Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-11-20, 14:42   #1
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Kan prostatabevär komma från rygg/ljumskar?

Jag har förut haft problem med smärta i ljumske och strålningar ned till pungen.
Kändes mest i övningar med flexion i höften som knäuppdrag.
Efter att jag stretchat höftböjarna så vek symptomen sakta av.

Nu är det igång igen med smärta ovanför snabeln så att säga.

Kan det vara problem med höftböjare eller ländryggen som kan ge smärtor kring snabeln och eller ned i pungen?

Tänkte på nervinklämingar eller påverkarn på nerver?
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 15:00   #2
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Glömde säga att jag har smärta i ländrygen samt en kort men ganska kraftig svank där några kotor peker inåt mer än de andra.
När jag svankar för jag direkt ont och när jag statiskt spänner magmusklerna får jag även då ont och snudd på kramp i ländryggen.

Träna bålstabilitet har det tjatats på mig men dum som man är så...
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 16:06   #3
Anders Dybdahl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 240
Problem med ländryggen kan absolutt lägga smärta ned i ljumsker och runt snabeln!

Även nervinklämning runt omkring ligamentum inguinale (googla) kan ge liknande besvär.

Om du får ont i länden av å spänna magmusklerna, så är nog inte bålstabilitet det första du behöver. Det finns faktisk tillfällen av för mkt kompression av olika nerver orsakad av överaktivitet i olika muskelgrupper.

Ser dagligen patienter som tränar bålstabilitet till fanden tar dom, men lika ont i ryggen för det.. På rätt indikation kan det fungera utmärkt, men bålstabilitetsträning förtjäner inte det överdrivna fokuset det har fått. Min mening.
__________________
Leg. Naprapat Anders Dybdahl, Karlstad
Anders Dybdahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 16:39   #4
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Väldigt korta och spända höftböjare kan klämma in en mängd perifera nerver i ljumskregionen vilka vissa försörjer bland annat snabeln och området därikring.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 18:13   #5
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Tack för era svar!

Utan att ni undersökt mig är det ett råd att stretcha il. psoas och ljumskar eller kan det "ställa till det"?

Som sagt så har jag sen tidigare fått vfeta, och märkt själv, att mina höftböjare är korta och spända. Men även q. lumborum och baksida lår är korta och spända. Känns som hela ländryggen, bäckenregionen och bakisda lår är tighta.

För några år sedan stretchade jag baksida lår för hårt(?) eller felaktigt och fick välödigt ont en längre tid.
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 11:48   #6
Anders Dybdahl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 240
Om du har känsliga nerver i dagsläget så KAN stretching "ställa till det", dvs. att du upplever ökade besvär en tid. Du kan försöka med lätt lätt stretching, bara upp till punkten du känner av drag/stramhet. Korta perioder, regelbundet utöver dagen.

Det kan vara bra att fundera över varför du upplever en sådan stramhet i bäcken/ländryggsområdet. Är dina muskler överaktiva? Skyddar dom något (nerver)? Eller är dom rent av fysisk korta? Jag förväntar inte att du har nått svar, men som terapeut måste man ställa sånna frågor.

Angående min tidigare kommentar om bålstabilitetsträning, så gäller det enbart på patienter som redan besväras av smärta i ländrygg/bäckenområdet. Höjning av prestation, skadeförebyggande blir en annan femma.

Abstrakt från en spännande studie (har du sett denna Martin?):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16181938

Preliminary development of a clinical prediction rule for determining which patients with low back pain will respond to a stabilization exercise program.
Hicks GE, Fritz JM, Delitto A, McGill SM.

Department of Physical Therapy and Rehabilitation Science, University of Maryland School of Medicine, Baltimore, MD 21201, USA. ghicks@som.umaryland.edu

OBJECTIVE: To develop a clinical prediction rule to predict treatment response to a stabilization exercise program for patients with low back pain (LBP). DESIGN: A prospective, cohort study of patients with nonradicular LBP referred to physical therapy (PT). SETTING: Outpatient PT clinics. PARTICIPANTS: Fifty-four patients with nonradicular LBP. INTERVENTION: A standardized stabilization exercise program. MAIN OUTCOME MEASURE: Treatment response (success or failure) was categorized based on changes in the Oswestry Disability Questionnaire scores after 8 weeks. RESULTS: Eighteen subjects were categorized as treatment successes, 15 as treatment failures, and 21 as somewhat improved. After using regression analyses to determine the association between standardized examination variables and treatment response status, preliminary clinical prediction rules were developed for predicting success (positive likelihood ratio [LR], 4.0) and failure (negative LR, .18). The most important variables were age, straight-leg raise, prone instability test, aberrant motions, lumbar hypermobility, and fear-avoidance beliefs. CONCLUSIONS: It appears that the response to a stabilization exercise program in patients with LBP can be predicted from variables collected from the clinical examination. The prediction rules could be used to determine whether patients with LBP are likely to benefit from stabilization exercises.

Intressant att notera att rörelsesrädsla är en indikator på att man har nytta av bålstabilisering. Även SLR bör vara utan anmärkning, altså inga känsliga nervstrukturer.
__________________
Leg. Naprapat Anders Dybdahl, Karlstad
Anders Dybdahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 11:57   #7
daks
Registered User
 
dakss avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Bortom Malmö
Inlägg: 223
Citat:
Ursprungligen postat av fabiansthlm Visa inlägg
Jag har förut haft problem med smärta i ljumske och strålningar ned till pungen.
Kändes mest i övningar med flexion i höften som knäuppdrag.
Efter att jag stretchat höftböjarna så vek symptomen sakta av.

Nu är det igång igen med smärta ovanför snabeln så att säga.

Kan det vara problem med höftböjare eller ländryggen som kan ge smärtor kring snabeln och eller ned i pungen?

Tänkte på nervinklämingar eller påverkarn på nerver?
Är inte ovanför mer urinvägsinfektion? Oj vad jag är ute på hal is som lekman nu!
daks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 12:41   #8
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Dybdahl Visa inlägg
Om du har känsliga nerver i dagsläget så KAN stretching "ställa till det", dvs. att du upplever ökade besvär en tid. Du kan försöka med lätt lätt stretching, bara upp till punkten du känner av drag/stramhet. Korta perioder, regelbundet utöver dagen.

Det kan vara bra att fundera över varför du upplever en sådan stramhet i bäcken/ländryggsområdet. Är dina muskler överaktiva? Skyddar dom något (nerver)? Eller är dom rent av fysisk korta? Jag förväntar inte att du har nått svar, men som terapeut måste man ställa sånna frågor.
Jag tror att mina muskler är fysiskt korta eller de borde väl vara det för med tex hamstrings, där man väl bör kunna ha benet rakt upp i 90 graders vinkel mot det andra om man ligger på rygg?
Jag klarar drygt 45-55 grader diff. mellan benen sen börjar det strama ganska bra och jag tror även mina höftböjare är korta för om jag ligger på kanten av ett bord och drar upp ena benet mot bröstkorgen med ländryggen mot bordet så dras det andra benet som hänger ut över bordskanten uppåt ganska mycket.

Jag har haft mkt stillasittande arbete och långa bilkörningar i timtal men en hel del fotboll och bandy genom åren.

Gör jag denna stretch av höftböjarna får jag ont i ländryggen långt ned.
http://www.floota.com/PsoasStretch2.html

Jag försöker att inte svanka och pressar fram rumpan.

Ngn som har en länk eller kan beskriva rörlighetstest av höftböjarna?
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 12:45   #9
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Citat:
Ursprungligen postat av daks Visa inlägg
Är inte ovanför mer urinvägsinfektion? Oj vad jag är ute på hal is som lekman nu!
Det kan du säkert ha rätt i.

Men har besökt husläkare och urin och sänka utan anmärkning.
Han uteslöt urinvägsinf. och tarmficka. Prostatan ej öm.

Har haft liknande besvär förut men då med värk i en kulan och ljumsken. Det försvann efter en tids stretchande av höftböjare.

Känns lite annorlunda nu därför jag undrade om muskler kan påverka nerver i området som i sin tur ger smärtor i och runt snabel, bollar etc.
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 19:57   #10
Anders Dybdahl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av fabiansthlm Visa inlägg
Jag tror att mina muskler är fysiskt korta eller de borde väl vara det för med tex hamstrings, där man väl bör kunna ha benet rakt upp i 90 graders vinkel mot det andra om man ligger på rygg?
Jag klarar drygt 45-55 grader diff. mellan benen sen börjar det strama ganska bra och jag tror även mina höftböjare är korta för om jag ligger på kanten av ett bord och drar upp ena benet mot bröstkorgen med ländryggen mot bordet så dras det andra benet som hänger ut över bordskanten uppåt ganska mycket.

Jag har haft mkt stillasittande arbete och långa bilkörningar i timtal men en hel del fotboll och bandy genom åren.

Gör jag denna stretch av höftböjarna får jag ont i ländryggen långt ned.
http://www.floota.com/PsoasStretch2.html

Jag försöker att inte svanka och pressar fram rumpan.

Ngn som har en länk eller kan beskriva rörlighetstest av höftböjarna?
Mkt sittande kan ge fysisk korta höftböjare och baksida lår. Ett orsakssamband mellan enbart korta muskler och smärta är tveksamt. Använd höj/sänkbart bord om du kan, bryt upp sittandet! Stretch av höftböjare involverar alltid också en stretch av femoralis nerven, som ofta kan ge värk i ländryggen. Jag rekommenderar dig att prova lätt lätt "stretching" regelbundet utöver dagen, mera i ett nerv mobiliserings syfte, och att bryta upp sittandet.
__________________
Leg. Naprapat Anders Dybdahl, Karlstad
Anders Dybdahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 21:00   #11
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Idag palperade jag lite själv nedanför naveln ca 5cm , och 2-3cm lite snett utåt höften till på min vänstra sida.
Ganska nära där personen på filmen palperar i sista stycket av filmen men kanske ngt mer in mot naveln och längre ner tyckte jag själv.

Jag palperade inte så djupt tyckte jag men kände ändå strålningar ut i snabeln och ollonet och värk i ländryggen.
Iliopsoas har jag fått palperad förut och då måste man väl "gräva" djupare tycker jag?!

Kan det vara iliopspas "triggerpunkt" / muskel som gav dessa strålningar och värk i ländryggen vid palpation?

Strålningarna ut i snabeln kom bara då jag var pissnödig dvs urinblåsan var jag kanske på direkt eller indirekt på ngt sätt?

filmen:
http://www.ki.se/omt/Lumbalt/Palpati...0iliopsoas.wmv
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 21:24   #12
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av fabiansthlm Visa inlägg
Idag palperade jag lite själv nedanför naveln ca 5cm , och 2-3cm lite snett utåt höften till på min vänstra sida.
Ganska nära där personen på filmen palperar i sista stycket av filmen men kanske ngt mer in mot naveln och längre ner tyckte jag själv.

Jag palperade inte så djupt tyckte jag men kände ändå strålningar ut i snabeln och ollonet och värk i ländryggen.
Iliopsoas har jag fått palperad förut och då måste man väl "gräva" djupare tycker jag?!

Kan det vara iliopspas "triggerpunkt" / muskel som gav dessa strålningar och värk i ländryggen vid palpation?


Strålningarna ut i snabeln kom bara då jag var pissnödig dvs urinblåsan var jag kanske på direkt eller indirekt på ngt sätt?

filmen:
http://www.ki.se/omt/Lumbalt/Palpati...0iliopsoas.wmv
Låter mer som att du har en irriterad, möjligen svullen nerv än triggerpunkt i någon muskel.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 21:53   #13
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Låter mer som att du har en irriterad, möjligen svullen nerv än triggerpunkt i någon muskel.
Tack för dina och Anders m. fl svar.

Nu med lite kött på benen s.a.s. ska jag boka tid hos naprapat så får vi se vad h*n finner.
Antar att man kan behandla irriterad/inklämd nerv på ngt sätt, jag kommer ingen vart på egen hand iallafall!
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 06:59   #14
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av fabiansthlm Visa inlägg
Tack för dina och Anders m. fl svar.

Nu med lite kött på benen s.a.s. ska jag boka tid hos naprapat så får vi se vad h*n finner.
Antar att man kan behandla irriterad/inklämd nerv på ngt sätt, jag kommer ingen vart på egen hand iallafall!
Det är inte lätt och oftast läker nerven bäst av sig själv även om man manuellt visst kan påskynda förloppet ibland.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 10:27   #15
Cistercian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1
Tycker mig känna igen mkt av det som beskrivs i denna tråd och vill skriva hur jag känt i 3 månader nu.

Jag har sen många år tillbaks haft problem med ländryggen men har helt enkelt lärt mig leva med det mkt pga att jag sista åren haft ett stillasittande jobb och inte ansträngt ryggen så mkt i motsats mot innan då jag jobbade fysiskt hela dagarna.
Nu har jag dock fått smärta i den ena testikeln, ljumsken och i höften. Alltså bara på den ena sidan. Känner inget på andra sidan. Smärtan befinner sig mest i testikeln medans jag är stel i ljumske och höft (form av ständig trötthetskänsla i höft). Små hugg känner jag dock av titt som tätt även i ljumske och höft. Har precis börjat gå hos en sjukgymnast men upplever det som att det blir värre och faktiskt sämre även i ländryggen. När jag böjer mig ned känns det som om jag knappt orkar lyfta upp min egen rygg i rak ställning igen eftersom det strålar till/hugger till på vissa punkter i ryggen. Nu har jag alltså också fått problem att böja mig då det hugger till i ljumske/testikel och känner det alltsom oftast när jag just bara går/promenerar.
Är det rätt väg att gå hos sjukgymnast och stretcha höftböjaren samt att bygga upp min ländrygg med olika övningar igen trots att jag faktiskt känner av större besvär? Min sjukgymnast säger sig dock inte kunna förklara strålandet i testikeln trots att han säger att jag har korta höftböjar, kotor/diskar som är ur läge. Det var därför skönt att läsa som någon skrev att det faktiskt kan stråla nedåt ljumsken/pungen när höftböjaren är kort och att nerver kan ligga i kläm.

Kändes som jag just skrev av mig en del nu också. Är faktiskt ganska nedåtstämd av detta då det påverkar egentligen allt jag företar mig.

Tacksam om någon känner för att förklara lit hur det ligger till eller om nån upplever detsamma?

Mvh Claes
Cistercian är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)