Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-19, 20:55   #1
grandios83
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 108
Kan man ersätta allt protienpulver me EAA?

Hejsan,

Jag undrar om det är möjligt att ersätta allt sitt proteinpulver med EAA istället? Det skulle förstås inte vara optimalt att ta EAA på full mage men det kan väl ändå användas för att dryga ut proteinmängden i kosten? Helt enkelt ta det lite på känsla då och då när man behöver. Vad jag förstår ska EAA tas i samband med träning men jag tycker det är smidigt att ta det vid övriga tillfällen också. Behöver inte blanda till någon drink utan kan enkelt ta det på tungan och svepa med ett glas vatten, slipper diska shakern varje gång också vilket är ett plus. Provade EAA FX vilket jag tyckte var gott och inte särskilt dyrt.

Jag har svårt för mejeriprodukter generellt och har provat vassle samt protec men jag äcklas och känner obehag. Får obehaglig känsla i magen och illamående, känns inte rätt för min kropp helt enkelt. Jag är inte laktosintolerant, däremot har jag utländskt påbrå så kanske har något med det att göra.

Har klarat mig bra utan kosttillskott tidigare men nu vill jag försöka sänka mina matkostnader då jag lägger väldigt mycket pengar på mat för att få i mig det jag behöver, samt att jag försöker ta min träning och kropp till en högre nivå då jag har tränat ett par år nu och faktiskt har lite muskler som skulle kunna dra nytta av lite proteintillskott tänkte jag.

Tacksam för svar
grandios83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 20:57   #2
kjell33
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 3 928
Fullt möjligt men dyrt ngt så in i h-e.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 21:03   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Det är inget "fel" med att ta EAA lite då och då. Att ta mellan måltider så att proteinsyntesen stimuleras är bara ett plus.

Grub pratade däremot om att det inte är undersökt hur intag av fria aminosyror påverkar oss människor. Det är inte naturligt att ta fria aminosyror som vi gör.

Kan tänkas dyrt - visst. Väljer man rätt märke kan man komma undan ganska billigt. EAA har ju just den effekten att det stimulerar proteinsyntesen, vilket inte andra proteinkällor i maten gör, t ex kyckling m.m (undantag vältuggat rött kött och vassle såvitt jag vet). Aningen kraftigare stimulering än vassle ger det också, plus att man slipper fettet och kolhydraterna som oftast finns i vasslepulver.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 21:28   #4
grandios83
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 108
Tack för svaren. Det vore underbart för min del om det gick att ersätta allt proteinpulver med EAA, visserligen så innehåller de flesta vasslepulver inte mycket laktos per hundra gram men när man har gått igenom några påsar så har man ju ändå fått i sig en ganska stor mängd laktos. Jag resonerar som så att det inte kan vara hälsosamt och speciellt inte för någon som jag. Har på senare tid skärpt till min kost, jag svinar inte längre i mig mat desperat för att försöka öka vikt och styrka. Tänker nu även mer på att äta hälsosamt för att få en harmonisk och välmående kropp och i det avseendet känns det väldigt mycket bättre för mig att använda EAA än proteinpulver.
grandios83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 13:59   #5
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Det behöver väl inte bli dyrare om man ersätter allt proteinpulver med EAA?
Iaf om man tar ungefär en tredjedel av mängden per gång (10g motsvarar cirka 30g vassle brukar man väl påstå). Det kommer givetvis att sänka det totala proteinintaget men eftersom EAA verkar effektivare (och innehåller enbart essentiella aminosyror) tror jag inte resultaten blir sämre, snarare bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 14:48   #6
young_george
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 544
Citat:
Ursprungligen postat av grandios83 Visa inlägg
Tack för svaren. Det vore underbart för min del om det gick att ersätta allt proteinpulver med EAA, visserligen så innehåller de flesta vasslepulver inte mycket laktos per hundra gram men när man har gått igenom några påsar så har man ju ändå fått i sig en ganska stor mängd laktos. Jag resonerar som så att det inte kan vara hälsosamt och speciellt inte för någon som jag. Har på senare tid skärpt till min kost, jag svinar inte längre i mig mat desperat för att försöka öka vikt och styrka. Tänker nu även mer på att äta hälsosamt för att få en harmonisk och välmående kropp och i det avseendet känns det väldigt mycket bättre för mig att använda EAA än proteinpulver.
Hur resonerar du att det är hälsosamt att få i sig stora doser EAA då?

Det är verkligen ingen garanti för att det skulle vara riskfritt under en längre tid
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)