Pjotor
Vill bli starkare
 
Pjotors avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 779
Händer det på en specifik punkt så gissar jag att det kan vara en muskel som krampar. Det sitter muskler mellan revbenen som hjälper till i andningen, och att de kan krampa är inget konstigt.

Det kan också vara någon liten vävnadsskada, antingen mjukdelar eller ben. Svårt att säga.

Kan du berätta om det uppstår vid specifika övningar eller rörelser?
__________________
Fruktsalladsträning

Citat:
Ursprungligen postat av fiskebulle Visa inlägg
Jag tycker du ska lyssna på Pjotor, han har oftast alltid rätt.
Pjotor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 19:23   #6
Gizmo
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 33
Känner igen symptomen. Har vid ett flertal tillfällen utspritt på många år upplevt en stickande känsla i bröstet, i närheten av hjärtat som inte kan beskrivas på något bättre sätt än att det känns som att någon stuckit en kniv i bröstet på en varpå det gör brutalt ont var gång man andas för djupt. Sist jag kan minnas att jag upplevde det var under en flygtur (kan då ha berott på att vi befann oss högt över marken?).

Turligt nog brukar mitt gå över efter cirkus 10-30min och har inte känt av det på bra över ett år nu.

Förhoppningsvis är det inget allvarligt men det kanske är något att kolla upp (liten pik åt mig själv där om jag känner av det någon mer gång).
Gizmo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 19:24   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Muskelkramp sätter jag min tia på då det inte gör konstant ont utan i vissa lägen, som när du andas in djupt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 20:00   #8
Sandö
Registered User
 
Sandös avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Väröbacka
Inlägg: 838
Jag har också fått nåt liknande någongång, så vi kan ju konstatera att det inte är jätteovanligt iaf...om det är någon tröst.
__________________
Jag krossade mina första delmål!! Se mig mosa dom nya! Träningsjournal!

Mål innan 1/8-10 (Nuvarande):
Bänk 3 x 130kg (1 x 115kg) Knäböj 3 x 140kg (3 x 120kg) Marklyft 3 x 180kg (3 x 180kg) Styrkevändning 1 x 120kg (1 x 100kg)
Sandö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 20:07   #9
mSAARI
Registered User
 
mSAARIs avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 253
Samma här, händer lite nu och då faktiskt, nån gång på träning men det är mest när jag inte tränar det blir.
__________________
//Marcus
mSAARI är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 20:11   #10
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Gizmo Visa inlägg
Känner igen symptomen. Har vid ett flertal tillfällen utspritt på många år upplevt en stickande känsla i bröstet, i närheten av hjärtat som inte kan beskrivas på något bättre sätt än att det känns som att någon stuckit en kniv i bröstet på en varpå det gör brutalt ont var gång man andas för djupt. Sist jag kan minnas att jag upplevde det var under en flygtur (kan då ha berott på att vi befann oss högt över marken?).

Turligt nog brukar mitt gå över efter cirkus 10-30min och har inte känt av det på bra över ett år nu.

Förhoppningsvis är det inget allvarligt men det kanske är något att kolla upp (liten pik åt mig själv där om jag känner av det någon mer gång).
Det där upplever jag till och från med jämna mellanrum
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 20:22   #11
Numse
Registered User
 
Numses avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Göteborg, Alingsås
Inlägg: 2 621
Va skönt, verkar som att det inte är ovanligt då Jag tror att det är rena tillfälligheter att jag känt av det under träning, har aldrig hänt förr.

Men fy fan så ont det gör. Fick det en gång för ett år sedan du jag knappt kunde andas alls, var lagom panikartat. Oftast så brukar man iaf kunna ta halva andetag.
__________________
Avdankad Gymråtta
Numse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 21:03   #12
Gabriel174
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 3 910
Händer mig ibland med, fast aldrig "fastnat" i två timmar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Gpajpen Visa inlägg
Smyg upp på han och ta strypgrepp nån gång då. Viska i hans öra "din tid är över".
Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
Gabriel174 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 21:06   #13
Numse
Registered User
 
Numses avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Göteborg, Alingsås
Inlägg: 2 621
Har bara haft det så länge en gång och det var under passet i torsdags. Antar att det inte släppte lika snabbt pga att jag fortsatte köra på.
__________________
Avdankad Gymråtta
Numse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 21:09   #14
grakka
tyyngaste!
 
grakkas avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 358
Händer sällan men ibland. Har hört av en kiropraktor att det är nerver (tror att det var nerver) som kommer i kläm mellan revbenen på något vis. Det låter logiskt med tanke på att det gör ont när man andas ut eller in djupt samt att det oftast inträffar i samband med något fysiskt ansträngande.
grakka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 22:33   #15
F.W.Y.H
Registered User
 
F.W.Y.Hs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Stockholm, Traneberg!
Inlägg: 244
Jag får också väldigt ont i bröstet, vid träning då när det börjar blir tungt!

Hjärtat rusar och jag är tvungen att släppa stången eller hanteln och sätta mig ner.
F.W.Y.H är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)