Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2002-06-16, 22:21   #1
Tjockisen
Registered User
 
Tjockisens avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 219
Post Var går gränsen?

Sommarjobb av typen fruktuppackning på Coop Forum är jävligt ointressanta och ledde till att jag funderade en del.. Satt och funderade på var gränsen går mellan vad folk tycker är "fusk" och inte fusk. En del använder efedrin utan bekymmer medans andra håller sig till koffein, men var ligger den stora skillnaden? Enda grejen jag kom på är att efedrin möjligtvis är farliga på något sätt, men det borde väl vara upp till personen i fråga om han/hon vill förstöra sin kropp. Det är inte olagligt att vara sadomashochist (spellcheck...) trots att man skadar sig själv. Bobbo.
__________________
Great changes may not happen right away, but with effort even the difficult may become easy.

- Bill Blackman
Tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-16, 22:23   #2
Tjockisen
Registered User
 
Tjockisens avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 219
Post

Vet inte om denna diskussion är förbjuden på forumet då den tar upp det olagliga preparatet efedrin, ber isåfall om ursäkt.
__________________
Great changes may not happen right away, but with effort even the difficult may become easy.

- Bill Blackman
Tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-17, 00:06   #3
ekim
Mycket Flitig Medlem
 
ekims avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Inlägg: 127
Post

Om du är med i en tävling som har klara regler för vad man får och vad man inte får göra,och du medvetet bryter mot dessa så fuskar du. Privat kan du hitta på vad du vill i värsta fall så blir du en lagbrytare men inte en fuskare...
ekim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-17, 10:50   #4
Pretender
Registered User
 
Pretenders avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Inlägg: 1 034
Post

Var det inte efedrin som Maradona använde under VM 94, och det var väl därför han blev avstängd? Rätta mig om jag har fel...

Var inte ens medveten om att efedrin fanns i Sverige. Har dock hört att effekterna av preparatet kan vara lite otäcka...typ hjärtklappning och sånt...

//Pretender
Pretender är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-17, 11:47   #5
Patte
No Pain, No Gain!
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 529
Post

Är det efedrin eller efedra du menar? Efedrin är olagligt då det oftast framställs på kemiskväg. Däremot så är efedra (från växten MaHuang) lagligt men dopingklassat. Även koffein är dopingklassat i vissa mängder, har för mig att det är ca 6 koppar kaffe om dagen för en normal individ.
__________________
/ Patte
___________________________
Powder by Optimum Nutrition
Patte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-17, 13:07   #6
Johan1685
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Luleå
Inlägg: 94
Post

Hmmm 6 koppar kaffe om dagen, då dopar sig tydligen en väldigt stor del av befolkningen.


MVH / Johan
Johan1685 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-17, 13:17   #7
ekim
Mycket Flitig Medlem
 
ekims avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Inlägg: 127
Post

Har ingen koll på var kaffe gränsen går men det är ju bara doping om det görs i tävlings sammanhang (där substansen är förbjuden)för att förbättra prestationen.Om jag drar kola på fritiden så skulle väl det rätta utrycket vara att jag hobby knarkar inte att jag dopar mig eller hur...
ekim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-17, 13:32   #8
ekim
Mycket Flitig Medlem
 
ekims avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Inlägg: 127
Post

Tjokis det är som du säger den enda stora skillnaden är att vissa preparat är lagliga andra inte ochså bieffekterna förstås.
Personligen håller jag mig till koffein hellre än mahuang men jag tycker att koffein är precis lika illa det. Jag äter protein pulver och mega doser av det flesta vitaminer och mineraler inte särskilt naturlig med andra ord, men jag tycker ändå att nåendet av mina uppsatta mål är mer värt än en aas killes,piss preparaten jag andvänder är ju inte ens i närheten av lika effektiva
ekim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-17, 17:42   #9
Tjockisen
Registered User
 
Tjockisens avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 219
Post

Kreatin är också framställt på kemisk väg men är inte olagligt. Var det inte påstått att det orsakade cancer och därför skulle förbjudas? (Frankrike har förbjudit det?). Kreatin ökar ju ens prestationsförmåga och ens återhämtning. L-glutamin ökar ens återhämtning och förbättrar ens immunförsvar (Och säkert en massa saker till). Men vad är det som skiljer det från AAS? Kanske börjar gå för långt för vad som är tillåtet på forumet, jag vet inte. Tycker dock att det är intressant att diskutera, folk som käkar l-glutamin och kreatin ska väl EGENTLIGEN inte klanka ner på folk som knaprar, även om jag både tar l-glut och kreatin och tycker AAS är helt fel.. Men vet inte riktigt varför, ska väl isåfall vara alla aftonlögnen-artiklar om testo-stinna knaprare som ballar ur.
__________________
Great changes may not happen right away, but with effort even the difficult may become easy.

- Bill Blackman
Tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-17, 18:11   #10
Frazze
Registered User
 
Frazzes avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Sockholm
Inlägg: 1 599
Post

Och i förlägningen så blir protein, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler dopingklassade..?

För övrigt finns det inga belägg för huruvida kreatin kan orsaka cancer...
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-17, 18:46   #11
spinkoo
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Snart dopingklassar dem apelsiner för att det ger fördelar med extra C-vitamin

MVH/spinkoo
  Svara med citat
Gammal 2002-06-18, 14:00   #12
dared
Know what im sayin´?
 
dareds avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 1 449
Post

Kreatin blev ju inte förbjudet för att de inte har kunnat bevisat några bieffekter. Sedan finns det ju kreatin i tex kött fisk osv.
dared är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-18, 18:44   #13
Sve
Banned
 
Sves avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: The swept-wing Canada DC-8 streaked down the long runway of Vancouver International Airport, powerful jet engines shrilling to a banshee wail as they braked the giant aircraft.
Inlägg: 1 449
Post

tillväxthormon finns väl i hypofysen
alltså borde det med vara lagligt
Sve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-18, 19:23   #14
gasoliner
pölsa å hackorv!
 
gasoliners avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Karlskoga
Inlägg: 1 207
Post

ääsch..

[ 18 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Gasoliner ]
__________________
-- "monoruta" for life --
gasoliner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-18, 19:46   #15
betterbodies
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Tjockisen Wrote: Satt och funderade på var gränsen går mellan vad folk tycker är "fusk" och inte fusk. En del använder efedrin utan bekymmer medans andra håller sig till koffein, men var ligger den stora skillnaden?

Tycker d e upp till var och en, tycker inte efedrin e ngt märkvärdigt. Jag blandar d med koffein å d funkar bra.. Den stora skillnaden är att efedrin sitter i mycke längre än koffein + att styrkemässigt måste d vara en jäkla skillnad eftersom d kvittar hur många koffein tabl. jag trycker så får jag aldrig samma effekt som efedrin.

Men som sagt det e juh inte lagligt i sverige såklart...
  Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)