Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-11-20, 15:36   #1
Motoranimal
Registered User
 
Motoranimals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 172
BMI vid gynekomasti/fettsugning

Har bokat tid för konsutation hos en plastikkirurg då jag tror att jag har gynkomasti + överdriven fettansamling i brösten. Detta betyder att de kommer förmiska körteln samt fettsuga bröstet. Dock läste jag någon stans att de inte vill göra fettsugningar i bröstet på personer med ett bmi över 25!

Detta skulle för min del betyda att jag var tvungen att gå ner till 90 kilo innan jag kunde opereras vilket känns tråkigt då jag redan droppat från 132 till 114

Ngn som vet om det verkligen finns krav eller riktlinjer för bmi till sådanna operationer?
Motoranimal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 15:51   #2
young_george
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 544
Jag har svårt att tro att någon kirurg skulle använda en så potentuellt missvisande mätmetod som BMI för att avgöra något sådant.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 15:53   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det stämmer nog hos seriösa kirurger. På Karolinska t ex accepteras inte patienter för operation om BMI är större än 25 och patienten är yngre än 50 år. Äldre så är siffran för BMI 27.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 16:16   #4
young_george
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 544
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det stämmer nog hos seriösa kirurger. På Karolinska t ex accepteras inte patienter för operation om BMI är större än 25 och patienten är yngre än 50 år. Äldre så är siffran för BMI 27.
Gör detta att t.ex. kroppsbyggare och andra "vältränade" nekas operationer trots att de inte är överviktiga men har ett BMI > 25?
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 16:19   #5
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
En seriös kirurg bör i varje fall vara mycket klar med vilka resultat som kan förväntas om man opererar trots övervikt. Ju mer fett man har desto svårare är det att få ett bra resultat. Dessutom är det rätt onödigt att operera sånt man kan få bort genom bantning.

Sen är ju BMI förstås inte det mest rättvisande sättet att mäta(hade själv över 25 när jag opererades men det var inte direkt några problem). Nu gissar jag dock att ditt BMI beror på fettvikt och då är nog under 25 en bra riktlinje iaf.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 16:35   #6
Mourten
Broilerfjårtisen
 
Mourtens avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Kalmar AK / Sthlm
Inlägg: 3 931
Dom måste ju kunna vara flexibla med BMI?
Jag har 30.5 i bmi å jag ser mig inte som fet direkt.
På sjön kör dom ju med BMI ibland som hälsofara men där kan man iaf hävda muskler hos läkaren så "skiter dom i de"
__________________
RAW Styrkelyft + snyggträning, mkt bilder å filmer
Mourten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 20:24   #7
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
Gör detta att t.ex. kroppsbyggare och andra "vältränade" nekas operationer trots att de inte är överviktiga men har ett BMI > 25?
Så generellt går inte att säga. Det blir givetvis en bedömningsfråga i ett sådant läge. Dock tvivlar jag på att merparten av de som gör någon form av fettsugning faller inom den kategorin du nämner.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 00:02   #8
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Det handlar om fettprocent. Svårt för kirurgen att veta vad som ska tas bort och hur mycket om det bara är en formlös massa att jobba med. Ju lägre andel kroppsfett desto lättare blir det att få en överblick av anatomin och få ett bra resultat. Borde inte vara svårt att föreställa sig hur mycket mer komplicerat det blir när man inte riktigt kan avgöra hur mycket fett som borde sitta där naturligt och vart bröstmusklerna är. Folk med riktigt kraftig gyno(och en del kvinnor som vill bli män) får ofta göra två eller flera operationer innan det ser vettigt ut.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 01:04   #9
Yeahvlen
Registered User
 
Yeahvlens avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 664
På de personer BMI missvisar är ju anledningen tydlig och utgör en minoritet.
Yeahvlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 18:53   #10
Motoranimal
Registered User
 
Motoranimals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 172
Citat:
Ursprungligen postat av Mourten Visa inlägg
Dom måste ju kunna vara flexibla med BMI?
Jag har 30.5 i bmi å jag ser mig inte som fet direkt.
På sjön kör dom ju med BMI ibland som hälsofara men där kan man iaf hävda muskler hos läkaren så "skiter dom i de"
Ja, vi har samma bmi men du skulle inte ses som "överviktig" i den bemärkelsen medan jag skulle.

Är ju ganska grovt bygd och har alltid sportat och tränat på något sätt men har mycket fett ändå. Får hoppas att läkaren ser detta. Hade egentligen inte haft något emot att de sa att de gjorde operationen om jag gick ner 15 kilo till ett datum, hade varit en sjuk sporre!

VArför blir resultatet sämre om man har en allmän övervikt?

Tack för alla svar!
Motoranimal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 19:47   #11
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Motoranimal Visa inlägg
VArför blir resultatet sämre om man har en allmän övervikt?
Det är svårare att se vad man skall skära bort, och att skära bort så att resultatet blir snyggt ju mer extrafett det finns (man tar ju liksom inte bara en kniv och hyvlar bort hela bröstet). Som Yes skrev är det inte helt enkelt ens om patienten inte är överviktig.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 01:08   #12
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
För allra bästa resultat och enklast operation ska man vara i så bra form som bara möjligt. Drömmen för en kirurg lär vara en deffad byggare. Gynon kommer då synas väldigt tydligt och det lär inte finnas mycket fett att tala om. Mer fett och mindre muskler gör det svårare. När man tar bort fettet vill man ju att det ska bli jämnt och dessutom att det ser likadant ut på båda sidor. Det är inte ovanligt att det blir lite ojämnt, t.ex. att man har kvar lite för mycket på nåt område, och att båda sidorna ser lite olika ut.

Även om vi inte snackar om en särskilt avancerad operation så krävs det lite fingertoppskänsla av kirurgen. Det är ju en organisk massa de jobbar med.

Själv var jag i "okej" form när jag gjorde min operation. Uppskattningsvis runt 15% kroppsfett. Är själv väldigt nöjd med resultatet och kirurgen verkade närmast lyrisk över hur bra det blev och hur snabbt det läkte. Trots det kan man märka mindre imperfektioner om man kollar noga(på ena sidan blev det t.ex. lite kvar in mot armhålan). Inget som stör och inget någon annan ens skulle reflektera över, men det visar iaf att även bra resultat kan vara lite imperfekta. Kollar man på vad andra fått för resultat(bortom klinikernas egna glättiga sidor) så ser man ofta resultat som faktiskt inte är så jäklans bra.

Det kan vara värt att tänka på innan man skyndar sig att få till en operation. Man behöver såklart inte vara i tokbra form, men det kan iaf vara värt att bli av med en del fett och träna upp musklerna ett tag innan. Speciellt om man betalar operationen själv; att pynta 25-30k och gå igenom en operation för att sen inte bli nöjd lär kännas rätt värdelöst liksom.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)