Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-01, 11:28   #1
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela
 
Fatalists avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8 279
Någon som jobbar inom B2B-försäljning?

Är det någon här som jobbar med B2B-försäljning?

Det vore intressant att höra lite mer om hur just du upplever ditt yrke, din bakgrund och hur det ser på en eventuell framtid inom yrkeskategorin.

Jag pluggar just nu till civilingenjör men jag känner att jag lika gärna skulle kunna gå en 2-årig B2B sale/marknadsförings-utbildning och istället göra det jag tycker är roligare: arbeta med mig själv och andra människor.

Jag har alltid varit rätt bra på att övertyga folk, sälja in mig själv. Både på jobb och i skola, så jag funderar på att hoppa av min utbildning och byta.

Vore kul att höra från någon med erfarenhet som sagt!
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 11:35   #2
Fearstrike
Banned User
 
Fearstrikes avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 460
Stanna för guds skull på din utbildning.
Fearstrike är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 11:42   #3
Snafu
Registered User
 
Snafus avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Newcastle upon Tyne, UK
Inlägg: 453
Nu pluggar du iofs ett av de mer vettiga programmen (civ.ing, civ.ek, läkare alt jurist). Hade du studerat något annat hade jag nog rått dig att börja jobba istället om du inte brinner för något, naturligtvis.

Chansen är att om du inte pluggar något av ovanstående är att studierna endast är ett tidsfördriv (som leder till studieskulder) som i viss mån kanske ger dig ett övertag i några områden (diskussionsförmåga, skrift, presentationer - möjligtvis) men samtidigt måste du jämföra med vad du skulle ha lärt dig om du jobbar i 4 år istället - antagligen en hel del och säkerligen ytterst jobbspecifika grejer.

Så - do you love what you study?

Andra variabler som bör tas i hänseende är: vad gillar du, vad är chanserna att hitta ett jobb utan examen (i vilket område som helst) och massor av andra...unknowns.
__________________
Sy sy sy sy sy sy, tom rulle!
Snafu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 11:55   #4
John M
Registered User
 
John Ms avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 086
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist Visa inlägg
Är det någon här som jobbar med B2B-försäljning?

Det vore intressant att höra lite mer om hur just du upplever ditt yrke, din bakgrund och hur det ser på en eventuell framtid inom yrkeskategorin.

Jag pluggar just nu till civilingenjör men jag känner att jag lika gärna skulle kunna gå en 2-årig B2B sale/marknadsförings-utbildning och istället göra det jag tycker är roligare: arbeta med mig själv och andra människor.

Jag har alltid varit rätt bra på att övertyga folk, sälja in mig själv. Både på jobb och i skola, så jag funderar på att hoppa av min utbildning och byta.

Vore kul att höra från någon med erfarenhet som sagt!

Är du intresserad av att bli miljonär inom några år? Är du intresserad av att tjäna mycket pengar?

Vill du driva eget företag?

Är det Ja på alla 3 frågor så ska du överväga försäljning istället för den andra utbildningen.

Har du jobbat som säljare innan? Innan du börja plugga så prova på olika säljjobb så får du känna på vad det innebär.

Det är som du säkert vet ett prestationsbaserat yrke där du ofta inte har så hög fast lön, men kan tjäna rejält om du är riktigt vass.
John M är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 13:11   #5
Larsson85
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 450
Civilingenjör är det finaste man kan vara, satsa på det.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 13:17   #6
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela
 
Fatalists avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8 279
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu Visa inlägg
Nu pluggar du iofs ett av de mer vettiga programmen (civ.ing, civ.ek, läkare alt jurist). Hade du studerat något annat hade jag nog rått dig att börja jobba istället om du inte brinner för något, naturligtvis.

Chansen är att om du inte pluggar något av ovanstående är att studierna endast är ett tidsfördriv (som leder till studieskulder) som i viss mån kanske ger dig ett övertag i några områden (diskussionsförmåga, skrift, presentationer - möjligtvis) men samtidigt måste du jämföra med vad du skulle ha lärt dig om du jobbar i 4 år istället - antagligen en hel del och säkerligen ytterst jobbspecifika grejer.

Så - do you love what you study?

Andra variabler som bör tas i hänseende är: vad gillar du, vad är chanserna att hitta ett jobb utan examen (i vilket område som helst) och massor av andra...unknowns.
Ja, det är frågan. Det är ju som alltid delar som är roliga och delar som är tråkiga. Men frågan är om jag vill lägga såhär pass lång tid på såpass många tråkiga delar. Jag är osäker på om målet helgar medlen så att säga.

Plugga i fem år för en "halvtaskig" sits på arbetsmarknaden då de intressantare jobben dyker upp först efter att ha doktorerat, där vi har 4 år till. Eller jobba på civ.ing.-examen och gå in med en ingångslön som förmodligen ligger under vad jag kan tjäna efter 2+2 år av försäljning. Dessutom en mindre självutvecklande roll. Fördelen med civ.ing.-examen är att den såklart är väldigt trygg.

Citat:
Ursprungligen postat av John M Visa inlägg
Är du intresserad av att bli miljonär inom några år? Är du intresserad av att tjäna mycket pengar?

Vill du driva eget företag?

Är det Ja på alla 3 frågor så ska du överväga försäljning istället för den andra utbildningen.

Har du jobbat som säljare innan? Innan du börja plugga så prova på olika säljjobb så får du känna på vad det innebär.

Det är som du säkert vet ett prestationsbaserat yrke där du ofta inte har så hög fast lön, men kan tjäna rejält om du är riktigt vass.
Det som lockar med försäljning är just att det är 100% upp till mig själv. Där är, till skillnad från alla andra yrken, enbart jag själv begränsningen, och med andra ord är det jag själv som kan lösa upp de begränsningarna...

Vilket, i motsats till civ.ing.-examen blir väldigt otryggt.

Och det är nog det som egentligen lockar mest.
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 13:19   #7
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela
 
Fatalists avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8 279
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85 Visa inlägg
Civilingenjör är det finaste man kan vara, satsa på det.
Fast jag pluggar för min egen skull, inte för andra.
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 13:21   #8
isato
Banned User
 
isatos avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 463
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85 Visa inlägg
Civilingenjör är det finaste man kan vara, satsa på det.
Nu är jag snart det själv men vad får dig att tro det? Läkare, jurist osv väger nog över skulle gissa på.
isato är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 13:32   #9
renad
Registered User
 
renads avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av larsson85 Visa inlägg
civilingenjör är det finaste man kan vara, satsa på det.
+1
renad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 13:32   #10
isato
Banned User
 
isatos avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 463
Citat:
Ursprungligen postat av renad Visa inlägg
+1
Har pappa sagt det ?

Fast jag tycker ändå att han skall plugga vidare på sin civilingenjörs-utbildning.
isato är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 13:34   #11
Zakath
Ich bin Bananatastic!
 
Zakaths avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 8 334
Tycker du ska byta om du verkligen vill det andra.

Jag avslutade själv nyligen min civ. inge utbildning efter 3 år för att börja driva mitt eget företag samt plugga något jag verkligen älskar istället. Bästa valet jag gjort
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 13:35   #12
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela
 
Fatalists avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8 279
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Tycker du ska byta om du verkligen vill det andra.

Jag avslutade själv nyligen min civ. inge utbildning efter 3 år för att börja driva mitt eget företag samt plugga något jag verkligen älskar istället. Bästa valet jag gjort
Vad för slags företag, och vad pluggar du istället? Berätta gärna. Kul att höra vad som inspirerar andra.
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 17:27   #13
Larsson85
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av isato Visa inlägg
Nu är jag snart det själv men vad får dig att tro det? Läkare, jurist osv väger nog över skulle gissa på.
Det är självklart så att jag är med i klubben för inbördes beundran. Tog själv ut min civ.ing examen i teknisk fysik nu i november.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 20:39   #14
syrén
Registered User
 
syréns avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 101
Jag har jobbat med försäljning i stora delar av mitt liv, och är idag försäljningschef på ett it-bolag, b2b. Vilken typ av bransch är du sugen på?
syrén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 21:05   #15
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
Jag har ett par civ.ing. kompisar som direkt efter skolan började jobba med b2b sälj.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)