Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-16, 15:18   #1
Wille005
Banned User
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 139
Id-kort nordea

Mitt Id-kort har gått ut och jag ska skaffa nytt. Jag har nordea som bank och även som identitetskort. Jag hittar ingenstans på deras hemsida om hur jag gör för att skaffa ett nytt eller om det är via posten/polisen jag måste gå.

http://www.legitimation.se/id-kort/

Jag har foto och personbevis från skatteverket så jag behöver bara veta vart jag lämnar in det för att få ett nytt kort. Någon som vet hur det fungerar med nordea, är det bara att gå till närmaste kontor och dom fixar det där eller vart bör jag vända mig? Finns ingenting på deras hemsida, riktigt dåligt.
Wille005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 17:43   #2
Avesta
Cavalleria Rusticana
 
Avestas avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 891
Citat:
Ursprungligen postat av Wille005 Visa inlägg
Mitt Id-kort har gått ut och jag ska skaffa nytt. Jag har nordea som bank och även som identitetskort. Jag hittar ingenstans på deras hemsida om hur jag gör för att skaffa ett nytt eller om det är via posten/polisen jag måste gå.

http://www.legitimation.se/id-kort/

Jag har foto och personbevis från skatteverket så jag behöver bara veta vart jag lämnar in det för att få ett nytt kort. Någon som vet hur det fungerar med nordea, är det bara att gå till närmaste kontor och dom fixar det där eller vart bör jag vända mig? Finns ingenting på deras hemsida, riktigt dåligt.
Skatteverket.

En del banker har i samband med att skatteverket började ge ut ID-kort ändrat på sina regler varför det numera är ett krav att ha någon form av svensk giltig svensk ID-handling för att få ut ett ID-kort, annars hänvisas kunder till Skatteverket eller Polisen (NID/Pass, endast svenska medborgare).
Avesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 17:59   #3
Wille005
Banned User
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Avesta Visa inlägg
Skatteverket.

En del banker har i samband med att skatteverket började ge ut ID-kort ändrat på sina regler varför det numera är ett krav att ha någon form av svensk giltig svensk ID-handling för att få ut ett ID-kort, annars hänvisas kunder till Skatteverket eller Polisen (NID/Pass, endast svenska medborgare).
Men då jag har personbevis från skatteverket kan jag inte ta det till ett nordeakontor och få ut ett nytt id-kort?
Wille005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 18:09   #4
Avesta
Cavalleria Rusticana
 
Avestas avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 891
Citat:
Ursprungligen postat av Wille005 Visa inlägg
Men då jag har personbevis från skatteverket kan jag inte ta det till ett nordeakontor och få ut ett nytt id-kort?
Personbevis räknas inte som ID-handling. Men ring till till närmaste kontor på måndag och kolla om det fortfarande funkar, i värsta fall IRS.
Avesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 18:11   #5
Wille005
Banned User
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Avesta Visa inlägg
Personbevis räknas inte som ID-handling. Men ring till till närmaste kontor på måndag och kolla om det fortfarande funkar, i värsta fall IRS.
Varför skrivs inte detta på deras hemsida undrar jag, när dom har ett startpaket där id-kort ingår. Tack iaf får höra efter på måndagen.
Wille005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 18:12   #6
tobbo
made a huge mistake
 
tobbos avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 813
Citat:
Ursprungligen postat av Wille005 Visa inlägg
Men då jag har personbevis från skatteverket kan jag inte ta det till ett nordeakontor och få ut ett nytt id-kort?
Så funkar det på Swedbank iaf, bara gå dit med ett foto fixar de resten.
tobbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 18:14   #7
Wille005
Banned User
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av tobbo Visa inlägg
Så funkar det på Swedbank iaf, bara gå dit med ett foto fixar de resten.
Då kanske det funkar på nordea också. Får ta reda på det @ måndag!
Wille005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 10:08   #8
Wille005
Banned User
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 139
Uppdatering:

Kilade ner till mitt nordeakontor idag och till min lycka gick det bra att fixa id-kortet där. Dock var man tvungen att ha giltig legitimation för att få göra det, så helst skulle jag gjort det innan mitt id-kort gick ut eller ha med t.ex. ett pass. Personbevis räckte inte. Visserligen hade jag varken pass eller giltigt id-kort men tjejen i kassan var sjyst så jag fick göra det även fast mitt id gått ut (gick ut för 13 dagar sedan.) Annars hade jag fått gå till skatteverket.
Wille005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 12:55   #9
Shakemynuts
Registered User
 
Shakemynutss avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 688
Själv kommer jag skaffa internationellt id kort, tror det hette så. Fungerar som pass också, jättesmidigt.
__________________
I want your love and i want your revenge you and me could write a bad romance
Shakemynuts är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 13:02   #10
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
Citat:
Ursprungligen postat av Shakemynuts Visa inlägg
Själv kommer jag skaffa internationellt id kort, tror det hette så. Fungerar som pass också, jättesmidigt.
Fungerar som pass inom Schengern(stavning?), menar du.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)