Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-26, 22:54   #1
razzta
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 13
tillskott för uppladdning

Nu börjar tiden för vasaloppet närma sig och jag hoppas jag har tränat tillräckligt för att ta mig runt

Det kommer säkerligen ta mellan 8 och 9 timmar för mig att ta mig runt (?) och jag kommer behöva ladda med kolhydrater ordentligt innan loppet. Min fundering är violken typ av tillskott är bra vid uppladdning. Jag kommer självklart äta så mycket jag kan men jag vill inte proppa i mig så mycket att jag mår illa. Då är det bättre (tror jag) att äta så mycket jag kan och komplettera med tillskott. Dock vet jag inte vilken typ av tillskott jag borde ta. Snabba eller långsamma? Bara vanligt malto eller annan återhämtningstillskott eller kanske måltidsersättning.

Vad tror ni?
razzta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 23:16   #2
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Vitargo carboloader, även under loppet kan du köra vitargo elektrolyt.

enda gången den kan vara värd sitt pris.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 14:04   #3
razzta
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 13
Ok, ganska dyr dock.Ska man köpa båda så blir det 1000 kr. Finns det billigare alternativ eller kan man använda vitargo elektrolyt för laddning också?
razzta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 14:07   #4
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Maltodextrin för laddningen och sen vitargo för själva loppet.

Alt kör på något som du vet att du tål innan/under själva loppet, har du inga langare så hänger det iofs delvis på vad du kan få med dig och då är gel praktiskt. Sen får du klara dig på det som serveras för resten.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 14:26   #5
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av razzta Visa inlägg
Ok, ganska dyr dock.Ska man köpa båda så blir det 1000 kr. Finns det billigare alternativ eller kan man använda vitargo elektrolyt för laddning också?
finns ju portionspåsar
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 15:07   #6
razzta
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 13
Det stämmer ju så klart, men jag betalar helst inte mer än jag måste, så om samma effekt uppnås med att ladda med malto så är ju det att föredra. Men gör det det?

Blir nog gel o bars under loppet. Det är lättare att få med sig =)

Pepz: varför tycker du vitargon är värd sitt pris under laddning, eller var det loppet du syftade på?
razzta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 17:19   #7
ligne
Registered User
 
lignes avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 713
jag ska inte säga för mycket men jag tror Pepz menade att den är värd sitt pris under loppet.

innan kan man som sagt ladda med annat istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Jag måste också leta upp någon klen maskin, använda den på ett sätt som den inte är tänkt för så att man kan bli fjortisarnas idol.
ligne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 17:24   #8
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Om du är på den nivån att du bara siktar på att orka runt så räcker antagligen blåbärssoppan och andra saker som de delar ut längs vägen.

Tillhör man den nivån där varje stopp kan tänkas vara negativt är det ju en fördel att ha med sig egna grejer.

Ladda gör du med mat.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 22:19   #9
razzta
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 13
Nja jag kommer försöka komma runt under 8 h så lite mer än att orka runt är det.. kanske inte så mycket dock.. =)

Vill inte ladda med bara mat för att jag gillar inte att äta tills jag mår illa. Jag skulle vilja äta som vanligt: stadiga frukost, lunch och middag men utöver det tar jag gärna tillskott, om det ändå bara är kolhydrater som man ska ladda med så borde väl det bästa vara att ladda med rent malto, tänker jag fel?
razzta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 22:21   #10
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av razzta Visa inlägg
Nja jag kommer försöka komma runt under 8 h så lite mer än att orka runt är det.. kanske inte så mycket dock.. =)

Vill inte ladda med bara mat för att jag gillar inte att äta tills jag mår illa. Jag skulle vilja äta som vanligt: stadiga frukost, lunch och middag men utöver det tar jag gärna tillskott, om det ändå bara är kolhydrater som man ska ladda med så borde väl det bästa vara att ladda med rent malto, tänker jag fel?
då tycker jag verkligen att du ska satsa på vitargo.
för att slippa magproblem och liknande som malto kan ge vid stora doser
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 07:19   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Du har drygt en månad på dig att utvärdera olika upplägg.
Just nu har alla snö så du kommer säkert att köra riktigt långa pass, på ett par timmar, kommande veckor.

Mitt tips är att du börjar äta fler måltider med mat. Till detta kan du säkert köra med maltodextrin.
Pröva att träna med den maten som serveras längs loppet. Inte kul ifall du upptäcker att blåbärssoppa INTE fungerar eller att bullarna torkar fast i halsen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 14:47   #12
razzta
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 13
Japp får börja testa lite men då vet jag ungefär vad jag har att välja på.

Tack
razzta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 17:15   #13
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Synd att du och jag inte tränar på samma ställe. Jag har ett par gamla påsar Vitargo som jag fått gratis men inte vet vad jag skall göra av.

Men angående att äta dig illamående så vet ju inte jag hur din aptit är men om den inte är abnormt låg så borde det inte vara problem faktiskt. En person med normal aptit lär inte ha problem att under ett par dagar käka extra vitt bröd och en laddning pannkakor t.ex.

Men jag menar inte att på något sätt propagera emot tillskottsladdning heller. Testa på förhand som sagt, gärna tillsammans med koffein. Reagerar magen inte negatovt så kör. Om inte annat kanske din noggrannhet i sig ger en kick jämfört med vad en mer avslappnad "låt-gå"-inställning hade gett.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 18:46   #14
razzta
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 13
Hur vet du var jag tränar.. :-P

Jag utgår bara från det jag hör av andra när jag inte vet själv =) och det som sägs när man ska ladda så ska man äta så det sprutar ur öronen, det kanske är helt fel dock. Menar du att jag ska ta tillskottet under laddningen med koffein? vad ger det för effekt? Jag kör med koffeintabletter innan träning annars och tycker det funkar bra.

Jag kanske är lite övernoggrann när det gäller förberedelser ;-) men som du säger, jag mår bättre av att ha koll och bara det hjälper ju.
razzta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 20:39   #15
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av razzta Visa inlägg
Menar du att jag ska ta tillskottet under laddningen med koffein?
Nej när du testar.

Om någon tutat i dig att du måste äta tills du spyr så har den personen helt fel.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)