Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-07, 17:05   #1
Gusken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
Problem med handleder efter pressövningar.

Hejsan, jag vet att det finns många olika handledstrådar där ute, men även många olika svar då frågorna ofta är unika från person till person.
Därför tänkte jag fråga er om ett problem som jag har med mina handleder.
Jag får väldigt ont i mina handleder just vid själva böjen mellan handen och underarmen när jag gör alla sorters pressövningar.
Jag får till exempel väldigt ont när jag gör något så lätt som armhävningar.
Om jag kör ett set med armhävningar där jag maxar mig själv så får jag väldigt ont och jag känner mig väldigt stel i böjen några minuter efter. Det gör också ont när jag sedan böjer handen. Smärtan kanske sitter i 1 timme och sedan känner jag inte av något mer av det.
Detta uppstår på båda handlederna ungefär lika mycket.
Tror ni detta kan försvinna om jag bara ökar styrkan i handlederna eller borde jag kolla upp det?

Mvh Gusken
Gusken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 06:00   #2
beckman88
Worgen priest
 
beckman88s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 168
Brukar du varma upp handlederna? Tanker du pa att stabilisera handlederna vid olika pressovningar?
beckman88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 14:11   #3
Gusken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
Nä jag brukar iof inte värma upp handlederna, har väl alltid tyckt att man borde kunna göra några armhävningar utan att känna av det ´även fast man inte värmer handlederna. Jag brukar aldrig linda handlederna eller ha några skydd, jag är så pass svag nu så inga pressövningar är speciellt tunga.
Gusken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 14:22   #4
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
En rejäl värmning av handlederna borde du testa på. Bara att trycka med ena handen mot andra och vrida runt lite. Se om detta hjälper mot dina besvär, annars hade ju ivarjefall inte jag tvekat på att uppsöka sjukgymnast för besvären Inte kul när sånt här påverkar träningen och/eller livet i övrigt.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 21:59   #5
Gusken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
Försökte värma handlederna riktigt idag och körde lite ryggövningar för att sedan köra ett set dips. Fortfarande samma smärta och stelhet i handlederna. Det är sjukt irriterande, men som jag sa tidigare så nu när jag kommit hem och ätit och sett lite på TV så känner jag inte alls av det.
Gusken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 22:02   #6
auermaa
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av Gusken Visa inlägg
Försökte värma handlederna riktigt idag och körde lite ryggövningar för att sedan köra ett set dips. Fortfarande samma smärta och stelhet i handlederna. Det är sjukt irriterande, men som jag sa tidigare så nu när jag kommit hem och ätit och sett lite på TV så känner jag inte alls av det.
Kan va så att du överansträngt handlederna. Jag fick en ilande känsla för några månader sedan i mina handleder/underarmar, men det försvann efter 1-2 veckors vilan. När jag började träna igen så värmde jag upp ordentligt varje gång och började även använda stöd. Testa vila dina handleder ett tag!
auermaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 10:45   #7
prOtotype
Wants brinner!
 
prOtotypes avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 480
Kan det vara så att du helt enkelt vrider handlederna för mycket i pressövningarna? Jag försöker att inte ha handleden i samma vinkel som i armhävningar, utan istället hålla den så rak som möjligt för att få vikten rakt ovanför underarmsbenet. Liksom lägga vikten i mer nere i handen istället för uppe vid fingrarnas början.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 11:07   #8
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av prOtotype Visa inlägg
Kan det vara så att du helt enkelt vrider handlederna för mycket i pressövningarna? Jag försöker att inte ha handleden i samma vinkel som i armhävningar, utan istället hålla den så rak som möjligt för att få vikten rakt ovanför underarmsbenet. Liksom lägga vikten i mer nere i handen istället för uppe vid fingrarnas början.
Kör du tumlås runt stången?
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 16:58   #9
Trapper Buzz
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 1 904
Bra tråd. Tumlås. Här har man lite att fundera på. Har samma problem, se.
Trapper Buzz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 19:15   #10
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Trapper Buzz Visa inlägg
Bra tråd. Tumlås. Här har man lite att fundera på. Har samma problem, se.
Sluta med tumlås och se vad som händer.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 09:58   #11
prOtotype
Wants brinner!
 
prOtotypes avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 480
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Kör du tumlås runt stången?
Ja. Jag har inte problem med handlederna övhtaget nu för tiden och vill därför inte sätta mig i en situation där jag riskerar att tappa stången i bröstet i onödan.
Ska dock prova utan tumlås i dips för att se hur det känns, även om axlarna är ett större problem där än handlederna.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 11:47   #12
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av prOtotype Visa inlägg
Ja. Jag har inte problem med handlederna övhtaget nu för tiden och vill därför inte sätta mig i en situation där jag riskerar att tappa stången i bröstet i onödan.
Ska dock prova utan tumlås i dips för att se hur det känns, även om axlarna är ett större problem där än handlederna.
Den risken är obefintlig om stången ligger långt i handleden och du låser med övriga fingrar.

Ska du upp på 200kg + kan jag iofs köpa att man kör tumlås men annars behövs det inte.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 12:53   #13
prOtotype
Wants brinner!
 
prOtotypes avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 480
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Den risken är obefintlig om stången ligger långt i handleden och du låser med övriga fingrar.

Ska du upp på 200kg + kan jag iofs köpa att man kör tumlås men annars behövs det inte.
Om det ligger 200kg på stången så behöver jag nog inte oroa mig för handlederna, då kommer många andra delar att vara mos långt innan.
Tanken på det är obehaglig men det kanske är värt att känna på nästa gång det är bänk på schemat.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 14:11   #14
Trapper Buzz
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 1 904
Jag lyfter inte sällan tvåhundra plus mot kloss.
Men jag uppfattade det ovan som om tumlås var av godo;
men du Martin menar alltså motsatsen?

Förstår jag detta rätt: Inget tumlås på lite lägre vikter, tumlås på högre..?
Trapper Buzz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 14:37   #15
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Trapper Buzz Visa inlägg
Jag lyfter inte sällan tvåhundra plus mot kloss.
Men jag uppfattade det ovan som om tumlås var av godo;
men du Martin menar alltså motsatsen?

Förstår jag detta rätt: Inget tumlås på lite lägre vikter, tumlås på högre..?
Får man ont av tumlås kan man testa att köra utan för att se om det släpper. Angående vad som är "bäst" av de två alternativ går åsikterna isär. Jag har alltid kört utan då stången ligger bättre i min hand (känns naturligare)
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)