Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2002-04-21, 18:26   #1
mariasmarias
Guest
 
Inlägg: n/a
Question fett under ketodeff??

Om ja kör ketodeff där dom enda kolhydrater kommer från 3 päron och två glas minimjölk om dan(utspritt över dagen) och såklart massa protein, räcker 2 burkar makrill om dan för att täcka fettbehovet(30g totalt) eller är det för lite? jag tar en makrill till frukost o en till lunch funderar på om ja borde ta 3 tsk rapsolja till kvällsmaten oxå eller? blir de för mycke fett??
kanske ska tillägga att ja e 170 o väger 76 kg är vältränad o rör på mej mycke om dagarna.
Ja e jättetacksam för svar!
/maria
  Svara med citat
Gammal 2002-04-21, 21:39   #2
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Post

Har du läst på ordentligt om ketogena dieter innan du bestämt dig för en sådan? Jag är ingen förespråkare av dessa så jag kan inte alls så mycket om dem, men har för mig att man brukar tala om en fett/kolhydrat+protein-kvot i gram räknat på runt 1,5:1 det vill säga mer fett än protein och kolhydrater tillsammans. Med för lite fett har man svårt att hamna i ketos.

Brukar man inte ligga ganska högt på kalorierna? Har för mig att man räknar på runt 30 kcal/kg vilket skulle innebära långt under 15 E% fett på din diet?

Jag är som sagt inte så insatt i dessa dieter, men om jag inte är helt ute och cyklar så måste du äta betydligt mycket mer fett för att det ska vara en ketogen diet.

Hur många kalorier och gram protein har du tänkt äta?

Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-21, 21:45   #3
RussianLady
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

för ett år sedan körde jag Atkins, MUCHO fett MUCHO proteiner men väldigt lite kolhydrater, runt 40 g per dag.INGA frukter öht, nada!
Men! vispad grädde och bacon varenda dag, det blir man också trött av Gick ner typ 3-4 kg men tränade inte alls då så jag vet inte vilken effekt den har vid träning.
  Svara med citat
Gammal 2002-04-21, 22:00   #4
Munter
Butter
 
Munters avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 138
Post

mariasmarias, precis som Peter säger så ska du äta mycket mycket mer fett. Läs på ordentligt, finns många CKD-journaler på webben on du söker lite. Och i enighet med nyss nämnda förespråkar jag hellre än låg-kolhydrat diet, men har du råd att sluta fungera i huvudet några dagar i veckan p.g.r av kolhydratbrist så ere väl bara att testa
http://www.topshape.se/artiklar/ckd.html där har du nåt att börja med iaf...
__________________
][\/][uskel ][\/][unter
Commencing operation snake ape - Snake (David Hayter)
Munter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-22, 07:58   #5
nanna
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Verkar väldigt komplicerat...
Är det inte under keto-deff som man riskerar att gå omkring luktandes ammoniak för kroppen klarar inte av att bearbeta allt protein??

När jag följde en vanlig deff förra våren så lyckades jag faktiskt som jag deffade att lägga på mig ytterligare 2,5 kg muskler!!
  Svara med citat
Gammal 2002-04-22, 08:22   #6
jenan546
klen :(
 
jenan546s avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 92
Post

Du kan köpa sk. Ketosticks på apoteket för att kolla att du verkligen kommer i ketos. Jag provade på en cyklisk ketodiet förra våren i 3 veckor ungefär, lade av när jag upptäckte att jag aldrig hamnade i ketos, totalt misslyckat

/jens
jenan546 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-22, 08:36   #7
Matte
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Antagligen åt du för lite fett och för mycket kolisar. Undvik kolisar helt de första dagarna. Glöm ej bort att man måste träna hårt också. Läs Munters länk, där står allt som man behöver veta och det är inte krångligt som många påstår. Men det år ingen bra diet för nybörjare, passar bäst för dom som redan är i bra form.
MVH/Matte
  Svara med citat
Gammal 2002-04-22, 09:42   #8
Munter
Butter
 
Munters avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 138
Post

Mina små försök till renhårig ketogen diet har varit läskiga. Man kan ju inte tänka klart om man stryper kolhydraterna helt och hållet några dagar. Jag kom i ganska bra ketosis ett par gånger, men tycker inte att det är värt det. Inte på långa vägar. Kan dock tänka mig att det ger grymma resultat om man har ork och lust med en seriös CKD. Lycka till iaf, Maria
__________________
][\/][uskel ][\/][unter
Commencing operation snake ape - Snake (David Hayter)
Munter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-22, 18:56   #9
mariasmarias
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

tack så jättemycke för era svar men ja körde lågkolisdiet för att tag sen o de hände inget... Ja blir galen! Åt ja för lite fett då oxå kanske? Nu däremot har ja gått ner men ja undrar om de blir ännu effektivare om ja tar mer fett? Men eftersom ja äter liiite kolisar e inte detta då en lågkolisdiet? Har hört att man inte ska äta kolisar 4 timmar innan man lägger sej men e de samma sak me fett?? nån som vet???
  Svara med citat
Gammal 2002-04-22, 19:17   #10
leiap
Registered User
 
leiaps avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
Post

Du kan inte äta FRUKT under en ketogen diet!?!? Och så två glas minimjölk på det!?!?! Inte konstigt att du inte får bra resultat. Fruktos ÄR mycket långsamt visst, men det är den sockerart som levern lagrar och så länge det finns kolhydrater i levern kommer du inte att hamna i ketos. Du kommer också att bränna fruktsockret före fettet, kroppen föredrar kolhydrater om den har tillgång till såna.
Sträva efter att ära 0g kolhydrater och om det sedan skulle nåt gram i osten eller grädden, må så vara.
Men för guds skull; INGA päron! Och ingen mjölk heller.

Jag tycker att du ska läsa på lite om ketogen diet. Du behöver ytterligare kunskap om du ska lyckas.

[ 23 April 2002: Inlägget har ändrats av: Galadriel ]
leiap är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)