Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-08, 20:33   #1
Phille
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Greklaved
Inlägg: 213
Ben 2 gånger i veckan+kondition för mycket?

Tja, vi leker med tanken, att jag skulle köra 4 halvkroppspass i veckan+2 intensiva intervallpass, detta betyder att benen skulle få sig en genomkörare 4 gånger (?), och 2 dagar i rad minst 1 gång. Borde jag då plocka bort 1 benpass och i stället köra ett lite hårdare (om så kan man t.ex köra både benpress och böj samma tillfälle eller ska man endast välja en av dessa?).

En annan sak jag undrar över, är det bäst att lägga in ett benpass före eller efter ett sprintpass?

tack,
Phille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-08, 21:00   #2
Hejnomax
Registered User
 
Hejnomaxs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 505
Det är bättre att dra ner på volymen på ben(styrke)passen än att bara köra ett pass tycker jag. Kanske lite böj i ett av överkroppspassen? Tror man tjänar otroligt på att köra ben 2 ggr/vecka.
Hejnomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-08, 21:04   #3
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Ingen kan ge en bättre utvärdering av upplägget än du själv. Bara att testa och se hur det känns.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-08, 21:05   #4
nlsn
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 105
Benträning efter sprintpasset, om du nu vill få någon effekt av sprinten
nlsn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-08, 21:10   #5
JoeyP
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 3 951
Intressant!

Kör just nu 2 överkropp + 1 underkropp!

Kanske borde slänga in 3tunga set böj i ett av överkropps passen?
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-08, 21:11   #6
Phille
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Greklaved
Inlägg: 213
tack för svar alla, får som ni sa testa lite och se hur det går :p
Phille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 08:29   #7
Hejnomax
Registered User
 
Hejnomaxs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 505
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP Visa inlägg
Intressant!

Kör just nu 2 överkropp + 1 underkropp!

Kanske borde slänga in 3tunga set böj i ett av överkropps passen?
Jag har redan svarat i tråden men jag tycker absolut det är en bra ide! Mina ben växte riktigt bra av ett liknande upplägg. Dessutom känns överkroppsövningarna rätt chill efter böjjen
Hejnomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 08:57   #8
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Citat:
Ursprungligen postat av Phille Visa inlägg
Tja, vi leker med tanken, att jag skulle köra 4 halvkroppspass i veckan+2 intensiva intervallpass, detta betyder att benen skulle få sig en genomkörare 4 gånger (?), och 2 dagar i rad minst 1 gång. Borde jag då plocka bort 1 benpass och i stället köra ett lite hårdare (om så kan man t.ex köra både benpress och böj samma tillfälle eller ska man endast välja en av dessa?).

En annan sak jag undrar över, är det bäst att lägga in ett benpass före eller efter ett sprintpass?

tack,
som tidigare personer sagt. prova dig fram.

Annars är kanske defrancos WS4SB II ett program som kan intressera herren? det ser då ut som att allt som du frågar efter finns inräknat i det upplägget.

http://www.defrancostraining.com/art...rds-part2.html

Där har du (i veckan):
-1 Agilitypass
-1 Tungt överkroppspass
-1 Tungt underkroppspass
-1 Sprintpass
-1 Reps överkroppspass
-1 strongman conditioningpass (nog bytas mot 1 lätt benpass).

Funderar själv lite lätt på att prova detta upplägg i sommar.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 09:21   #9
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Om du vill bli en snabbare sprinter bör du inte träna sprintträning direkt efter tunga ben. Du kommer bli bättre på att sprinta när du är jävligt trött i benen vilket är bra om du har en idrott som fotboll där det krävs att kunna sprinta bra när man är trött också.
Men din maximala sprintförmåga förbättrar du bättre om du är utvilad i benen.
Bättre att göra det en annan dag eller före iså fall.
__________________
Instagram fredriksoderberg
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 10:42   #10
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Om du vill bli en snabbare sprinter bör du inte träna sprintträning direkt efter tunga ben. Du kommer bli bättre på att sprinta när du är jävligt trött i benen vilket är bra om du har en idrott som fotboll där det krävs att kunna sprinta bra när man är trött också.
Men din maximala sprintförmåga förbättrar du bättre om du är utvilad i benen.
Bättre att göra det en annan dag eller före iså fall.

Håller helt klart med det du skriver. Men jag vet inte riktigt om du menar att det skulle vara bra/fördelaktigt att sprinta efter man kört tunga ben om man är t ex fotbolls spelare? I såna fall kan jag inte hålla med om det påståendet.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 11:47   #11
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
Håller helt klart med det du skriver. Men jag vet inte riktigt om du menar att det skulle vara bra/fördelaktigt att sprinta efter man kört tunga ben om man är t ex fotbolls spelare? I såna fall kan jag inte hålla med om det påståendet.
Varför inte? Jag förklarade varför det är bra att träna sprintträning även när man är slut i benen. Nu får du förklara varför det inte är bra.

En fotbollsspelare måste kunna sprinta som en galning när mjölksyran finns där och benen är totalt slutkörda också.
Givetvis är det en del av total träning att tränan sprint vid det tillfället och inte ENBART sprintträning när man är slut i benen...
__________________
Instagram fredriksoderberg
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 12:58   #12
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Varför inte? Jag förklarade varför det är bra att träna sprintträning även när man är slut i benen. Nu får du förklara varför det inte är bra.

En fotbollsspelare måste kunna sprinta som en galning när mjölksyran finns där och benen är totalt slutkörda också.
Givetvis är det en del av total träning att tränan sprint vid det tillfället och inte ENBART sprintträning när man är slut i benen...

Visst, jag kan hålla med dig om att det kan vara en bra idé att träna sprints när man är trött i benen. Men då blir det inte snabbhetsträning vi pratar om utan mer någon blandning av tolerans/produktionsträning. Sen måste man också påpeka att det är en sak att vara konditionsmässigt trött på fotbollsplanen och en helt annan att vara trött efter ett gympass.

Utmattningen i kroppen/benen är sannolikt mycket större efter ett gympass och cns är troligen också mer utröttat efter ett gympass än efter (eller i slutet) av en konditionsträning vilket ökar skaderisken och även minskar explosiviteten. Just sprints och plyometrisk träning går ju ut på att förbättra nervsystemets förmåga att utveckla kraft varför det inte på något sätt kan anses vara optimalt att träna sprints när CNS redan är utmattat.

Som jag upplever det är möjligheten att använda SSC starkt nedsatt efter ett hårt gympass medan man i slutet av träningar (dock basket) fortfarande kan använda sig av SSC.

För att avsluta så kan jag citera aerob och anaerob träning "Snabbhetsträning bör alltid utföras i ett utvilat tillstånd och i början av träningspass".
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 13:49   #13
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
Visst, jag kan hålla med dig om att det kan vara en bra idé att träna sprints när man är trött i benen. Men då blir det inte snabbhetsträning vi pratar om utan mer någon blandning av tolerans/produktionsträning. Sen måste man också påpeka att det är en sak att vara konditionsmässigt trött på fotbollsplanen och en helt annan att vara trött efter ett gympass.

Utmattningen i kroppen/benen är sannolikt mycket större efter ett gympass och cns är troligen också mer utröttat efter ett gympass än efter (eller i slutet) av en konditionsträning vilket ökar skaderisken och även minskar explosiviteten. Just sprints och plyometrisk träning går ju ut på att förbättra nervsystemets förmåga att utveckla kraft varför det inte på något sätt kan anses vara optimalt att träna sprints när CNS redan är utmattat.

Som jag upplever det är möjligheten att använda SSC starkt nedsatt efter ett hårt gympass medan man i slutet av träningar (dock basket) fortfarande kan använda sig av SSC.

För att avsluta så kan jag citera aerob och anaerob träning "Snabbhetsträning bör alltid utföras i ett utvilat tillstånd och i början av träningspass".
Visst är det ett faktum att elasticiteten kan påverkas negativt av tung styrka, men det beror på individens utgångsläge och typ av träning. Boldon/Greene ex körde enligt egen tränare styrka fm och sprint em pga att "sprinting comes natural to these guys".

Det här med CNS-utmattning är också en sak som inte är helt generell, och troligen blir den centrala utmattningen betydligt större av just utmattande träning (där förvisso långa sprints kan ingå), medan explosiv träning långt från utmattning troligtvis orsakar mer perifer trötthet.

Här ett exempel, kanske inte det bästa världen skådat, men dock, där deltagarna körde 12x40m/30sek vila, dvs en kort sträcka där nervsystemet inte tvingas till så extremt kompenserade och uttröttande frekvenser.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20358218
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Att ligga jävligt lågt i fettprocent har inte många fördelar... Man får inte ens ligga mer. Och skulle man få det så är det inte ens säkert att man orkar det...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 15:17   #14
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Visst är det ett faktum att elasticiteten kan påverkas negativt av tung styrka, men det beror på individens utgångsläge och typ av träning. Boldon/Greene ex körde enligt egen tränare styrka fm och sprint em pga att "sprinting comes natural to these guys".

Det här med CNS-utmattning är också en sak som inte är helt generell, och troligen blir den centrala utmattningen betydligt större av just utmattande träning (där förvisso långa sprints kan ingå), medan explosiv träning långt från utmattning troligtvis orsakar mer perifer trötthet.

Här ett exempel, kanske inte det bästa världen skådat, men dock, där deltagarna körde 12x40m/30sek vila, dvs en kort sträcka där nervsystemet inte tvingas till så extremt kompenserade och uttröttande frekvenser.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20358218

Jaja sprinters i världsklass är ju en sak. Det är ju i princip samma sak som att jag som är bsaket spelare kör benträningen på förmiddagen och har basketträning på kvällen.

Det jag menade nu och det vi pratade om i tråden var sprints direkt efter styrketräning (så som jag uppfattade det i af). Att träna sprints, om man nu är sprinter, eller sin egen sport senare samma dag efter att man gymmat ser jag inte som någon nackdel utan det kan nog till och med vara en fördel även fast man brukar vara rikigt trött i benen och även ryggen om man kört tung böj eller mark.

Sen kan jag väl devis hålla med om det du skriver om perifer trötthet. MEN från egna erfarenheter är sannolikheten att jag "trampar ned i källaren" (får träben) om jag ska hoppa eller sprinta efter ett gympass mycket större än om jag ska sprinta eller hoppa efter ett basketpass. Att trampa ned i källaren kan inte anses som något positivt i detta sammanhang.

Senast redigerad av emi23j den 2010-04-10 klockan 15:19. Anledning: ed
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 15:21   #15
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Sen är det ju givetvis också som du säger att det beror på hur pass tungt, och hur pass utmattad man är efter styrketräningspasset.

Att köra sprints i slutet av ett överkroppspass har jag dock inga som helst problem med.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)